Cărți despre muzică Înapoi

Constantin Silvestri

Publicat: miercuri, 3 Septembrie 2014 , ora 10.11

"Dorim ca Silvestri să realizeze tot ce așteptăm de la dânsul - și noi așteptăm lucruri mari." - George Enescu, 1932

Așteptam demult o adevărată monografie Constantin Silvestri! Între scrierea ce rămâne de referință, semnată de Eugen Pricope - Silvestri. Între străluciri și... cântece de pustiu, Editura Muzicală, București 1975 - și volumul Constantin Silvestri publicat de pianista, profesoara și cercetătoarea Lavinia Coman în 2014 la Editura Didactică și Pedagogică, București, au trecut aproape patru decenii. Timp în care istoria s-a rescris, s-a decantat, s-a completat și s-a reașezat în matcă generoasă și adevărată. Și așa a fost posibil să-l re-cunoaștem pe marele muzician român care a fost Constantin Silvestri. Căci, notează autoarea în Preambulul cărții Povestea de față s-a născut dintr-o mare absență. Protagonistul, Constantin Silvestri, unul dintre cei mai iubiți muzicieni români, este un caz spectaculos de uitare colectivă.

Ai nevoie de curaj și de pasiune să pornești astăzi un atare demers de reconstituire. Nu toți oamenii mari se îngrijesc să așeze frumos, în rafturi, moștenirea pentru generațiile viitoare, nu mulți au apropiați sau prieteni care să salveze o scrisoare sau un manuscris, majoritatea disprețuiesc suveran detalii și informații. Ulterior, biografii asudă abundent și îndelungat în acțiunile complicate pentru a le găsi, în intenția de a reasambla o imagine și a recrea, pe coala de hârtie, persoane, personaje, personalități care au influențat puternic viața culturală, implicit identitatea unui popor. Paginile care urmează sunt rodul luptei disperate cu această forță teribilă a trecerii timpului mai informează în același Preambul doamna Lavinia Coman. Trăim vremuri în care trecutul este părăsit, ignorat, uitat, aruncat într-un colț întunecat al memoriei, vremuri în care totul pare că începe astăzi și acum și fiecare pas are viața unei clipe, după care valuri indiferente spală urma rămasă pe nisip. Cu atât mai valoroasă este cercetare muzicologică, realizată în condiții aspre, dar dusă la bun sfârșit în glorie de către un căutător pătimaș de profunzimi, adevăr și frumos. Cu monografia doamnei Lavinia Coman se completează imaginea unei epoci fantastice din istoria muzicii românești. Din varii motive, explicate pe larg în carte, motive care nu au nicio legătură cu valoarea omului sau cea a artistului, numele lui Constantin Silvestri pulsa palid într-un discurs de prezentare destul de formal, dominat de alte nume, de alte personaje, din ce în ce mai des, preluat după atât de îndrăgita - dar atât de nociva - formulă copy paste. Doamna Lavinia Coman a sfidat orice obstacol și și-a propus să dea Cezarului ce-i al Cezarului. A reușit din plin.

Volumul, perfect organizat, conturează un copleșitor portret al artistului. Optând pentru metoda cărămidă peste cărămidă, Lavinia Coman vorbește pe rând, atent documentat și cuprinzător, despre familie, primii ani de viață, primii ani de școală, apropierea de lumea muzicii, recunoașterea publică, viața personală, viața publică, începutul și drumul ascendent dar deloc ușor al carierei celui care va fi un pianist fabulos, dirijorul care excelează în culori ca nimeni (pag. 185), primul dirijor român al operei Oedip la premiera de la București, cel despre care George Enescu, pe patul de moarte, afirma că nu este un compozitor regional, ci universal adăugând: "Spuneți-i să compună, el are multe de spus." (pag. 160).

Constantin Silvestri a trăit doar 56 de ani, până în 1969. A murit la Londra unde era considerat un zeu! De fapt, îl diviniza întreaga lume muzicală internațională. De ce a părăsit țara, cum a fost posibilă o astfel de carieră uriașă, de ce, până acum, am auzit doar ecouri îndepărtate, niciodată afirmații și aprecieri rostite cu voce clară și puternică... sunt câteva dintre întrebările la care Lavinia Coman răspunde convingător și mai ales, cu argumente. Parcurgând paginile cărții, descoperi un om extraordinar pe care, așa cum se întâmplă de prea multe ori, străinătatea l-a consacrat, fără rezerve și nu țara în care s-a născut și s-a format. Pentru prima oară în muzicologia românească, un cercetător ridică vălul și descoperă analizând atent și responsabil, măreția dirijorului, profesorului și a compozitorului Constantin Silvestri, concentrând erudit și responsabil, esența moștenirii lăsată nouă de Maestru. Am apreciat întotdeauna profesionalismul și seriozitatea scrierilor semnate Lavinia Coman. Dar de abia acum, citind acest volum dedicat vieții și creației celui care a fost marele muzician Constantin Silvestri, descopăr suplețea frazei, bogăția vocabularului, eleganța stilului, jocul ingenios cu cuvintele.... Mărturisesc, a trecut foarte mult timp de când lectura unor pagini să-mi fi provocat o plăcere estetică atât de profundă și de reală! Cartea Laviniei Coman este, în întregul ei, o lecție despre cum îți alegi un subiect, cum îl abordezi, cum desfășori cercetarea, cum organizezi materialul, cum îl pui în pagină și cum tragi concluziile. "Îmi doresc cu pasiune ca încercarea mea să se ridice la înălțimea subiectului" (pag.9) mărturisește autoarea. Mă bucur să pot să-i spun că sunt sigură, Maestrul Constantin Silvestri nu ar fi putut găsi o minte, un suflet și un condei mai bune și mai devotate, care să îl facă cunoscut, așa cum o merită.

Cristina Sârbu