ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Evenimentele săptămânii Înapoi

LIVE de la Glasgow: violoncelistul Jian Wang si dirijorul Thomas Dausgaard

Bookmark and Share
Publicat: duminică, 3 Februarie 2019 , ora 19.48

"Muzica înseamnă comunicare și emoția este mai importantă decât tehnica" - acesta a fost răspunsul oferit de violoncelistul Jian Wang când a fost întrebat: ce primează (în calitatea sa de membru în juriul Concursului Ceaikovski) în evaluarea interpretării unui concurent? Interviul a fost realizat în 2015, când competiția violonceliștilor a fost câștigată de românul Andrei Ioniță!

Intre cele 10 nume ale personalităților violoncelistice de prim rang ale vieții muzicale actuale care au alcătuit juriul acestui prestigios concurs a figurat și cel al muzicianului de origine chineză Jian Wang, care a început studiul instrumentului său la doar 4 ani, sub îndrumarea tatălui său.

După ce s-a pregătit o perioadă la Conservatorul din Shangai, violoncelistul Jian Wang a fost remarcat de marele Isaac Stern cu prilejul turneului său în China, ce a stat și la baza documentarului intitulat "From Mao to Mozart". Copilul foarte talentat apărea în acea peliculă iar sprijinul celebrului violonist i-a facilitat drumul spre Statele Unite, unde a devenit student la Yale și apoi bursier la Julliard School of Music. Cariera sa internațională l-a purtat apoi pe cele mai importante meridiane ale stagiunilor artistice, colaborând cu mari dirijori și orchestre faimoase, sau în companii camerale dintre cele mai onorante.

Alături de Orchestra Simfonică BBC Scoția, sub bagheta dirijorul său șef Thomas Dausgaard, Jian Wang abordează ultimul capitol din așa-numitul "ciclu ebraic" din creația compozitorului Ernest Bloch: Schelomo: Rhapsodie Hébraïque. Autorul a intențional o partitură cu o voce solistă pentru evocarea regelui Solomon dar dificultatea de a alege textul (și limba ce urma să fie folosită) l-a făcut să opteze pentru un "personaj" instrumental cât mai apropiat de expresivitatea vocală; astfel, ultima lucrare scrisă de compozitorul născut la Geneva înaintea plecării sale spre Statele Unite (terminată în 1916), a devenit o partitură concertantă pentru violoncel și orchestră, a cărei primă audiție a avut loc la Carnegie Hall din New York.

Image result for thomas dausgaard BBC Scotland

La conducerea Orchestrei Simfonice BBC Scoția - unul dintre cele două colective cărora le este în acest moment dirijor-șef (căci din toamnă, pe lângă acesta și Orchestra Suedeză de Cameră va prelua și postul similar la Seatle) Thomas Dausgaard deschide programul cu Uvertura la "Candide" de Leonard Bernstein iar pentru partea a doua a serii a ales Simfonia I de Gustav Mahler, pagină de mobilitate și spectaculozitate orchestrală.

Dirijorul danez de 55 de ani trece printr-o nouă etapă de ascensiune a carierei sale: a fost nominalizat la premiile Grammy pentru cea mai bună interpretare orchestrală în compania Orchestrei din Seatle pentru înregistrarea cu 2 dintre simfoniile lui Carl Nielsen, după ce a primit deja premiul "Orchestra of the Year" oferit in 2018 de revista "Gramophone" iar în această lună va debuta la pupitrul Filarmonicii din New York.

Il puteți asculta la Radio România Muzical joi 7 februarie, de la 21,30 în transmisiunea directă a concertului de la Citty Halls din Glasgow, alături de Orchestra scoțiană și violoncelistul Jian Wang.

Anca Ioana Andriescu