Înapoi

Exclusiv. Cronica primei zile a Festivalului RADIRO

Publicat: duminică, 21 Septembrie 2014 , ora 12.27

Când am ajuns la Sala Radio ieri, 20 septembrie, făcând slalom într-un București supra-aglomerat și cu miros de mici pe grătar, mi-am spus: "Ce stare de normalitate este aici!" - publicul venise la timp, nerăbdător să asculte o orchestră străină de calibru care nu a mai apărut niciodată pe o scenă românească. Discursul președintelui director general al Radio România, instituția care organizează cu forțe proprii acest eveniment, a fost de asemenea unul care respira normalitate: scurt și la obiect.

Și a început concertul: Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze, dirijor Joshua Weilerstein, solist pianistul american Jonathan Biss. Un program foarte incitant: Cântecul primăverii de Jean Sibelius, Concertul nr.4 pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven, Suita I din muzica de scenă Peer Gynt de Edvard Grieg și poemul simfonic "Till Eulenspiegel" de Richard Strauss.

Aveam de la început așteptări foarte mari și eram chiar curioasă să văd cum dirijează un tânăr de 27 ani, numit dirijor asistent al uneia dintre cele mai bune orchestre din lume, Filarmonica din New York. Îmi plăcuse foarte mult și interviul acordat de acest tânăr dirijor american Petrei Gherasim - arăta inteligența muzicianului.

O primă parte cu întrebări…

Prima lucrare din program nu este și cea mai ofertantă din creația lui Sibelius - așa că am așteptat evoluția pianistului cu nerăbdare. Și l-am admirat pe Jonathan Biss pentru modul cum știe să construiască frazele în piano; am remarcat însă că acolo unde discursul cerea o tehnică pianistică mai bine articulată, au existat ezitări destul de mari. Totuși, am fost în fața unui concert 4 de Beethoven valabil, coerent construit și cu momente poetice care au impresionat publicul. Când am aflat că mama lui Jonathan Biss s-a născut la Satu Mare, sigur, ca am rezonat mai mult cu acest pianist american de 34 ani pe care înainte nu-l ascultasem decât în concertele transmise de Radio România Muzical, primite prin Uniunea Europeană de Radio.

Partea a doua…cu confirmări

Partea a doua a concertului mi-a plăcut mult mai mult. În sfârșit am văzut legătura emoțională creată între dirijor și orchestră, o orchestră de calibru, bine strunită, care răspundea imediat intențiilor dirijorului. Nu puteai să nu admiri partidele corzilor, cu trăsăturile lor de arcuș la unison și mai ales, partida suflătorilor. Mi-a plăcut mult suita din "Peer Gynt" - nordicii parcă simt altfel muzica scrisă de un nordic, culminând cu minunata construcție a ultimei piese din suită, "În grota regelui munților" - un perfect crescendo și accelerando către climaxul final. Calitățile expresive ale orchestrei au fost relevate și de ultima piesă din program: poemul simfonic Till Eulenspiegel de Richard Strauss.

Un bis ieșit din comun

Aplauzele entuziaste ale publicului au fost răsplătite cu un bis. Și nu orice bis: "Vă mulțumesc pentru invitație. Suntem acasă la George Enescu " - a spus Joshua Weilerstein în românește, iar orchestra a continuat cu Rapsodia I de George Enescu, spre încântarea generală. Am fost realmente impresionată de plăcerea cu care instrumentiștii cântau rapsodia enesciană, de construcția gândită de acest tânăr dirijor american pe care trebuie să-l urmărim, pentru că are o carieră strălucitoare în față. Sincer, nici versiunea de anul trecut a Rapsodiei I de Enescu realizată de Orchestra Concertgebouw din Amsterdam la Festivalul Enescu nu mi-a plăcut atât de mult pe cât mi-a plăcut ce am ascultat aseară. Și, bineînțeles, din partea mea, cel puțin, un gest de reverență în fața lui George Enescu, muzicianul asociat automat cu România: ce am fi noi fără George Enescu?

Deci, Festivalul Internațional al Orchestrelor Radio, RADIRO, a debutat cu dreptul. Urmează până sâmbătă, în fiecare seară, de la ora 19, câte un concert care se anunță de excepție la Sala Radio. Dacă nu puteți fi prezenți, aveți șansa de a asculta aceste concerte la Radio România Muzical și Radio România Cultural sau pe site-urile acestor posturi de radio, www.romania-muzical.ro și www.radioromaniacultural.ro. Iar ecourile acestor concerte se regăsesc în Agenda Festivalului RADIRO, difuzată zilnic la Radio România Muzical și Radio România Cultural, de la ora 13.15.

Informații complete despre festivalul RADIRO se găsesc la www.radirofestival.ro.

Cristina Comandașu