Interviuri Înapoi

Despre proiectul 'Ascultă 5 minute de muzică clasică' - Alexandru Tomescu, Cristina Comandașu, Bogdan Staicu (Mobexpert)

Publicat: miercuri, 21 Martie 2018 , ora 14.52

Între 1 și 31 martie, Radio România Muzical prezintă o nouă ediție a proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică". Un dialog purtat de Gabriel Marica, în cadrul emisiunii Perpetuum mobile, cu invitații săi: Cristina Comandașu, redactor șef Radio România Muzical, inițiatoarea proiectului, Alexandru Tomescu, ambasador al campaniei și Bogdan Staicu, director executiv Mobexpert, unul dintre partenerii proiectului.

Unde și când se va auzi muzica propusă de Radio România Muzical?

Cristina Comandașu: Se va auzi în multe locuri și eu sunt foarte recunoscătoare partenerilor care au făcut posibil acest lucru. Din anul 2010, două luni pe an, se aude muzică clasică în spații neconvenționale pentru muzica clasică. Cu voia dumneavoastră, am să citesc partenerii proiectului, ediția martie 2018, care va debuta în 1 martie. I-am pus în ordine alfabetică, să nu fie cu nici o supărare. Aceștia sunt: Arena Mall din Bacău, Carrefour România, Castelul Bran, Cora România, CRH România, Dedeman, Hello Shopping Park din Bacău, Iulius Mall din Iași, Timișoara, Cluj, Suceava, Librăriile Humanitas, Mega Image, Mobexpert, Mood Media, Pallace Mall Iași, Park Lake Shopping Center, PWC România, Raiffesein Bank, Seneca Anticafe, Vivo Pitești și Baia Mare. Regăsim aici niște brand-uri celebre, regăsim niște lanțuri de hipermarket-uri, mall-uri, magazine de mobilă, așa cum sunt cele ale invitatului nostru din această seară, Mobexpert, regăsim și sedii de firmă, librării, Castelul Bran, care este cel mai vizitat muzeu din România la momentul de față. Am căutat spații unde se strâng mulți oameni, astfel încât muzica clasică, în acest fel, să ajungă la cât mai mulți dintre români.


Campania a fost lansată în octombrie 2010 și se reia în fiecare an, în lunile martie și octombrie. Este unul dintre principalele proiecte educative și culturale ale corporației publice Radio România. Care este noutatea pe care o propui pentru 2018?

În primul rând, e vorba de o continuitate. Noi suntem permanent în căutare de noi parteneri și am să-i mulțumesc celui care este proaspăt ambasador al proiectului, Alexandru Tomescu. El deja a venit cu niște idei de noi parteneri și deci este important să creștem pe zona aceasta, să atingem cât mai multe spații publice unde se poate desfășura proiectul. Cu ajutorul lui, iată o noutate, în 24 martie, vom avea un prim eveniment. Am ales spațiul de la ParkLake Shopping Center din București, pentru că am văzut că acolo în general se desfășoară și activități culturale și în afară de asta pot să menționez că cei de la Mood Media, care asigură de altfel ambientul sonor pentru mulți dintre partenerii noștri, au realizat acolo un ambient sonor cu totul deosebit. Așadar, pe 24 martie, când Radio România Muzical împlinește 21 de ani de existență, Alexandru Tomescu va cânta și va vorbi pe scena din Atriumul Central de la ParkLake Shopping Center. Plus, anul acesta, pentru că este anul centenarului Marii Uniri, am căutat în fonoteca radio, să le zic, niște specialități, pe care să le punem astfel la dispoziția unui public larg: Hora staccato cu Filarmonica "George Enescu" dirijată de Sergiu Celibidache, dar și înregistrări cu Radu Lupu, realizate înainte ca el să plece din România, în 1967 și 1969, și multe altele pe care ascultătorii le vor descoperi inclusiv la noi, la Radio România Muzical, la emisiunile Musica Viva și Perpetuum.


Alexandru Tomescu, de ce ai acceptat implicarea în acest proiect?

Mi s-a părut absolut firesc să mă alătur acestui demers remarcabil inițiat de către Cristina Comandașu și de postul Radio România Muzical. E un proiect cu care m-am întâlnit nu o singură dată de-a lungul acestor opt ani deja din spate și mi s-a părut o idee foarte frumoasă și acum mă bucur mult că am ocazia de a sprijini direct, de a putea să mă implic și eu și să fac ceea ce știu mai bine - să cânt la vioară.


Așadar, primul tău eveniment în proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" este în 24 martie, la ParkLake Shopping Center din București. Cam ce te gândești să cânți într-un astfel de spațiu?

