Acum: 1.00
Notturno • produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00
Musica viva • Matinalul altfel marca Radio România Muzical.

 

Apoi: 9.50
Promo • Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

 


Ghidul melomanului începător

Arhivă : 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |

Ghidul melomanului începător - 1 martie 2016

Publicat: marți, 1 Martie 2016 , ora 8.54
 
Bookmark and Share

Bun găsit, călătoria noastră muzicală în lumea repertoriului scris pentru duo-ul pian - vioară ajunge astăzi la creația lui Ludwig van Beethoven!

Pregătirea muzicală timpurie a compozitorului în orașul natal, Bonn, însemnase abilități dobândite nu doar ca virtuoz al pianului, ci și ca... violinist. Iar când a plecat de la Bonn spre Viena, în 1792, se presupune că ar fi luat lecții de vioară de la Ignaz Schuppanzigh, care fusese anterior violist dar se dedicase de curând viorii. A primit de asemenea lecții de la Wenzel Krumpholtz, fost membru în orchestra lui Haydn la Esterhazy, care activa acum la orchestra curții din Viena - un muzician care a reușit să înțelegeagă creația tânărului compozitor. Începuturile carierei beethoveniene la Viena au fost însă în principal în iposatază de pianist virtuoz, un parcurs înterupt apoi de problemele de auz, dar și de puterea crescândă pe care o avea latura sa componistică.

Compozițiile lui Beethoven pentru pian și vioară acoperă anii 1790-1818. Un set de variațiuni pe o temă din opera Nunta lui Figaro de Mozart și un Rondo au fost urmate de primele Sonate pentru pian și vioară, un set de 3 lucrări publicate în 1799, care fuseseră compuse pe parcursul celor doi ani precedenți. La începutul rubricii și în fundal a fost Sonata op.12 nr.1 în Re major, partea 1, iar acum va ofer din Sonata op.12 nr.2, în La major, partea a 3-a, Allegro piacevole.

Cele 3 Sonate pentru pian și vioară op.12 au fost dedicate Capelmaistrului imperial Antonio Salieri, de la care Beethoven a luat lecții când a ajuns la Viena - lecții prin care a dobândit o înțelegere sporită a scriiturii vocale. În timp ce orele cu profesorul Haydn nu au continuat pentru mult timp, cele cu Salieri, care nici nu erau plătite, au durat timp de cel puțin 10 ani.

Iată, din cea de-a 3-a Sonată dedicată lui Antonio Salieri, op.12 nr.3 în Mi bemol major, partea a 2-a, Adagio con molta espressione.

Cu finalul Sonatei beethoveniene pentru pian și vioară op.12 nr.3 se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare, în lumea aceluiași mare compozitor clasic!

Andreea Chiselev