ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Cronici Înapoi

Concert eveniment cu muzică românească și artiști români la Londra

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 29 Noiembrie 2017 , ora 12.19

Institutul Cultural Român de la Londra și Filarmonica Regală au oferit marți, 28 noiembrie 2017, un eveniment de înaltă ținută, cu o triplă semnificație: marcarea Centenarului nașterii lui Dinu Lipatti, apropiata sărbătorire a Zilei Naționale și începutul manifestărilor culturale dedicate Centenarului Marii Uniri.

Găzduit de Sala Cadogan, cu o capacitate de 900 de locuri și o acustică deosebită, concertul a fost însoțit de cuvântul de deschidere al domnului Dorian Branea, director ICR și al Excelenței sale Dan Mihalache, Ambasadorul României în capitala Marii Britanii și a reprezentat o colaborare între doi artiști români de prestigiu - dirijorul Cristian Mandeal și pianista Alexandra Dariescu - și Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, într-un program ce a pus creațiile lui Enescu și Lipatti - într-un context european, alături de opusuri de Grieg și Ceaikovski.

Dirijorul britanic Samuel Draper, cel care a interpretat în premieră britanică în acest an Simfonia a IV-a de Enescu, ne-a declarat:

"Este prima oară când am plăcerea de a-l vedea pe Cristian Mandeal dirijând și mi-a plăcut foarte mult să-i urmăresc stilul. Din punct de vedere tehnic, are gesturi fluide și elegante, ce sugerează ideile muzicale orchestrei. Mi-a plăcut în special în Uvertura Francesca da Rimini de Ceaikovski, felul în care a condus schimbările de tempo și acel rubato care este atât de important în această muzică și îi dă un aspect improvizatoric și un frumos conținut emoțional romantic. "

Criticul muzical Richard Whitehouse de la revista "Gramophone":

"Am fost foarte interesat să îl văd pe Cristian Mandeal, pe care nu l-am mai urmărit dirijând în Marea Britanie, ci doar în București, de câteva ori, în Festivalul Enescu, ultima oară cu doar câteva luni în urmă când a condus Simfonia a II-a de Sibelius. În programul acestei seri am remarcat că în lucrarea din final, în Fantezia Francesca da Rimini de Ceaikovski, Mandeal a deținut controlul tempilor și a realizat o gamă largă de stări, de la melodramatic la comic. A fost impresionant. Ceaikovski a adus totodată și un anumit contrast după muzica lui Dinu Lipatti, scrisă în prima parte a secolului 20, cu influențe neoclasice, de tip Stravinski și Prokofiev. Tragedia lui Lipatti a fost că a murit atât de tânăr și nu putem ști cum ar fi evoluat din punct de vedere componistic. Enescu, de pildă, a compus permanent, deși se manifesta și ca interpret. Lipatti profesa în primul rând ca pianist și compoziția era lăsată mereu într-un plan secund. Este bine că în anul centenarului această muzică este scoasă la lumină. Concertino-ul în stil clasic este atractiv și ar fi de dorit ca orchestre din întreaga lume să îl includă în repertoriu. Alexandra Dariescu a cântat Grieg foarte bine. Poate că programul s-ar fi completat mai bine cu un Concert ca cel de Schumann și ar fi beneficiat de un contrast mai bun. A fost o interpretare informativă, din acest punct de vedere. Cred că în Rapsodia I de Enescu, Mandeal a încercat să creeze anumite reflexii care ar fi avut mai mult sens pentru o orchestră românească. Acustica sălii Cadogan este una specială, iar piese ca cele de Enescu și anumite părți din Ceaikovski pot suferi din această cauză. Contrastul a fost bun și este bine că am avut aici muzica lui Lipatti în anul centenarului său. "

Centenarul Lipatti a adus, pe lângă expoziția realizată de Muzeul Național George Enescu, expusă în foayer, și o premieră excepțională pentru toți cei care îl iubesc pe genialul pianist și compozitor: difuzarea publică în premieră absolută a primului film în care apare Dinu Lipatti. Despre istoria acestui film, muzicologul și dirijorul Erich Singer, autor al volumului Festivalul de la Lucerna, de la Toscanini la Abbado, apărut în 2014:

"Când am scris cartea, Ursula Strebi, fiica lui Walter Strebi, unul dintre personajele importante de la începuturile Festivalului, mi-a spus că a găsit un film de 88 mm realizat de tatăl său la o petrecere și încercase să-l digitalizeze. Petrecerea avusese loc în casa familiei Strebi, înainte ca Lipatti să susțină primul său concert la Lucerna, în august 1947. Participă la petrecere împreună cu soția sa Madeleine și apare doar pentru câteva secunde în acest film, făcut de un amator."

Aducerea în lumină a secvențelor îi revine jurnalistului britanic Orlando Murrin, unul dintre cercetătorii pasionați ai vieții și activității lui Lipatti:

"Am fost foarte norocos pentru că filmele erau deja digitalizate de către Ursula Strebi. Erau filme foarte lungi și am considerat că trebuie să extrag imaginile cu muzicienii foarte importanți care apar (și sunt mult mai mulți decât cei pe care îi vom vedea în seara asta) și să fac un montaj în jurul imaginilor cu Dinu Lipatti. Și pentru că filmul era mut, am avut nevoie de un soundtrack, iar prima parte a Concertinoului în stil clasic s-a potrivit perfect. "

Acest prim film în care apare Dinu Lipatti va avea premiera românească la București, pe 4 decembrie, de la ora 18.00, la Muzeul Național George Enescu, în cadrul unui concert-simpozion în care vor fi prezentate descoperirile - importante - legate de Dinu Lipatti, în acest an, al Centenarului.

Monica Isăcescu