Evenimentele săptămânii Înapoi

Câștigătorii Concursului național pentru elevi 'Ascultă 5 minute de muzică clasică'

Publicat: luni, 4 Iunie 2018 , ora 13.00

Vă invităm să-i cunoașteți pe copiii care au obținut premiul I la Concursul național Ascultă 5 minute de muzică clasică și pe profesorii lor.

La categoria desene inspirate de muzică, adresată elevilor claselor primare au fost 231 de participanți; câștigător a fost declarat un desen care s-a individualizat clar printre celelalte, realizat de Ivana Babușcov, elevă în clasa I la Liceul Jean Louis Calderon din Timișoara. Desenul ei este cel care însoțește acest articol.


*
Bine te-am găsit, Ivana Babușcov!

Bine v-am găsit!


Este primul tău interviu?

Da.


Ne povestești ce lucrare ai realizat?

E un desen cu o pasăre din imaginația mea. E făcută doar din creion grafic și creion pastel. Creionul pastel e ca un fel de cretă, o mâzgălești pe foaie și apoi dai cu hârtie și de aia ies efectele.


Ai spus că este vorba despre o pasăre. De ce te-ai gândit la o pasăre? Și ce te-a făcut să te gândești la ea?

Pentru că mi-am imaginat cum ciripesc păsările. Așa, pur și simplu.


Cred că te-a inspirat ceva sonor?

Da.


Ce anume?

Când ascultam muzică geamul era deschis și a ciripit o pasăre. Și era fix pe muzică. Și-atunci...

Ce muzică ascultai?

Rapsodia nr.1 a lui George Enescu.


Și ți-a plăcut?

Da.


Ivana Babușcov, de unde ai știut de această aventură artistică despre un concurs cu desene, de ascultarea unei anumite lucrări muzicale? Cine ți-a zis?

Doamna învățătoare, Ciobanu Ela.


Și ce-ați aflat de la doamna învățătoare Eleonora Ciobanu?

Ea ne-a zis de concursul ăsta și m-am gândit că o să-mi placă, pentru că niciodată n-am mai fost la un concurs de desen.


Ce sentimente ai avut când ai auzit că ai câștigat Premiul I?

M-am bucurat foarte tare și i-am spus mamei.


**********

Colega noastră Simona Stoița de la Radio Timișoara a stat de vorbă și cu doamna Elena Ciobanu, învățătoarea Ivanei Babușcov, care a obținut premiul I la Concursul național Ascultă 5 minute de muzică clasică.


Cum ați primit acest proiect în clasa dumneavoastră?

Proiectul mi s-a părut foarte interesant. Copiilor mei le place muzica clasică. Eu le pun, de regulă, tuturor generațiilor piese care-mi plac mie și să știți că mi s-a întâmplat de multe ori să mi se solicite să asculte din nou o piesă, ca de exemplu, Furtuna cântată de pianistul Havasi. Primăvara lui Vivaldi le-a plăcut; le-a pus-o domnul profesor Milencovici într-o zi și au vrut să o reaudă. Le-am pus chiar și Vara. Ieri, de exemplu, am ascultat Boleroul lui Ravel, care este deosebit, și copiilor le-a plăcut. Și de cele mai multe ori, ei solicită să vadă. Când le-am pus copiilor Rapsodia română, Rapsodia nr.1 a lui George Enescu, pe lângă că am ascultat melodia, le-am pus și baletul, pentru că m-am gândit că-i va inspira să lucreze. Și cred că le-a fost de folos. Au făcut lucrări foarte frumoase. Din păcate, am putut selecta doar cinci să trimitem la concurs. Copiii mei sunt foarte talentați, drept dovadă lucrările expuse pe pereți. Le place foarte mult să picteze și mânuiesc culoarea cu foarte multă pricepere.


Cum au înțeles ei la început această poveste - Ascultă 5 minute de muzică clasică, o campanie care aduce după sine un concurs?

