Cronici Înapoi

În decembrie, Oedip la Opera Națională Olandeză

Publicat: sâmbătă, 24 Noiembrie 2018 , ora 16.10

7 reprezentații cu opera Oedip de George Enescu vor avea loc în luna decembrie la Opera Națională Olandeză din Amsterdam.

O co-producție a Teatrului La Monnaie din Bruxelles și a Operei Regale Covent Garden din Londra, regizată de Alex Olle și Valentina Carasco. Rolul Oedip va fi interpretat de Johan Reuter, Jocasta va fi întruchipată de Sophie Koch, aflată la debut pe scena Operei din Amsterdam, iar Violeta Urmana va interpreta rolul Sfinxul.

Opera Națională Olandeză prezintă în stagiunile sale serii cu același spectacol, pentru a facilita un număr de repetiții care să asigure calitatea execuției. Toate spectacolele sunt precedate de prezentări de 30 de minute. Înainte de începerea unei noi serii de reprezentații, în cazul operelor mai puțin cunoscute, se organizează și un așa-zis Foyer Evening, cu o durată de 90 de minute, o alternare de prezentări vorbite, discuții cu protagoniștii, regizorii, în care este antrenat și publicul. De asemenea, sunt prezentate live anumite numere din opera respectivă sau din creația compozitorului in cauză, iar un muzicolog explică anumite aspecte muzicale, cu exemple sonore înregistrate sau direct de la pian.

Pe 19 noiembrie, deci cu ceva mai mult timp de două săptămâni înainte de premiera care va avea loc pe 6 decembrie, s-a organizat în Foyerul operei un asemenea concert, oferind un evantai larg de informații la un preț accesibil. Mi-a fost teamă că vom fi foarte puțini la acest eveniment, doar câțiva români fanatici ca mine. Eroare: hall-ul foyerului, cu baza scarii care duce la etajul superior erau ticsite cu oameni. Media de vârsta era sub 50 de ani, în contrast cu publicul obișnuit de operă, la care majoritatea sunt seniori.

Programul a fost foarte variat. Nu a lipsit nici amprenta societății de consum în care trăim, prin prezența unor specialiști în arta culinară, printre care barman-ul de la Berăria Oedipus din Amsterdam, care ne-a servit niste băuturi create de el…

În afară de diverse discuții legate de tragedia lui Sofocle, de opera lui Enescu și noua punere în scenă, cele mai interesante numere mi s-au părut prezentarea făcută muzicii propriu-zise de la pian de către pianistul și muzicologul Jan-Paul Grijpink, și două interpretări live: cunoscutul Cantabile și Presto pentru flaut si pian de Enescu și un fragment din opera Oedipe, cântat de Sfinx, alias Violeta Urmana, o excelentă mezzosoprană din Lituania. Ce m-a impresionat cel mai mult la prezentator a fost entuziasmul cu care vorbea, erudiția lui în materie, cheile pe care le prezenta auditorilor pentru a desluși mai ușor un motiv călăuzitor în hățișul de voci care se împletesc continuu în această muzică atât de complexă. Pentru prima dată am auzit de un leitmotiv al lui Oedipe, o secvență descendentă pe care o exemplifica la pian în diverse combinații cu alte voci (de exemplu cu leitmotivul lui Phorbas - o notă care se repetă). Cum timpul de care dispunea era scurt, vorbea pe nerăsuflate, alternând exemplele citite direct din partitură cu tirade elogioase, dornic să convingă publicul de valoarea acestei descoperiri: capodopera enesciană care a hibernat atâtea decenii de la premiera din 1936 de la Paris.

Am fost atât de uluită de zelul și înaltul nivel profesional al acestui muzician, încât la sfârșit m-am dus să-l felicit și să-l întreb în câtă vreme s-a pregătit pentru această prezentare. "Timp de … 6 luni", mi-a răspuns cu modestie. "A fost foarte greu" și mi-a arătat partitura. "Dar am fost răsplătit de muzică!"

La sfârșitul programului a apărut și tradiționalul taraf de lăutari, care a cântat din folclorul românesc.

Liana Șerbescu