Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 13 septembrie 2015, de la Sala Palatului și Ateneul Român

Publicat: luni, 14 Septembrie 2015 , ora 15.47

Sala Mică a Palatului, duminică, 13 septembrie, ora 11.00 - AOEDE String Quartet. Invitat: Alfredo Perl - pian.


Richard Whitehouse, critic muzical:

Un concert extrem de bun. Apreciez aceste manifestări programate de la ora 11.00, în parte pentru că nu am avut ocazia de a asculta acest cvartet la Londra. Sper să apară la Wigmore Hall sau într-o altă serie camerală și la noi. A fost una dintre cele mai bune interpretări ale Cvartetului nr.4 de Șostakovici pe care le-am auzit. Popularitatea lui Enescu a început să crească în Londra și în Marea Britanie, dar, desigur, nu îndeajuns. Este pentru a treia oară când vin la Festival, sunt critic muzical și apreciez foarte mult varietatea programului festivalului.


Daniel Mihai, profesor:

O etalare plină de muzicalitate, de căutarea unor noi sensuri, dublată întotdeauna de respectul față de partitură, față de opusurile prezentate. Prima parte s-a dovedit a fi o trecere în revistă plină de virtuozitate a unor opusuri care aparțin lui Șostakovici. În cea de-a doua parte, Cvintetul de Enescu a relevat o cu totul altă atmosferă, plină de lirism, dar și de dramatism.


Luminița Berechet, matematician:

Este un cvartet minunat. Cântă foarte frumos. Suntem foarte mândri că violista este de origine română, dar absolut toți au fost magnifici. Lucrările au fost foarte frumos selectate; au fost niște lucrări de excepție.


Ateneul Român, duminică, 13 septembrie, ora 16.30 - Ansamblul "Les Dissonances". Solist: David Grimal, vioară


Compozitorul Cornel Țăranu:

A fost un concert excepțional! Această orchestră fără dirijor este de o rară calitate. Ceea ce fac ei este o raritate. Nu s-a mai cântat niciodată, de exemplu, Marea de Debussy fără dirijor - este o piesă foarte complexă. Capriciul de Enescu l-au cântat minunat. Solistul David Grimal a înțeles perfect lucrarea, s-a integrat în atmosfera enesciană și mi-a făcut surpriza să cânte la bis o lucrare a mea pe care i-am dat-o doar azi dimineață. Deci, vă dați seama ce creativitate deosebită are acest minunat interpret.


Criticul muzical Dumitru Avakian:

Elementul principal de atracțiozitate îl reprezintă David Grimal, un violonist a cărui pasiune și al cărui profesionalism susțin orice fel de partitură pe care o prezintă - de la Bach, de la muzica barocă și până la partiturile contemporante, așa cum s-a întâmplat cu această Sonată pentru vioară solo datorată lui Cornel Țăranu. Pe de altă parte, trebuie observat faptul că Grimal este la conducerea acestei orchestre chiar și atunci când nu apare în calitate de dirijor la pupitrul ei. O conduce din repetiții, o conduce datorită acestui flux continuu al resurselor sale muzicale și dirijorale direcționate către întregul ansamblu. Astfel, Simfonia în do minor de Beethoven - a V-a - se dovedește a fi un opus valabil chiar și atunci când dirijorul nu se află la locul său. Totuși, am regretat faptul că în cele trei schițe simfonice "Marea" nu a fost în fața orchestrei ca dirijor, pentru că aici erau câteva momente importante în care prezența dirijorului era absolut necesară. Dar prezența lui Grimal este cea care susține acest ansamblu al tinerilor foarte, foarte pasionați de muzica pe care o comunică și de repertoriul pe care-l fac.


Sala Mare a Palatului, duminică, 13 septembrie, ora 19.30 - Orchestra Operei de Stat din Munchen. Dirijor: Sebastian Weigle. Corul Academic Radio. Dirijor: Dan Mihai Goia


Cristian Pârvulescu, analist:

Este foarte important că am avut Elektra în seara aceasta. A fost o interpretare extraordinară. Publicul a fost minunat și, ca în întreg Festivalul "George Enescu", toată lumea a fost încântată. M-am bucurat să fiu aici.


"Mie mi-a plăcut foarte mult! M-au impresionat interpretarea, soliștii, atmosfera. E impresionant să vezi peste 100 de oameni împreună cu corul pe scena Sălii Palatului. Sunt iubitor de muzică, nu sunt specialistă, dat pot să spun că trăiesc cu bucuria unui om obișnuit, care caută câte ceva frumos în viața de zi cu zi."

"Super-încântată! A fost o operă pe care n-am mai auzit-o niciodată pe viu și am fost foarte impresionată de orchestră, de cântăreți, de realizarea artistică… au jucat… a fost minunat! Și traducerea… faptul că, în sfârșit, s-au tradus replicile ajută foarte mult fiindcă puțini înțeleg limba și dramaturgia a grozavă. Sunt foarte emoționată, m-a impresionat foarte mult!"

"Extraordinar! Sunt foarte impresionat. Am citit înainte libretul acestei lucrări și a fost peste așteptări. Niște voci extraordinare! Mi-a făcut o mare, mare plăcere. Este un eveniment fantastic."


Ateneul Român, duminică, 13 septembrie, ora 22.30 - Corul și Orchestra Of the Age of Enlightenment. Dirijor: Laurence Cummings


Dirijorul Tiberiu Soare:

E primul oratoriu englez în adevăratul sens al cuvântului și, culmea, aparține unui compozitor de origine germană. În seara asta, după părerea mea, avem de-a face cu o interpretare de excepție. Îmi place foarte mult. Nu e prima dată când ascult acest oratoriu, dar e prima dată când îl ascult cu Orchestra și Corul Of the Age of Enlightenment.


Alexandru Petrovici, pianist:

Excepțional, după părerea mea! E un privilegiu să vezi o performanță atât de firesc spusă. Nu e nimic ostentativ și, în același timp, totul este la cel mai înalt nivel. Britanicii, atunci când vor să facă ceva de clasă, o fac. O cultură stilistică excepțională, un stil dus până la cele mai intime și subtile nuanțe. Expresia primează în fața frumuseții intrinseci a sunetului… O plăcere!

Cât de importantă este această serie a concertelor de la miezul nopții?

E foarte importantă și, în același timp, este păcat că sunt atât de târziu programate, pentru că multe dintre concertele acestea sunt evenimente care ar merita să fie plasate la ore mai accesibile pentru că, iată, și acum ca și în alte seri, sala nu e plină și e mare păcat.