Eu cred că este o treabă nativă la copii. Ei simt frumosul din instinct. Având în vedere că le place să asculte muzică clasică fără prea multe explicații, având în vedere că lucrează cu culoarea și o modelează după anumite gânduri, teme, sentimente și emoții, consider că este ceva cunoscut și este foarte, foarte bine să dezvoltăm acest lucru la copii.


Veți rămâne parte din această poveste Ascultă 5 minute de muzică clasică?

Evident că voi rămâne pentru că înainte de a auzi de acest proiect am făcut acest lucru și mi s-a părut că dă roade și că este foarte, foarte important pentru dezvoltarea copiilor la o vârstă atât de fragedă.


*********************

Anul acesta, premiul I la concursul de eseuri inspirate de muzică - secțiune pentru elevii claselor gimnaziale din cadrul Concursului național Ascultă 5 minute de muzică clasică organizat de Radio România Muzical a fost Cristian Murzac de la Școala "Ioan Bob" din Cluj-Napoca, cel care anul trecut obținea premiul al III-lea la același concurs. Anul acesta au participat la concurs 191 de eseuri.

Cristian Murzac: Am vrut să particip din nou pentru că este interesant să-mi spun părerea despre o operă muzicală, mai ales că atunci când o scriu eu îmi exprim sentimentele pe care mi le-a inspirat ea.


Ai mai ascultat muzică clasică și în alte ocazii?

Da. În timp ce-mi fac temele de obicei ascult muzică clasică sau când citesc o carte.


Și de ce alegi să asculți tocmai muzică clasică?

Pentru că este relaxantă, liniștită și îmi place mult.


Te simți deosebit față de colegii tăi că faci lucrul acesta?

Nu neapărat, pentru că mai am colegi care fac așa ceva. Dar, într-un fel, da.


Ce a însemnat pentru tine audiția Rapsodiei române nr.1 de George Enescu? Despre ce era vorba în lucrarea ta?

Era vorba despre cum mi-am imaginat eu că melodia aceea exprimă un peisaj, țara noastră.


Ce înseamnă pentru tine să fii patriot? Rapsodia română vorbește de fapt despre patriotism, despre cum a simțit George Enescu patriotismul și, mă gândeam, pentru generația ta... Tu câți ani ai?

12.


A celor care, iată, au 12 ani... Ce înseamnă patriotismul? Ce simți tu față de țara ta?

Iubire față de țară și frumusețea ei.


Ce ai tu de gând să te faci când vei fi mare?

Profesor.


Îți place să mai scrii?

Da.


Ce mai scrii?

Am încercat să scriu o carte.


*****************

Cristian Murzac, câștigător al premiului I la Concursul național Ascultă 5 minute de muzică clasică, studiază la Școala "Ioan Bob" din Cluj cu d-na profesoară Mihaela Vlad.


În primul rând, vreau să vă întreb cum vi s-a părut ideea organizării unui asemenea concurs în care copiii să asculte muzică clasică și să spună propriile lor gânduri, sentimente trezite de acea muzică?

Mi se pare o idee foarte interesantă. Dumneavoastră ați venit cu acest proiect și nu neapărat în aceeași formulă, dar și în urmă cu doi ani, când au avut un exercițiu foarte util de recunoaștere a unor audiții muzicale, elevii formându-și totodată memoria auditivă. Și anul trecut, de asemenea, acest proiect prin care elevii trebuiau să-și exprime practic sentimentele în ceea ce privește audiția muzicală a prins foarte bine în rândul copiilor, ei având la această vârstă, în gimnaziu, o creativitate foarte dezvoltată și imaginație pe care pot să și-o exprime cu ajutorul cuvintelor datorită muzicii pe care o ascultă.


În general, participarea la proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică însemnând audiții la ore, pe care le pun la dispoziție Radio România Muzical, cum ați perceput-o la dumneavoastră în județ?