Nu mi-am propus să aleg un altfel de program decât cel pe care l-aș prezenta într-o sală de concerte, pentru că asta este, cred eu, esența programului "Ascultă 5 minute de muzică clasică". Muzica clasică iese din cadrul ei colocvial, al sălii de concerte, și vine ea către tine. Exact asta vom face și în acel mall din București și, practic, cea care va da forma, va da consistență evenimentului, va fi muzica însăși. Muzica are în ea această putere de a transforma, de a metamorfoza locurile, de a îi face pe oameni mai buni și sunt sigur că vom avea parte de experiențe interesante acolo.


Domnule Bogdan Staicu, credeți că un astfel de recital, despre care vorbeam ceva mai devreme, s-ar potrivi cu ambianța magazinelor Mobexpert?

Da. Întotdeauna am spus că lucrurile de valoare sunt cele care dăinuie în timp. Și muzica clasică dăinuie. La fel trebuie să fie și mobila - o mobilă bună trebuie să dăinuie în timp, altfel nu face sens. Dar, mai mult decât atât, spațiile în care noi ne punem mobilierul, dorim să fie spații care inspiră clientul. Nu sunt spațiile acelea în care te duci și iei repede, faci o alegere... trebuie să fie niște spații în care să găsești mii de idei care să te inspire, să-ți placă.

Și ca să poată să fie un ambient plăcut, muzica e ceva determinant. Dacă te gândești la un mobilier clasic și asculți și o piesă pe măsură lângă, e bine, te poți gândi inspirat cum ar fi la tine acasă. La fel la mobila modernă sau contemporană. Sunt piese pe care le difuzăm printr-un sistem propriu - ați menționat mai devreme Mood Media. Într-adevăr, noi colaborăm cu Mood Media de vreo opt sau nouă ani și în toate magazinele noastre piesele muzicale sunt alese; există un anumit curs al pieselor muzicale. Într-adevăr, în zona de Crăciun, punem o muzică cu tematică de Crăciun, vara punem un alt fel de muzică, primăvara - alta. Dar muzica e ceva care te inspiră.


Deci, să înțeleg că de acum încolo va fi mai multă muzică clasică în magazinele dumneavoastră.

Este deja. Din 2016 - cred că tot cu ajutorul Mood Media - am intrat în parteneriatul cu Radio România Muzical și ne simțim bine. Clienții au avut reacții pe măsură.


Domnule Bogdan Staicu, cum vedeți dumneavoastră implicarea mediului de afaceri în susținerea programelor culturale?

Ar trebui să fie ceva mai mult implicat mediul de afaceri. Cine, cu adevărat, își construiește o afacere pentru viitor, se gândește, în primul rând, la educație. Cultura și educația merg împreună. Și dacă te gândești la viitor, la viitorul copiilor, la viitorul nostru, trebuie să te uiți întotdeauna și la educație și la cultură. Lucrurile de moment sunt, într-adevăr, apetisante, atrăgătoare, dar sunt lucruri de moment - ele pot fi sau nu. Mediul de afaceri e concentrat de multe ori pe rezultate imediate. Rezultatele imediate n-au nimic de-a face cu lucrurile care dăinuie.


Nu cu mult timp în urmă, BBC Magazine a publicat rezultatul unui sondaj de opinie, a cărui concluzie este că, dincolo de cadrul ei convențional, pentru a avea viitor, muzica clasică trebuie să coboare de pe scenă. Cu referire directă, evident, la atragerea publicului tânăr către marile valori ale artei. Cum comentați această afirmație?

Cristina Comandașu: Cred că nu e prea mult de comentat. Până la urmă, noi zilnic, aici, la Radio România Muzical, asta facem. Încercăm să explicăm pe înțelesul tuturor și să punem în undă cea mai frumoasă muzică. De altfel și acest proiect a fost pornit tocmai în această idee, să coborâm în rândul oamenilor care ar trebui să ne asculte. Mai ales aici, în România, unde, să recunoaștem, nu există o mare tradiție pentru publicul larg, în ascultarea muzicii clasice. Până la urmă, România în sine are doar 100 de ani de existență, pe când muzica clasică are de cel puțin zece ori mai mult, dar de aceea am înființat, și o altă latură a proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică", aceea pentru școli. Și faptul că, în acest moment, în școlile din România, cine dorește să asculte muzică clasică, o poate face grație acestui proiect, cred că este foarte important. Deja de trei ani este implementat în școlile românești acest proiect. Anul trecut au participat 165.000 de copii la el, din datele care ne-au fost raportate, dar e posibil să fie chiar mai mulți, ceea ce nu e o cifră mică. Sigur că ne dorim să o creștem, dar dacă acești 165.000 de copii vor deveni peste 10, 15, 20 de ani, adulți care ascultă muzică clasică și le pun să asculte copiilor lor, deja este un lucru foarte important. Așadar, cred că în primul rând educația contează și aici trebuie lucrat. De asemenea, cred că mai contează foarte mult și cum promovăm și cum împachetăm acest produs. Cred că aici Alexandru este un maestru și poate să vă spună mai multe.


Chiar așa! Din punctul de vedere al artistului - pe scenă sau jos de pe scenă, cum se spune?

Alexandru Tomescu: Eu aș face o precizare foarte importantă. Nu cred că muzica clasică trebuie să coboare. Noi nu suntem pe scenă acolo, undeva, niște înălțimi printre norișori și - vezi Doamne - coborâm așa, ne coborâm... și mai rău... Nu, pur și simplu muzica clasică vine către oameni. Nu există cineva care e mai sus sau mai jos decât altcineva. Este o diferență, o nuanță foarte importantă după părerea mea, același tip de înfumurare care se face... "te-ai întors în România", adică "te-ai întors - ai venit înapoi". Nu! Ai venit. Punct. Nu ai venit înapoi. Ai făcut o alegere. Așa că da, este esențial cum comunici celor tineri muzica clasică, mai ales primul contact. Primele piese pe care ei le ascultă sunt atât de importante. Și muzica în sine, dar mai ales felul în care este ea explicată, pusă în context, legătura care este creată de către profesori... astea sunt elementele-cheie. Pentru că dacă ai un profesor care e dezinteresat, e plictisit, poate a avut o zi proastă și nu este implicat...


Sau nu are mijloacele în școala respectivă. Pentru că se întâmplă de multe ori...

Nu ai mijloace... În ziua de astăzi este foarte greu să spui că nu ai mijloace, pentru că în orice școală, în orice clasă sunt convins că există cel puțin 30 de smartphone-uri conectate la internet. Și în clipa în care ai aceste două chestii - un smartphone și internetul - ai acces la absolut toată muzica ce s-a scris vreodată. Deci, mijloacele sunt acolo. Nu neg asta, poate există școli unde există anumite dificultăți, dar în ziua de astăzi avem atât de multe alte posibilități, atâtea alternative de a le depăși, încât trebuie doar să faci un efort minimal. Înainte de '89, pe vremea comunismului, evident, nu existau, nu se găseau; nu existau partituri, se găseau foarte greu înregistrări, erau cu totul și cu totul alte lipsuri, duritatea era cu totul alta. În ziua de astăzi trebuie să ne punem mințile la contribuție, fără îndoială.


Ce facem cu cei care au ieșit din școală? Cum ne apropiem de ei? Îmi vine în minte un album al violonistei germane Anne Sophie Mutter - In club. Ea a făcut o serie de recitaluri în cluburi și ca rezultat al acestor recitaluri a scos un album în 2015; un album în care chiar șefii de la Deutsche Grammophon au spus că ea a rupt niște granițe și că a deschis o poartă pe are ar putea să pătrundă și alți artiști. Ce părere ai despre aceasta?

Alexandru Tomescu: O inițiativă remarcabilă, lăudabilă, fără îndoială. Anne Sophie Mutter este o violonistă care își dedică foarte mare parte din timpul său promovării muzicii contemporane - și când spun contemporan, nu mă gândesc la compozitorii de secol XX, dintre care mulți au și trecut granița -, efectiv, e specializată în a face prime audiții absolute, sprijină direct tânărul val de compozitori din ziua de astăzi și, iată, acest disc de care ați amintit vine să întregească această imagine a unui artist inovator.


Te-ai vedea cântând într-un club, într-un recital în acea atmosferă?

Cred că am și cântat de câteva ori în diverse cluburi... evident, în momentul în care se lua o pauză de la muzica aceea care era foarte tare... am cântat și în Vama Veche, la Șoni, și aici în București, în niște locuri de genul acesta, mai puțin convenționale.


Și cum te-a receptat publicul de acolo? Cum a fost comunicarea cu publicul?

Foarte bună. Tocmai, atunci când cânți muzică - de orice fel ar fi ea - cred eu că e mai puțin important cadrul în care are loc concertul respectiv, cât importantă este implicarea pe care o ai tu ca artist și în ce măsură reușești să implici afectiv și pe cei care ascultă. Pentru că asta este un concert, practic, nu cineva care cântă și altcineva care ascultă. Că este într-un club, că este în Carnegie Hall, astea sunt niște detalii, dar esența actului artistic aceasta este - cineva care cântă și altcineva are ascultă.