Cărți despre muzică Înapoi

Lansarea monografiei «Opera Română din Cluj»

Publicat: luni, 12 Aprilie 2010 , ora 11.38

Octavian Lazăr Cosma a lansat pe data de 11 aprilie 2010 primul volum al monografiei Opera Română din Cluj, al cărei autor este. Cuprinzând 889 de pagini și numeroase ilustrații, volumul descrie în mod amănunțit întemeierea Operei Române din Cluj, precum și dezvoltarea ei între anii 1919 și 1920. Mai multe despre această carte, aflați chiar de la autor.


De ce ați vrut să scrieți această carte?

Pentru că am simțit nevoia să prezint o instituție emblematică a vieții muzicale din țara noastră. Aceasta în contextul în care eu elaborasem nouă volume sub titulatura de Hronicul muzicii românești, altfel spus, o autentică istorie a muzicii românești de la începuturi, până în 1920. Și din 1920, pentru că am fost angrenat în tot felul de alte "nemuzicologice" treburi, am mers pe linia prezentării unor instituții, adică pentru început, viața muzicală, iar apoi m-aș fi oprit asupra fenomenului componistic. Am scris o carte despre Opera Română din București, al cărei prim volum (până în 1920) a apărut, dar din 1920 încolo, nu a mai apărut, deși e scris și cuprinde mii de pagini. Am scris despre Simfonicele Radioului, despre Societatea Compozitorilor, respectiv Uniunea Compozitorilor, despre Orchestrele Interbelice. Am scris și despre Opera Română din Cluj două masive volume, primul fiind cel editat la începutul acestui an.


Ați întâlnit dificultăți în etapa de documentare? Dacă da, care au fost acestea?

Dificultăți se găsesc la tot pasul, mai ales că noi nu avem instituții specializate care să conserve mărturiile, documentele etc. Atunci trebuie tu, de capul tău, să însumezi cercetări din multe instituții pentru a te edifica și a clarifica, sesiza și scoate din colbul uitării tot ce este demn de semnalat și știut în legătură cu destinele instituțiilor muzicale.


Care a fost, în opinia dumneavoastră, personalitatea care a marcat cel mai profund dezvoltarea Operei Române din Cluj între anii 1919 și 1959, la care face referire primul volum al monografiei scrise de dumneavoastră?

E foarte greu să răspund la această întrebare, fiindcă au fost mai multe personalități. Primul, Tiberiu Brediceanu, cu ideea, dar pentru transpunerea ei în practică este "responsabil" Constantin Pavel, tenor, director și regizor, care a fost sufletul acestei instituții. Fără el nu se pornea. Or, Constantin Pavel, se știe, a venit după 1930 la București, la Operă, fiind maestrul de scenă cel mai proeminent pe care l-am avut noi. Deci de la Cluj a pornit. După cum tot de la Cluj a pornit la Viena tenorul Traian Grozăvescu, în urma izbucnirii unui conflict între el și direcție, reprezentată de fostul bariton, celebrul Dimitrie Popovici Bayreuth, fostul Rector al Conservatorului bucureștean timp de aproape două decenii, care era intransigent și nu admitea licențele tenorilor. Și a fost un conflict mare, iar Grozăvescu a plecat la Viena.


Cui se adresează acest prim volum al monografiei?

Acest volum se adresează intelectualilor, celor care doresc să cunoască ce a fost în trecut și, în primul rând, iubitorilor de operă. Aceștia vor găsi nenumărate argumente în favoarea dragostei lor. Premiere... și ce premiere! Erau la Cluj stagiuni cu câte opt titluri noi, montate, cântate. Opera din Cluj a fost o fortăreață lirică, demnă de invidiat, cum greu se mai găsește astăzi, cu un buget mic, dar cu un potențial enorm.


Când plănuiți să lansați cel de-al doilea volum al monografiei despre Opera Română din Cluj?

Când vor fi bani. Acest prim volum așteaptă de 12 ani să fie tipărit. Volumul al doilea este gata corectat, acum sistematizez și selectez materialul foto. Fiindcă pe fiecare pagină există ilustrație. Am promisiuni că sunt bani și atunci sper ca în toamna acestui an să fie tipărit și acest al doilea volum.

Interviu realizat de Petra Gherasim