Eu, cel puțin, vorbesc în numele propriu, chiar am utilizat acest proiect în decursul orelor, pentru că în școala modernă audiția muzicală devine o componentă obligatorie a procesului de educație muzicală. Observăm acest lucru și din toate manualele de educație muzicală în care sunt recomandate aproape la fiecare temă sau la fiecare lecție piese muzicale pentru a fi audiate. Chiar și pedagogia muzicală franceză consideră că există două componente de receptare a sonorului: este partea de ascultare care se referă la mediul înconjurător sau la zgomote și partea de audiere, care reprezintă o sursă muzicală, vocală sau instrumentală, ceea ce reprezintă practic elementele cele mai moderne și eficiente de educație muzicală. Totodată, proiectul ne oferă o informație foarte vastă și din punct de vedere al compozitorilor și din punct de vedere al audițiilor fie și contemporane, care ne ajută foarte mult în procesul instructiv-educativ.


Ce ne puteți spune despre cel care a câștigat, care este prezent pentru a doua oară în concursul de eseuri? Anul trecut a câștigat Premiul al III-lea, anul acesta, iată, câștigă Premiul I.

Așa este. A fost o bucurie foarte mare pentru mine și, în special, pentru el la aflarea veștii că a câștigat acest concurs. Este elev în clasa a VI-a la Școala gimnazială "Ioan Bob" și, după cum ați observat și din lucrarea sa, dispune de o imaginație chiar fabuloasă, amplificată cu ajutorul muzicii clasice și, practic, îi oferă cel mai prielnic mod de a-și destăinui tainele imaginației lui și de a-și pune pe hârtie creativitatea extraordinară de care dă dovadă.


Premiile concursului național din cadrul acestui proiect, constând în cărți oferite de Humanitas Junior și discuri Universal Music România, au plecat deja către câștigători. Iar Cristina Comandașu, organizatoarea proiectului, pregătește deja următoarea ediție a campaniei Ascultă 5 minute de muzică clasică.


Câștigătorii Concursului Național 'Ascultă 5 minute de muzică clasică' - ediția 2018

Concursul național "Ascultă 5 minute de muzică clasică", ajuns în 2018 la a treia ediție, a avut două secțiuni. Elevii claselor primare au trebuit să realizeze desene inspirate de audiția Rapsodiei române op.11 nr.1 de George Enescu, iar elevii claselor gimnaziale să recunoască o lucrare muzicală (răspunsul corect: aceeași Rapsodie română op.11 nr.1 de George Enescu) și să scrie un eseu în care să expună ideile, stările, sentimentele trezite de această audiție.

Secțiunea Desene inspirate de muzică - clasele primare

231 de desene participante

Juriul:

Adrian Silvan Ionescu - directorul Institutului de Istoria Artei din cadrul Academiei Române

Adrian Brăescu - inspector general Arte, Ministerul Educației Naționale

Cristina Comandașu - coordonator al proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică", Radio România Muzical

Premiul I

Ivana Babușcov - clasa I, Liceul teoretic Jean Louis Calderon din Timișoara, profesor Eleonora Ciobanu

Premiul al II-lea ex aequo

Alina Buzlea - clasa pregătitoare, Școala gimnazială nr.3 din Bălaia, județul Bihor, profesor Olimpia Moraru

Alfred Herghelegiu - clasa a III-a, Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza din Galați, profesor Oana Damian

Premiul al III-lea ex aequo

Rareș Irimescu - clasa a II-a, Liceul teoreretic Jean Louis Calderon din Timișoara, profesor Dana Boitoș

Sara Maria Micu - clasa a III-a, Școala gimnazială nr.4 Frații Popeea din Săcele, județul Brașov, profesori Elena Creșu și Anca Ionescu


Ivana Babușcov

Alina Buzlea

Alfred Herghelegiu

Rareș Irimescu


Sara Maria Micu

Finalisti

Alessia Zvâncă - clasa I, Școala gimnazială nr.14 din Botoșani, profesor Geanina Gânju

Sara Anastasia Bâtâgui, clasa I, Școala gimnazială nr.2 din Caracal, județul Olt, profesor Ana Maria Jianu

