Acum: 11.55
Promo • Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Urmează: 11.59
Promo RRM • Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

 

Apoi: 12.00
Album de vacanțăPentru după-amiezi liniștite.

 


Evenimente

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |

Concursul național pentru elevi 'Ascultă 5 minute de muzică clasică': opiniile juriului

Publicat: vineri, 16 Iunie 2017 , ora 16.07
 
Bookmark and Share

În 15 iunie 2017 au fost anunțate rezultate Concursului național "Ascultă 5 minute de muzică clasică" - secțiunile desene inspirate de muzică și eseuri inspirate de muzică.

Membrii juriilor și-au exprimat părerea despre oportunitatea organizării unei asemenea competiții și calitatea lucrărilor jurizate.

Juriul concursului de desene

Adrian Silvan Ionescu, directorul Institutului de Istoria Artei din cadrul Academiei Române:

Ideea mi se pare foarte bună pentru că, în același timp, copilul este stimulat să dea răspuns grafic, plastic, la sugestiile pe care i le oferă partitura. Și, în acest fel, se poate vedea și sensibilitatea sa, și forța sa de a se exprima, și capacitatea de a da o lucrare închegată sugerată de un stimul extern. Lucrările câștigătoare sunt interesante pentru faptul că unii dintre ei au încercat să ilustreze cromatic foarte bine și să dea o baie de nuanțe care să sugereze foarte bine muzica, iar alții au căutat concretețea pură – arbori înfloriți, copii care se joacă, un soare foarte voios care are niște cireșe în gură, o fetiță care sare plină de jovialitate, deci lucruri palpabile și lucruri abstracte pe care le poate vedea o imaginație foarte bogată și neîncorsetată de copil.


Adrian Brăescu, inspector general aria curriculară Arte din cadrul Ministerului Educației Naționale:

Mă bucur foarte mult că există atâția copii care ascultă muzică și care au răspuns provocării dumneavoastră. Mă bucură, de asemenea, faptul că există un fel de deschidere a copiilor către limbajul plastic, o ușurință cu care se exprimă din punct de vedere plastic și sigur că pe viitor mi-aș dori să avem și mai mult de muncă dacă e posibil... În orice caz, cred că va fi un succes în continuare programul dumneavoastră, alături de minister, și invit cât mai mulți profesori și copii să participe la această competiție.


Liliana Staicu, director Radio România Muzical:

Nu pot să fiu decât încântată de faptul că atât de mulți copii (n.r. 257 de elevi) au răspuns îndemnului nostru de a încerca să dea o formă plastică unei lucrări atât de cunoscute (n.r. Vara de Antonio Vivaldi) și sper ca și pe viitor să putem să avem o participare cât mai bogată și să lărgim un pic numărul și spectrul ideilor din cadrul concursului.

************************************* 

Juriul concursului de eseuri inspirate de muzică 


Lidia Vianu, prof. univ. dr., Facultatea de limbi străine, Universitatea București:

Din două puncte de vedere, concursul este excelent. În primul rând, pentru că muzica clasică îi va face mai armonioși decât muzica pe care o ascultă ei, în virtutea inerției, în acest moment. Și în al doilea rând, pentru că nu numai copiii de școală, dar și studenții pe care îi am eu la facultate au cam uitat să scrie. Trebuie să spun că îi apreciez. Ei sunt destul de maturi pentru vârsta lor; nu sunt învățați să exprime această maturitate. Au rămas cu poveștile de la Disneyland și probabil că cineva îi poate învăța în acest moment să se uite mai sus. Nu au lecturi. Din această cauză, ei bine, îi facem să-și dea seama că nu scriu întotdeauna ceea ce pot gândi. Acesta este un mod de-a-i face să gândească nu numai muzica, dar și pe ei. Este un lucru minunat pe care-l face Radio România Muzical și, din păcate, nici un alt radio, nicio altă televiziune nu o fac.


Mircea Vasilescu, 
prof. univ. dr., Facultatea de litere, Universitatea București

Mi se pare o idee foarte bună din mai multe motive. În primul rând pentru că, după cum știm, din păcate, în școală, despre muzică, despre arte în general nu se învață prea mult - ceva, ceva la gimnaziu, după care nimic la liceu sau aproape nimic – așa încât a-i pune pe copii în situația nu doar de a asculta muzică, ci și de a și comunica ceva despre ea, de a scrie, de-a descrie, de a-și descrie propriile stări, propriile emoții, îi face să înțeleagă mai mult decât la o oră de muzică obișnuită. În al doilea rând, e aici un lucru simplu și clar, dar uitat în zilele noastre: dialogul dintre arte, dintre cuvânt și sunet, care pune în mișcare inteligența copiilor dincolo de cunoștințele despre muzică sau despre artă sau despre abilitatea de a redacta o lucrare, un eseu, ce-o fi… le pune în mișcare inteligența, îi pune să facă asociații între muzică, sunete și felul în care oamenii comunică prin cuvinte.

Surpriza cea mai plăcută a fost că multe dintre eseuri erau foarte personale. Ei încercau să fie personali, să spună într-adevăr ce gândesc și ce simt. A fost și o surpriză mai puțin plăcută faptul că erau foarte multe clișee, foarte multe stereotipii de limbaj, dar asta nu trebuie pus pe seama muzicii cred, ci pe seama orelor de română, așa cum se fac ele în gimnaziu, pe ici pe acolo. Am mai observat un lucru interesant; mulți – sigur, sunt și la o vârstă potrivită – încercau să improvizeze un fel de narațiune, un fel de povești cu tot felul de figuri reale sau imaginare, cu personaje, cu acțiune, ceea ce iarăși mi s-a părut un exercițiu interesant.


Cristina Comandașu, redactor șef Radio România Muzical

În calitate de inițiator și organizator al proiectului „Ascultă 5 minute de muzică clasică” eu, în primul rând, aș dori să mulțumesc copiilor care au participat la concurs, profesorilor și membrilor juriului care au citit eseurile – cele 103 – și și-au exprimat păreri atât de pertinente despre ele. Și aș vrea să mai atrag atenția că într-o lume a stereotipiilor, a stresului, a lucrurilor pe care nu le putem controla, este bine să avem un loc unde putem visa și acesta, unul ditnre acestea, este muzica clasică, iar copiii noștri să știți că au descoperit acest lucru. Îi felicit!