Interviuri cu artistii Înapoi

Dialog cu Frans Helmerson - violoncelistul Cvartetului Michelangelo

Publicat: miercuri, 16 Septembrie 2015 , ora 9.31

La Ateneul Român, duminică, 20 septembrie, de la ora 11.00, în seria "Recitaluri și concerte camerale" - Michelangelo Quartet


Sunteți unul dintre cei mai cunoscuți violonceliști ai lumii, cu o carieră desfășurată pe toate meridianele, ați colaborat cu cei mai de seamă dirijori și soliști ai vieții muzicale actuale. Cum este și cum a fost colaborarea cu muzicienii români?

Oh, am o lungă istorie de lucru cu muzicienii români fiindcă în primii mei ani profesionali am fost violoncelist principal în Orchestra Simfonică Radio Suedeză în Stockhorm unde Sergiu Celibidache era dirijor principal și, trebuie să spun că trei ani cât am cântat sub bagheta sa, cred că am învățat mai mult decât de la oricare alt muzician. A fost o experiență de necrezut. Am fost marcat de această amprentă a artei sale și de modul intelectual, desigur, de a lucra cu muzica. Și apoi, am cântat cu dirijori români ca Sergiu Comissiona, am cântat de mai multe ori cu el, și de asemenea Cristian Mandeal, de exemplu, și a fost o experiență minunată pentru mine. Chiar trebuie să spun că, desigur, sunt atât de diferiți unul față de celălalt și tocmai acest lucru a fost minunat. Apoi firește, prin căsătoria mea cu Mihaela Martin am ajuns să cunosc alți muzicieni români și am cântat împreună muzică de cameră și așa mai departe. Apreciez tradiția muzicală română, are un nivel ridicat admirabil și au fost experiențe minunate pentru mine.


Ce înseamnă pentru dumneavoastră faptul că în acest an sunteți prezent în programul Festivalului Enescu împreună cu cvartetul Michelangelo?

Ei bine, este o onorare să cânți în acest festival minunat și suntem nerăbdători să interpretăm acest program și, vom cânta și vom fi la București.


Ce v-a determinat să alegeți repertoriul acestui recital?

Ni s-a indicat un fel de direcție a programului și ar fi trebui să fie ceva mai mult, nu numai Beethoven sau numai Mozart sau Schubert și așa mai departe. Așa cred că este o combinație interesantă de lucrări de Șostakovici, Bartók și Dvoűák și aștept cu nerăbdare acest lucru.


Din 2011 de când s-a înființat secțiunea violoncel a Concursului internațional George Enescu, ați făcut parte din juriu. Care sunt părerile dumneavoastră despre acest nou concurs de violoncel și despre oportunitatea organizării lui?

Știți desigur că am auzit de Concursul Enescu, pentru vioară în special, de foarte mulți ani și cred că acum este o minunată completare a lumii violoncelistice. A fost o experiență foarte bună pentru mine să fac parte din juriu și de asemenea să ascult câțiva tineri violonceliști români. Desigur, cred că a fost un nivel ridicat al participanților și sunt sigur că va crește cu anii și cum spuneam, cred că va fi un admirabil plus al lumii noastre violoncelistice.


Ce impresie v-au lăsat concurenții pe care i-ați ascultat?

Ca să fiu pe deplin sincer, la toate competițiile la care am fost în juriu, întotdeauna este destul de mare diferența de nivel între concurenți și desigur că trebuie să ții cont de ea cu înțelegere. Dar cei care ajung în finală sau ajung în etapa semifinală, sunt deja la un nivel profesional ridicat dar foarte divers, cu o educație foarte diferită așa că întotdeauna este o experiență interesantă.


Sunteți un muzician extrem de documentat și aveți un repertoriu deosebit de bogat. Ce percepție aveți despre creația enesciană în viața muzicală internațională? cât de cunoscută este?

Ei bine, pentru mine muzica lui Enescu, dacă am înțeles bine întrebarea, a făcut parte din interesul meu muzical și pentru imaginație și, de foarte multă vreme, pentru tot, probabil și datorită influenței lui Celibidache și a lui Comissiona. Și apoi desigur, datorită Mihaelei am ajuns să cunosc repertoriul pentru vioară și parte din repertoriul pentru violoncel. Practic foarte devreme în viața mea am ascultat înregistrări ale lucrărilor pentru violoncel și orchestră ca Simfonia concertantă și am fost atât de fascinat, am simțit că în interior există o persoană deosebită, chiar dacă auzi influența experiențelor sale de viață trăite în Franța, cu muzica franceză etc. Dar, ultimele sale lucrări, sunt pentru mine, în felul în care le înțeleg eu personal, sunt din ce în ce mai mult influențate de tradiția română și este fascinant. Am cântat cvartetul cu pian care a fost pentru mine o călătorie minunată ce mi-a prilejuit descoperirea acestui limbaj muzical specific.


Credeți că este deja cunoscut Enescu în lumea muzicală mondială?

Da, unele lucrări de Enescu desigur. Enescu este un nume cunoscut de fiecare muzician și este important pentru vioară și repertoriul violonistic, dar și pentru compozițiile sale pentru orchestră. Este ceva că eu, suedez fiind, am auzit despre Enescu de foarte devreme în viața mea.


Pot spune că ați fost foarte norocos lucrând cu Sergiu Celibidache.

Ei bine, asta a fost într-adevăr ca un punct de cotitură în experiența mea.


Vă mulțumesc și de-abia așteptăm să vă ascultăm în recitalul cu cvartetul Michelangelo.

Și eu vă mulțumesc.

Interviu realizat de Mioara Bâscă