Răzvan Muntean - clasa a III-a, Școala gimnazială din Vama Buzăului, județul Brașov, profesori Carmen Veriguț și Anca Ionescu

Tuță Casian - clasa a II-a, Școala gimnazială din Bucovăț, județul Timiș, profesor nenominalizat

Ilinca Pop - clasa I, Colegiul național George Coșbuc din Cluj, profesor Diana Alexandrina Jidavu

Laryssa Slăvescu - clasa a IV-a, Școala gimnazială Emil Gârleanu din Bărăganu, județul Constanța, profesor Nicoleta Martin

Vlad Dragomir - clasa a IV-a, Școala gimnazială nr.4 Frații Popeea din Săcele, județul Brașov, profesori Anca Ionescu și Mioara Olar

Bianca Stanca - clasa a II-a, Liceul teoretic Jean Louis Calderon din Timișoara, profesor Alexandrina Bradea

Sofia Cotrău - clasa a II-a, Liceul teoretic Adam Muller Guttenbrun din Arad, profesor Diana Melniciuc

Ghinea Iulia Maria - clasa a IV-a, Școala gimnazială G. E. Palade din Buzău, profesor Georgeta Barbu

Ariana Țurcanu - clasa a II-a, Liceul teoretic Adam Muller Guttenbrun din Arad, profesor Diana Melniciuc

Sabrina Petre - clasa a IV-a, Școala gimnazială nr.4 Frații Popeea din Săcele, județul Brașov, profesori Anca Ionescu și Mioara Olar

Daria Panică - clasa a II-a, Liceul teoretic Adam Muller Guttenbrun din Arad, profesor Diana Melniciuc

**************************************************************

Secțiunea Eseuri - clase gimnaziale

191 eseuri participante

Juriul:

Doina Ruști - scriitoare, prof. univ. dr. UNATC

Mircea Vasilescu - prof. univ. dr. Facultatea de litere, Universitatea București

Cristina Comandașu - coordonator al proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică", Radio România Muzical

Premiul I

Cristian Murzac - clasa a VI-a, Școala gimnazială Ioan Bob din Cluj Napoca, profesor Mihaela Vlad


Premiul al II-lea

Lorena Ioana Huțanu - clasa a VII-a, Colegiul Național din Iași, profesor Gabriela Rusu


Premiul al III-lea

Corina Tasie - clasa a VI-a, Colegiul Național din Iași, profesor Gabriela Rusu


Finaliști

Paraschiv Victor Andru - clasa a VI-a, Colegiul Național din Iași, profesor Gabriela Rusu

Teodora Borș - clasa a VI-a, Colegiul Național din Iași, profesor Gabriela Rusu

Erica Nicola Anghel - clasa a VII-a, Școala gimnazială nr.7 din Buzău, profesor Oana Dobre

Raluca Ioana Manea - clasa a VII-a, Școala gimnazială nr.3 din Bălaia, județul Bihor, profesor Floretina Gianina Hinț

Veronica Nicolai - clasa a V-a, Școala gimnazială nr.7 din Buzău, profesor Oana Dobre

Laura Cercel - clasa a VI-a, Colegiul Național din Iași, profesor Gabriela Rusu

Bianca Ștefania Cîrstiean - clasa a VII-a, Școala gimnazială nr.7 din Buzău, profesor Oana Dobre

*****************************

Premii

Premiile constau în cărți oferite de Editura Humanitas Junior și CD-uri cu muzică clasică oferite de Universal Music România.

Valoarea premiilor, pentru fiecare categorie, este: 600 lei - premiul I, 500 lei - premiul al II-lea, 400 lei - premiul al III-lea.

Premianții, finaliștii și profesorii lor vor primi diplome.

**************************

OPINIILE JURIILOR

Adrian Silvan Ionescu

Cum vi se par în general lucrările de anul acesta?

