Înapoi

Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu

Publicat: marți, 25 Septembrie 2012 , ora 9.15

Alexandru Tomescu, pentru Festivalul RadioRo ați pregătit Concertul în Re major de Ceaikovski. Prima întrebare se referă firesc la locul pe care îl ocupă această piesă în repertoriul dumneavoastră?

Este o lucrare care-mi este foarte dragă. Am cântat în mai multe finale de concurs acest concert, pe vremea când eram student și am multe amintiri extrem de palpitante legate de această lucrare, iar apoi am cântat-o chiar de mai multe ori pe scena de concerte a Sălii Radio. Este un concert care cere foarte multe de la violonist, în primul rând o rezistență fizică ieșită din comun; este foarte mult de lucru acolo cu brațele. Reluându-l la 36 de ani mi-am dat seama că îl văd deja cu alți ochi față de cum îl vedeam la 20 sau la 30 de ani. Și anume, încerc să mă pun exact în pielea lui Ceaikovski, rusul de secol XIX, încerc să retrăiesc exact amintirea și să regăsesc sensibilitatea lui tocmai pentru a putea să-mi construiesc interpretarea care să mă reprezinte cel mai bine.


Pentru că ați vorbit deja de cât vă solicită din punct de vedere fizic acest concert al lui Ceaikovski, nu o să vă mai adresez o întrebare, ci o să fac un comentariu apropo de ceea ce spunea criticul Eduard Hanslick după prima audiție a acestui concert. Spunea că "vioara este bătută măr, nu cântată". Credeți că la asta se referea; la cât de solicitantă și de dificilă este?

Depinde de violonist. Sigur, o poți cânta într-un stil în care să bați cu pantoful în masă sau poți scoate sunete la fel de puternice din vioară fără să o bruschezi. Știu că acest concert a avut un debut cel puțin controversat, eu cred că locul major pe care-l ocupă astăzi în repertoriul violoniștilor este recunoașterea fără putință de tăgadă a însemnătății sale.


Juraj Valcuha, dirijorul cu care colaborați, este de aceeași vârstă cu dumneavoastră. Se lucrează mai ușor sau mai greu cu muzicieni cu date de naștere apropiate de dumneavoastră?

Nu știu… Ușurința sau dificultatea nu vine neapărat din data nașterii, ci din sensibilitatea fiecăruia. Eu am un feeling bun, chiar dacă nu l-am întâlnit direct pe Juraj. Sunt sigur că vom colabora foarte bine. Ceaikovski nu este o lucrare care să pună probleme deosebite dirijorului și sunt convins că va fi un galop de sănătate pentru toată lumea.


Așa cum spuneați, ați cântat concertul lui Ceaikovski de foarte multe ori. Vă adaptați recomandărilor dirijorului, preferați să vă mențineți un anumit punct de vedere și să spuneți, eventual, nu?

Chiar și atunci când este vorba despre o lucrare solistică, concert de solist plus orchestră, de fapt raportul de forțe este cel care se stabilește între partenerii unui grup de muzică de cameră. Văd orchestra ca pe un partener al meu de muzică de cameră, sunt numeroase momente în care preiau teme de la ei, momente în care acompaniez instrumente solistice din orchestră, deci prioritatea mea numărul unu este aceea de a conlucra și cu orchestra și cu dirijorul pentru a obține un rezultat muzical cât mai coerent și cât mai frumos. Pe de altă parte, am cântat de mai multe ori cu orchestre din străinătate și de cele mai multe ori mi se spunea "faceți ceea ce doriți dumneavoastră, noi vă urmăm fără nici o problemă"; vom vedea cum va fi.


Dacă stăpâniți foarte bine partitura din punct de vedere tehnic și aveți în minte foarte clar ce fel de interpretare trebuie să dați fiecărui moment al muzicii, mă întreb Alexandru Tomescu, dacă mai rămâne loc pentru a lăsa ceva la voia inspirației pe scenă?

