Cărți despre muzică Înapoi

'George Enescu - viața și muzica' de Noel Malcolm

Publicat: joi, 13 Octombrie 2011 , ora 13.20

Muzica impune, înainte de toate, o tăcere respectuoasă în care s-o asculți. Dar după ce ai ascultat-o - sau înainte s-o cunoști - cuvintele te pot apropia mai mult de ea.

Iată un argument pentru un moment dedicat cărților despre muzică. Și m-am oprit pentru început, firesc aș spune, asupra unui volum lansat în timpul Festivalului Enescu, recent încheiat, o carte chiar despre patronul festivalului - George Enescu - viața și muzica lui George Enescu.

Cei care au citit deja titluri din colecția Contrapunct a Editurii Humanitas știu că aceste cărți sunt alese special încât să fie cât mai ușor de înțeles de către un publicul larg - așa că am citit cartea celui mai bun cunoscător britanic al lui Enescu - cum este recomandat chiar de editură - din perspectiva unui nespecialist. Și l-am redescoperit pe George Enescu din perspectiva unui autor evident îndrăgostit de muzica enesciană - citez - "sunt de acord cu afirmația lui Casals că Enescu, prin profunzimea și anvergura înzestrărilor sale, a fost cel mai mare fenomen muzical de la Mozart încoace. Privită în această lumină, întreaga operă a lui Enescu poate părea dureros de restrânsă. Eu cred însă că în ea se află una dintre cele mai frumoase și surprinzătoare muzici din secolul XX".


Răspunsuri la întrebările fără răspuns

Am căutat în cartea lui Noel Malcolm răspunsuri pe care nu le-am găsit în cărțile românești despre George Enescu - de ce muzica sa nu s-a impus cu atâta forță precum cea a altor contemporani ai săi din alte țări foste comuniste, ce s-a întâmplat cu Enescu după ce a părăsit România în 1946 - monografia Academiei Române tratează perioada din viața lui Enescu de după 1946 într-un scurt și foarte eliptic capitol. Și chiar ce credea Enescu despre muzica experimentală scrisă de unii dintre contemporanii săi.

Și iată ce spune Noel Malcolm: "Iată un om ale cărui compoziții de maturitate, mai presus de toate muzica de cameră scrisă în ultima parte a vieții, pot fi comparate cu cele mai reușite lucrări ale lui Bartok și Ravel. Și totuși aceste lucrări rămân practic necântate în Apus. Magazinele de discuri din Europa apuseană sunt pline de înregistrări cehești, ungurești sau poloneze. Acest lucru a contribuit enorm la stabilirea, recent, a reputației unor compozitori ca Martinu și Szymanowski. Însă nici un importator din Apus nu a putut vreodată obține livrarea regulată a unor înregistrări din România. În privința partiturilor, poate servi ca exemplu experiența pe care am avut-o când am participat la simpozionul dedicat centenarului Enescu în România, în 1981. La principalul magazin cu articole muzicale din București, singurele partituri care se găseau erau cea a unui lied compus în tinerețe și cea a cadenței scrise de Enescu la Concertul pentru vioară de Brahms."


"Muzica trebuie să meargă de la inimă la inimă"

Noel Malcolm - cartea despre George Enescu și un nou citat: «Enescu nu suporta muzica pe care o simțea modernistă de dragul modernismului, nu suporta nici ca muzica să fie supusă unor tehnici componistice cerebrale. ..A vorbit mai direct când pe patul de moarte i-a spus lui Sergiu Comissiona. "Toată muzica asta dodecafonică… spune-le, spune-le, asta nu e muzică! Muzica trebuie să meargă de la inimă la inimă."»


Cât despre Enescu după 1946 - cei care vor citi volumul lui Noel Malcolm vor descoperi realitatea tristă că Enescu s-a stins în mizerie - mai multe fiind motivele care au condus la această situație: familia Cantacuzino - Enescu își pierduse proprietățile și economiile odată cu venirea regimului comunist la putere în România; Enescu era bolnav și nu a mai putut să-și ia vioara subraț pentru a porni în turnee, așa cum o făcuse în tinerețe. Pe de altă parte, Enescu nu a acceptat nici ajutorul prietenilor săi, în special cel oferit de Yehudi Menuhin - probabil dintr-un sentiment de mândrie ușor de înțeles pentru o personalitate de talia sa. Iar soția sa, Maruca Cantacuzino s-a adaptat cu dificultate la viața în exil, evident mai puțin lipsită de posibilități decât era obișnuită - cheltuind mai mult decât putea suporta bugetul familiei.

Desigur, cartea lui Noel Malcolm despre Enescu, apărută prima dată în Marea Britanie, în 1990, oferă mult mai multe date, cu detalii despre lucrările lui Enescu și informații despre Enescu - interpretul.

Pentru generația celor de vârsta mea, care au învățat la școală despre Enescu, din perspectiva naționalistă a comunismului, cartea lui Noel Malcolm este o ocazie de a-l redescoperi pe Enescu, așa cum a fost - o personalitate extraordinară, cu care ar trebui să ne mândrim în fiecare zi, nu doar cu ocazia Festivalului Enescu.

Cristina Comandașu