Mi se par foarte interesante. E drept, diferențe extrem de mari între concurenți; unii, de un naivism care mă face să mă tem că e vorba de o lipsă totală de permeabilitate, de vibrație la plastică, iar alții, de un curaj care anunță niște plasticieni de mare forță. Între schițarea unei siluete umane în clasa a II-a sau a III-a făcută numai din cinci bețe - un trunchi, 4 bețe care sunt membrele și un cerc ce reprezintă capul... mi se pare puțin dramatic. Înseamnă că acel copil ori nu a avut la îndemână niște reviste, niște albume, niște cărți, eventual niște cărticele de colorat până la vârsta respectivă, ori chiar este amorf la ceea ce înseamnă educația plastică. În schimb, alții, care se joacă cu petele de culoare în chip admirabil... te gândești la un Jackson Pollock, te gândești la un Picasso în devenire prin forța cu care aștern aceste imagini... sau cu reale calități de grafician, cum este autorul sau autoarea - nu știu precis - a acelui pian care, de fapt, poate să fie interpretat și ca niște trunchiuri de copac în viziunea unui artist de la 1890-1900.


Este bine să continuăm, să încurajăm relația aceasta între muzică și plastică pentru copiii de vârsta aceasta?

Ooo, sigur că da! Este foarte important pentru că, dintr-o lovitură, să spunem, se dezvoltă două traiecte de interes - unul pentru plastică, celălalt pentru muzică, muzica fiind un fond sonor ideal pentru orice plastician, putând să lucreze mai bine pe fond muzical și, în același timp, putând să fie inspirat de această muzică. Nu sunt sigur dacă majoritatea lucrărilor au fost rodul unui dicteu al învățătoarei sau învățătorului, ori au fost simpla inspirație a copilului. Am văzut de multe ori reprezentări aproape identice la diverși candidați, la diverși concurenți, fapt ce mă face să mă gândesc că probabil li s-au dat niște indicații, niște sugestii de urmat, la fel cum erau și anumite titluri, oarecum îndepărtate de Rapsodia română care fusese tema de ascultat și de ilustrat.


Adrian Brăescu

Soluțiile plastice sunt apropiate de nivelul pe care copiii la vârsta asta - de ciclu primar și, eventual, gimnazial - îl dobândesc la școală. Deci aici se vede clar că sunt copii care fac la școală acest lucru. M-aș bucura foarte mult dacă acești copii ar învăța să asculte, pentru că să privească, cu siguranță, vor învăța. Cât privește limbajul plastic, acolo lucrurile țin foarte mult și de importanța care se dă acestor două discipline -educația plastică și educația muzicală - în școala românească. Unii ar spune că este un pic în suferință, în sensul în care tot felul de examene, de testări ș.a.m.d. se desfășoară numai la anumite discipline. Or, vedeți, limbajul plastic e un limbaj universal și, ca și cel muzical, poate că ar ajuta foarte mult la dezvoltarea copiilor.


Deci, ar fi bine să continuăm?

Sigur că da!


Doina Ruști

A fost o experiență insolită și care, pentru mine, a fost ca o pauză binevenită, pentru că am ajuns la sufletele nu numai ale unor melomani, ci ale unor copii extrem de sensibili și cu un imaginar bogat și conectat la valorile românești.


Cât de bună e ideea de a avea un asemenea concurs - copiii să descrie ceea ce simt când ascultă muzica?

Ooo, eu cred că este minunată pentru că, nu știu, dar a ajuns la refuz metoda asta a asimilării prin memorare, care s-a văzut că nu aduce de fapt efectele scontate și un astfel de joculeț e de fapt un atelier, un lucru care stimulează și imaginația și sensibilitatea copiilor și, pe de altă parte, consolidează cunoștințele perene.


Ce recomandare generală ați avea de făcut copiilor, dar și profesorilor?

Nu cred că sunt chiar în măsură să fac recomandări. Îmi place ceea ce am citit acum și aș vrea să continue în linia asta, a audițiilor, a ieșirilor din școală, a plimbărilor prin muzeu.


