Înapoi

Interviu cu dirijorul Juraj Valcuha

Publicat: marți, 25 Septembrie 2012 , ora 9.35

Domnule Valcuha când și cum a venit invitația de a cânta în România, în cadrul Festivalului RadiRo?

Invitația a fost adresată Orchestrei Rai Torino a Radiodifuziunii Italiene, al cărei dirijor sunt. Am fost foarte încântați și am acceptat imediat, pentru că este important să ieși din țară de cât mai multe ori, pentru a apărea în festivaluri internaționale.


Va fi pentru prima dată când vă veți afla la București
?

În ceea ce mă privește, va fi pentru prima oară. Sunt bucuros și încântat de invitația ce mi-a fost adresată, deoarece am auzit multe lucruri bune despre publicul de aici, unul foarte entuziast, dar și bun cunoscător, asta ca să nu mai vorbim despre marii muzicieni români. Pentru mine este o mare plăcere să dirijez la București.


Cu ce se deosebesc orchestrele radio, de cele filarmonice
?

Nu este o întrebare ușoară. Aș spune că orchestrele radio au mai puține rețineri în fața microfonului, cântă cu o mai mare ușurință în compania lor. Au obișnuința ca muzica lor să fie difuzată. Acesta este, cel puțin, cazul orchestrei pe care o conduc, dar cred că același lucru este valabil pentru oricare orchestră radiofonică.

Rolul unui astfel de ansamblu este de a interpreta cât mai multe lucrări contemporane sau deja consacrate de mult timp, ori în direct, ori în înregistrări difuzate ulterior. Orchestrele radiofonice au un nivel excelent, au obișnuința de a cânta pentru radio, este ceva ce ține de cotidian pentru ei, de aceea nu au nici o problemă și nici un complex în fața microfoanelor, chiar dacă acestea pot fi uneori un factor de stres.

Microfoanele sunt ca niște microscoape care duc la depistarea oricărui defect, nivelul orchestrelor radiofonice trebuie să fie excelent, în așa fel încât să sune bine pe post.


Ilya Musin, un mare dirijor renumit pentru tehnica sa, dar și pentru spiritul său pedagogic, v-a fost profesor. Ați vrea să ne împărtășiți experiența de a fi avut un astfel de maestru
?

Trebuie să vă povestesc o mică istorie. Prima oară când am auzit pe cineva vorbind de Ilya Musin era în 1994. Eram la New York, cu corul din Bratislava. Împreună cu niște prieteni m-am dus să ascult un concert al Orchestrei Filarmonice din marea metropolă. În caietul-program al serii am citit pentru prima oară numele marelui dirijor. În martie 1995, eram deja la Conservatorul din Sankt Petersburg, dirijând în fața lui Ilya Musin.

Cu un an înainte, nici măcar nu știam dacă el trăiește sau nu, pentru că abia apoi am descoperit această mare personalitate. Un om despre care se poate spune că a fondat școala de dirijat de la Leningrad. Îmi dau seama că a fost o șansă enormă să mă aflu în clasa sa. Am avut norocul să îl pot întâlni chiar zilnic, ceva excelent, având în vedere vârsta sa înaintată, în 1995 avea 92 de ani. Venea de cinci ori pe săptămână la Conservator. Deci da, pot să spun că a fost o etapă importantă în devenirea mea.


La 92 de ani, încă venea la Conservator. Incredibil!

Într-adevăr, era născut în 1903, cu trei ani înaintea lui Șostakovici. Au fost împreună colegi la Conservatorul din Leningrad, pe atunci. Ilya Musin a fost printre primii, dacă nu chiar primul care a interpretat Simfonia I a lui Șostakovici.

Toată muzica rusă, dar nu numai, o cunoștea perfect. Chiar dacă la începutul studenției mele nu știam mare lucru, pentru că tocmai soseam de la Bratislava, într-un oraș nou, unde învățam într-o instituție care mi-era necunoscută, prin metode noi, mi-a trebuit puțin timp să mă adaptez, să înțeleg despre ce vorbeau toți oamenii aceia. Acum îmi dau seama că am fost privilegiat.


Ați dori să ne dați trei motive pentru care nu trebuie să ratăm concertul Orchestrei Rai Torino
?

Este foarte important, după cum am spus, pentru o orchestră să iasă din cotidian. Eu și membrii orchestrei suntem foarte bucuroși să putem călători pentru a ne prezenta programul la București. Vom avea două concerte, cu două programe foarte interesante. Vom interpreta Simfonia a III-a de Rahmaninov, care este mai puțin cunoscută decât prima. Această simfonie, a III-a, merită interpretată.

Însuși Rahmaninov era foarte încântat de acest opus, unul dintre primele pe care a ales să le înregistreze cu Orchestra din Philadelphia. În cel de-al doilea concert vom prezenta două lucrări de Richard Strauss: Tie Eulenspiegel și Cavalerul rozelor.

De asemenea, nu trebuie să îi uităm nici pe soliștii cu care împărțim afișul, Christian Zacharias și Alexandru Tomescu. Un alt motiv pentru care merită să veniți la aceste concerte îl reprezintă și oportunitatea de a asculta singura orchestră radiofonică a Italiei și una din puținele care abordează exclusiv muzică simfonică. Pentru că Italia este cunoscută mai ales pentru repertoriul său în domeniul muzicii de operă. Există în Italia orchestre care abordează ambele tipuri de repertoriu, însă foarte puține se axează exclusiv pe repertoriul simfonic.

Interviu realizat de Petra Gherasim