ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.50 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 3 martie 2016

Bookmark and Share
Publicat: joi, 3 Martie 2016 , ora 9.39

Bine v-am regăsit! Ce subiect ar putea fi mai potrivit pentru acest început de anotimp decât Sonata beethoveniană pentru pian și vioară cunoscută cu titlul "a Primăverii"? Tema inițială, pe care doar ce ați ascultat-o, poate fi ușor asociată cu acest frumos anotimp.

Cea de-a 5-a lucrare în acest gen a marelui compozitor german este dedicată, la fel ca Sonata precedentă, Contelui Moritz von Fries, bancher și patron al artelor, care a primit de la Beethoven și dedicația Simfoniei a 7-a.

Această Sonata op.24, în La major, este una dintre cele mai iubite creații camerale beethoveniene, dar și una dintre cele mai populare Sonate pentru pian și vioară din toate timpurile. Însă pentru interpreți este o lucrare care nu pune mari dificultăți.

Au fost fragmente din partea 1 a Sonatei op.24 in La major pentru pian și vioară de Ludwig van Beethoven. Și în partea a 2-a, după câteva măsuri în Adagio, Beethoven schimbă atmosfera printr-o serie de sforzandi, arâtându-ne că tensiunea apare până și în cele mai calme compoziții ale sale.

În partea a 3-a a Sonatei pentru pian și vioară nr.5, Beethoven aduce un Scherzo compact, în care se amuză printr-o aparentă confuzie a metrilor muzicali. Iar temele sar de la un instrument la altul, ca într-un joc.

Mișcarea finală, Rondo, din Sonata pentru vioară și pian "a Primăverii", pune și ea în valoare inventivitatea și umorul beethovenian, prin ritmica punctată, lejeritate, spontaneitate.

Cu finalul Sonatei op.24 în La major pentru pian și vioară din creația lui Beethoven se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare!

Andreea Chiselev