Mircea Vasilescu

Mi s-au părut mai multe, cred, decât anul trecut (aproape dublu n.r.) și parcă mai bune, așa, ca impresie generală, ca nivel general. Sigur, unele sunt mai școlărești, altele mai originale. Unii poate că n-au înțeles exact ce li se cere; li se cerea, de fapt, nu analiza propriu-zisă a piesei, ci o descriere a stărilor, a emoțiilor. Dar, cel mai mult mi-a plăcut la majoritatea lucrărilor autenticitatea. Ei chiar spun ce simt, la ce s-au gândit, atâta cât pot, cum pot, cu cuvintele lor, ceea ce mi se pare un lucru foarte bun.


În ce măsură credeți că transpare în lucrările copiilor ideea aceasta a patriotismului, a românismului?

Apare în foarte multe. În unele, cam declarativ așa; se vede că au preluat niște lozinci de prin altă parte fără să se concentreze prea mult asupra lor, ceea ce nu-i bine. Apar în multe lucrări elemente ale imaginarului românesc - locuri geografice, elemente din basme, personaje ș.a.m.d., deci, implicit acolo e vorba despre România chiar dacă nu în mod direct și nu exprimă fraze directe referitoare la patrie. Mie mi se pare mai bine așa decât să pui la încheierea lucrării "Ce mândru sunt că sunt român!". E mai bine să spui altfel lucrul ăsta, nu printr-o frază repetată până la uitare.


De ce ar fi bine ca Radio România Muzical să continue proiectul acesta?

Din două motive principale. O dată, pentru că îi pune pe copii să asculte muzică bună și, al doilea motiv, pentru că îi determină să facă un lucru, totuși, nu foarte ușor, după cum știm noi, adulții, să transpună emoțiile, gândurile lor în cuvinte, să treacă de la muzică la litere - ca să pun și eu profesia mea aici - ceea ce știm că nu e ușor. Dar e interesat, pentru că în felul acesta se descoperă pe ei, nu numai muzica lui Enescu sau a altcuiva și nu numai compunerea școlară, că de astea mai fac ei și pe la școală.


O recomandare, iată, pentru elevi și pentru profesorii lor mai ales.

Pentru profesori am o recomandare, așa, severă, că și eu sunt profesor de nu mai știu câte zeci de ani... să-i lase pe copii să fie creativi. Nu trebuie să-i controleze prea mult și să-i oblige să scrie în niște scheme date. Acum, al vârsta asta, trebuie lăsați copiii să fie creativi că se va alege ceva bun din asta. Pentru copii, aceeași recomandare întoarsă pe dos... dragi copii, ascultați-i pe profesori, dar din când în când nu-i ascultați. Scrieți cum simțiți voi!

**********************************************

Radio România Muzical, cu sprijinul Ministerului Educației Naționale, organizează pentru al treilea an consecutiv Concursul național pentru elevi "Ascultă 5 minute de muzică clasică", cu două secțiuni: pentru elevii claselor gimnaziale și pentru elevii claselor primare.

Concurs pentru elevii claselor gimnaziale

Pe site-ul proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică" de la www.romania-muzical.ro/5minute, elevii claselor gimnaziale pot găsi fișierul audio al unei lucrări muzicale. Ei trebuie să descopere titlul lucrării și compozitorul ei și să redacteze un eseu (scris de mână) de maxim o pagină A4 în care să descrie ideile, stările, sentimentele trezite de audiția acelei lucrări. Eseurile se primesc prin poștă până la data de 18 mai (data poștei). Piesa poate fi ascultată și în playerul audio din această pagină.

Concurs pentru elevii claselor primare

Elevii claselor primare sunt invitați să asculte Rapsodia română op.11 nr.1 de George Enescu și să realizeze un desen care să exprime imaginile trezite de audiție. Desenele (de preferință format A3, se acceptă și A4) sunt așteptate prin poștă până la data de 18 mai (data poștei).