Inspirația este imprevizibilă. Muzele se arată dacă și când vor, și cât vor ele. Dar, sunt convins că va fi o seară foarte frumoasă în care să putem prezenta publicului bucureștean o interpretare foarte bună a concertului de Ceaikovski.


Dar, în general, experiența dumneavoastră pe scenă v-a arătat vreodată că se poate să faceți ceva la care nu v-ați fi așteptat?

Da, bineînțeles. Întotdeauna interpretarea din concert diferă mai mult sau mai puțin de cea din repetiții, fiindcă vorbim despre o altă cantitate de adrenalină; nu numai în sângele meu, ci și al dirijorului și al membrilor orchestrei. Trăim altfel, respirăm altfel, simțim altfel atunci în concert, în fața publicului.


De la inspirație și adrenalină, să trecem la sentimentul de saturație. Ați fost vreodată agasat de o lucrare pe care o aveți de foarte multă vreme în repertoriu?

Agasat, nu, niciodată! E adevărat că sunt lucrări care par puțin tocite, cum este și cazul concertului de Ceaikovski, dar tocmai de aici vine și provocarea. Artistul, un foarte bun interpret, trebuie să găsească exact prospețimea pe care a avut-o concertul atunci când a fost el compus și interpretat pentru prima dată. Fiecare concert trebuie să fie ca o interpretare pentru prima dată a acelei piese și toți interpreții, toată lumea de pe scenă, trebuie să aibă aceeași deschidere și bucuria descoperirii muzicii.


Ați lansat foarte recent, cu câteva zile înainte de începerea Festivalului RadiRo, un nou CD - Stradivari Obsession, rezultat al Turneului Stradivarius 2012, în care ați prezentat Integrala sonatelor pentru vioară solo de Eugene Ysaye. Cum contribuie acest album la piața discografică românească?

Sper să aibă o contribuție importantă. Este un disc ce îmi este foarte drag, fiindcă am pus mult suflet la realizarea lui. Am găsit o înțelegere extraordinară din partea inginerului de sunet, cel care este responsabil în proporție de 50% de rezultatul final al înregistrării - 50% aparținându-mi mie - și anume Iacob Handel, venit special din Germania, laureat cu premiul Grammy, și care a înțeles că eu nu urmăresc neapărat o perfecțiune tehnică a înregistrării, ci păstrarea cât mai intactă a sentimentului și a curgerii de energie care se regăsește într-un concert. Așa se face că în afară de momentele în care am fost nevoit să reiau, să repet niște fragmente, pur și simplu au fost niște concerte care au fost înregistrate, și acest lucru se simte și în energia pe care o degajă discul. CD-ul este doar preludiul, aș spune, lansării viitoare a DVD-ului, ce va conține întreg spectacolul Stradivari Obsession, un spectacol realizat de Oana Drăgulinescu, în care î-am avut alături de mine pe actorii Paul Cimpoieru și Ana Pepine, într-un spectacol ce combina muzica clasică și teatrul non-verbal. A fost o premieră pe piața muzicală din România și rezultatele au fost pe măsură; nici chiar trei reprezentații sold-aut în București nu au fost suficiente, așa că intenționăm să reluăm cât de curând acest spectacol.


Spuneați într-un interviu că vioara Stradivarius v-a adus indubitabil la un nivel mai bun datorită posibilităților ei expresive și, deși nu mă pricep deloc la acest instrument, probabil și tehnice. Dar aș vrea să vă întreb Alexandru Tomescu dacă v-a pus și probleme acest instrument minunat?

Știți cum este! Este ca într-o relație de iubire, în care accepți persoana iubită și cu bune și cu rele. Vioara are deja 310 ani și are și ea hachițele și toanele ei, însă un violonist care o cunoaște cu adevărat bine - și cred că după aproape 5 ani pot spune că încep să o cunosc - știe cum să obțină maximul de la ea chiar și într-o zi proastă. Orice vioară este extrem de sensibilă la schimbările de umiditate, de temperatură și toate astea trebuie să se regăsească și în abordarea instrumentului, abordare pe care o face violonistul.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin