Cărți despre muzică Înapoi

Costin Popa - OPERA PUBLICISTICA

Publicat: vineri, 4 Mai 2012 , ora 12.49

De zece ani încoace, criticul muzical Costin Popa adună în răstimpuri între coperte de carte articole semnate de el anterior în revista "Melos" (al cărei redactor șef este încă de la înființare) precum și în "Cultura", "Teatrul azi", "Jurnalul Național", "Ararat", "Actualitatea muzicală", etc., sau on line (http://cronici.cimec.ro). Au apărut astfel OPERA LIVE, OPERA VIVA, OPERA ÎN DIRECT, OPERA ETERNA și - de curând - OPERA DIVINA; cinci volume însumând peste 1600 de pagini de cronici, recenzii, interviuri, consacrate aproape exclusiv genului menționat de fiecare dată în titlu. Este o adevărată...operă publicistică, certificând pasiunea, talentul și profesionismul autorului ei care a dobândit astfel prestigiu și notorietate în lumea muzicală.

OPERA DIVINA îți atrage atenția din prima clipă prin coperta suprarealist-barocă realizată de artistul plastic Tudor Banuș, îți sporește interesul la răsfoire datorită titlurilor și subtitlurilor incitante precum și datorită bogatului album foto de la sfârșit, dar te cucerește pe de-a-ntregul la lectură. Cronicile lui Costin Popa pot fi apreciate plenar de către muzicieni și melomanii cei mai avizați, familiarizați cu termenii de specialitate și capabili să identifice spontan momentele muzicale menționate după simpla citare în original a textului acestora. Astfel comentariile - concrete, precise, sugestive - reconstituie în imaginația sau în amintirea cititorului actul artistic la care se referă, fixând clipa unică și efemeră în consemnarea-document pentru posteritate, oferind totodată celorlalți martori ocazia de a-și confrunta, verifica, clarifica - poate - propriile impresii. În cronicile lui Costin Popa se regăsesc preponderent spectacole și concerte bucureștene - cu accent pe ediția 2011 a Festivalului și Concursului Internațional "George Enescu" - dar și unele desfășurate la Cluj-Napoca, Timișoara, Sibiu, Brașov, Brăila, sau peste hotare, la Viena, Zürich, Praga, Pesaro, etc., (urmărite la fața locului) cărora li se adaugă câteva transmisiuni HD ale Metropolitanului new-yorkez; toate având loc în intervalul 2010 - 2012. Cu adresabilitate largă, accesibile pe mai multe niveluri de cultură muzicală sunt recenziile și consemnările unor evenimente precum cursurile de măiestrie, workshop-urile, concursurile de interpretare, care au o pondere mai mare în acest volum decât în precedentele, pe măsura solicitărilor primite de autor de a participa la ele. Foarte atractive sunt, ca-ntotdeauna, interviurile; partea nevăzută a scenei, a vieții de artist, nu încetează să capteze atenția iar Costin Popa este un partener de dialog empatic și informat care conduce discuțiile cu abilitate provocând uneori răspunsuri surprinzătoare, contrariante. Unele interviuri sunt rodul unor reîntâlniri peste ani, majoritatea sunt prime convorbiri în fața microfonului, printre interlocutori numărându-se scriitorul René Seghers, cântăreți în ascensiune - Ștefan Pop, Bogdan Mihai - sau artiști consacrați, de ieri și de azi, precum Ion Buzea, Cornel Stavru, George Emil Crăsnaru, Marina Krilovici, Magdalena Cononovici, Nelly Miricioiu, Elena Moșuc, Marianne Cornetti. De maxim interes rămâne însă ampla discuție cu soprana Lucia Stănescu, care ocupă un capitol de sine stătător.

Costin Popa este un observator fin și avizat al fenomenului liric, care știe ce și cum să asculte, să întrebe, să consemneze și nu-și precupețește eforturile în a-și folosi competența, convins fiind că demersurile sale sunt utile, necesare nu numai pe moment ci și peste timp. Merită în consecință respect, admirație și cât mai mulți cititori.

(Volumul OPERA DIVINA este disponibil în București la librăria "Mihai Eminescu". Va fi lansat și la Cluj-Napoca pe 16 mai în cadrul Festivalului Studențesc de Operă "Viva Vox".)
Ligia Ardelean