Jurizare și premii

Pentru fiecare categorie, un juriu alcătuit din specialiști, profesori și reprezentanți Radio România Muzical va stabili 10 eseuri/desene finaliste, dintre care vor fi aleși pentru fiecare secțiune cei trei câștigători ai locurilor I, II, III. Premiile constau în cărți din colecția Humanitas Junior oferite de Editura Humanitas și CD-uri cu muzică clasică oferite de Universal Music România. Pentru fiecare categorie, valoarea pachetelor-premiu este următoarea: locul I - 600 lei, locul II - 500 lei, locul III - 400 lei.

Jurizarea are loc în data de 30 mai, iar câștigătorii vor fi anunțați în data de 4 iunie, ora 13.00, în cadrul emisiunii Infobuletin muzical de la Radio România Muzical și pe site-ul proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică". Toți finaliștii și profesorii acestora vor primi diplome. Eseurile și desene finaliste vor fi postate pe site-ul proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică".

Regulamentul complet al concursului

CAPITOLUL 1. ORGANIZARE

Organizatorul concursului interactiv cu premii "Ascultă 5 minute de muzică clasică" este Radio România Muzical, Societatea Română de Radiodifuziune, cu sediul în str. Berthelot nr.60-64, sector 1, București,

cu sprijinul Ministerului Educației Naționale prin inspectoratele școlare județene în baza Protocolului de colaborare nr. 8606/14.03.2018

Respectarea regulilor din prezentul document este obligatorie pentru toți participanții. Prin înscrierea la concurs, participantul declară expres că a citit, a înțeles și este de acord cu termenii și condițiile prezentului Regulament.

Regulamentul oficial este adus la cunoștința publicului pe site-ul www.romania-muzical.ro. Organizatorul își rezervă dreptul de a modifica și/sau schimba regulamentul, dar nu înainte de a anunța public participanții.

CAPITOLUL 2. DESFĂȘURAREA CONCURSULUI

Concursul Național "Ascultă 5 minute de muzică clasică" se desfășoară în perioada 19 martie - 15 iunie 2018.

CAPITOLUL 3. SECȚIUNI

3.1 Secțiunea pentru elevii de gimnaziu - eseuri inspirate de muzică

3.1.1 se adresează elevilor din ciclul gimnazial. Participanții își asumă pe propria răspundere această calitate, cu acceptul părinților sau susținătorilor legali.

3.1.2 începând cu data de 22 martie 2018, Radio România Muzical va afișa în prima pagină a site-ului www.romania-muzical.ro/5minute fișierul audio al unei piese muzicale dintre cele ascultate în cadrul proiectului în ultimii patru ani școlari. Reamintim că toate piesele din proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică în școli din ultimii patru ani școlari sunt disponibile pentru ascultare la adresa http://www.romania-muzical.ro/5-minute/piese/piese-muzicale-pentru-elevi/2871/11

3.1.3 Elevii din ciclul gimnazial sunt invitați să recunoască titlul lucrării și compozitorul ei și să redacteze un eseu de maximum o pagina format A4 despre ideile, stările, sentimentele trezite de audiția acelei lucrări; este obligatoriu ca titlul lucrării muzicale și compozitorul ei să se regăsească în lucrare. Eseul se redactează de mână (lucrările ilizibile vor fi descalificate din concurs). Originalul se transmite prin poștă la adresa Radio România Muzical - Cristina Comandașu (redactor șef), str. Gen. Berthelot nr.60-64, sector 1, camera 406, până la data de 18 mai (data poștei).

3.1.4 Este necesar ca pe spatele lucrării să fie trecut numele participantului, clasa, școala, localitate și județul în care se află școala și profesorul îndrumător, precum și un număr de telefon la care poate fi contactat în eventualitatea câștigării unui premiu, pentru înmânarea acestuia.

3.1.4 Un juriu alcătuit din specialiști și personal editorial Radio România Muzical se va întruni în data de 30 mai 2018 și va stabili 10 eseuri finaliste și dintre acestea, 3 eseuri câștigătoare ale premiilor I, II, III. La analizarea lucrărilor se va ține cont de corectitudinea informațiilor prezentate, de creativitate și inventivitate, de originalitate și de corectitudinea gramaticală a eseurilor propuse în concurs. Decizia juriului este definitivă, nu se admit contestații.

3.1.5 Atât cei trei câștigători, cât și finaliștii vor fi anunțați public în ziua de 4 iunie, la ora 13.00, în cadrul emisiunii Infobuletin muzical de la Radio România Muzical, rezultatul fiind de asemenea afișat pe site-ul www.romania-muzical.ro/5minute.

3.1.6 Finaliștilor li se vor înmâna diplome; câștigătorii premiilor I, II și III vor primi premii constând în cărți oferite de Humanitas Junior și CD-uri cu muzică clasică oferite de Universal Music România. Valoarea pachetelor cu premii este de 600 lei - premiul I, 500 lei - premiul II și 400 lei - premiul III.

3.1.7 Începând cu data de 4 iunie 2018, finaliștii și premianții vor fi contactați telefonic pentru a se stabili detaliile necesare transmiterii diplomelor și premiilor; câștigătorii din București își vor ridica premiile și diplomele de la sediul Radio România din București, câștigătorii din provincie vor primi premiile și diplomele prin poștă.

3.1.8 Copiile scanate ale eseurilor finaliste și câștigătoare vor fi postate pe site-ul www.romania-muzical.ro/5minute, începând cu data de 5 iunie 2018.

3.1.9 Profesorii elevilor finaliști și câștigători vor primi diplome.

3.2 Secțiunea pentru elevii claselor primare - desene inspirate de muzică

3.2.1 se adresează elevilor din clasele primare. Participanții își asumă pe propria răspundere această calitate, cu acceptul părinților sau susținătorilor legali.

3.2.2 începând cu data de 22 martie 2018, Radio România Muzical va afișa pe site-ul propriu și va comunica prin inspectoratele școlare județene tematica concursului național de desene "Ascultă 5 minute de muzică clasică", adică Rapsodia română op.11 nr.1 de George Enescu, lucrare audiată în școli în cadrul proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică" și disponibilă oricând pentru reascultare pe site-ul proiectului, la adresa

http://www.romania-muzical.ro/info/5minute/_5min_piese.htm?c=2871&g=11&start=Enescu

3.2.3 Elevii vor realiza un desen inspirat de audiția lucrării de la punctul 3.2.2. Se acceptă desene realizate pe foi de desen A3 (preferabil) și A4. Se acceptă în concurs un singur desen/elev.

3.2.4. Numele elevului, clasa, școala, localitatea, județul, numele și prenumele învățătoarei/învățătorului, precum și titlul desenului trebuie să se regăsească menționate pe spatele desenului.

3.2.5 Desenele concurente vor fi trimise prin poștă la adresa Radio România Muzical, camera 406, Str. Berthelot nr.60-64, sector 1, București, în atenția Cristina Comandașu - redactor șef. Se iau în considerare desenele trimise până în data de 18 mai 2018 inclusiv, data poștei.

3.2.4 Un juriu alcătuit din specialiști și personal editorial Radio România Muzical se va întruni în data de 30 mai 2018 și va stabili 10 lucrări finaliste și dintre acestea, cele trei premiate. Criteriile de departajare sunt: creativitatea, și originalitatea în realizarea artistică a desenelor propuse în concurs. Decizia juriului este definitivă și nu se admit contestații.

3.2.5 Atât cei trei câștigători, cât și finaliștii vor fi anunțați public în ziua de 4 iunie, la ora 13.00, în cadrul emisiunii Infobuletin muzical de la Radio România Muzical, rezultatul fiind de asemenea afișat pe site-ul www.romania-muzical.ro/5minute.

3.1.6 Finaliștilor li se vor înmâna diplome; câștigătorii premiilor I, II și III vor primi premii constând în cărți oferite de Humanitas Junior și CD-uri cu muzică clasică oferite de Universal Music România. Valoarea pachetelor cu premii este de 600 lei - premiul I, 500 lei - premiul II și 400 lei - premiul III.

3.1.7 Începând cu data de 4 iunie 2018, finaliștii și premianții vor fi căutați telefonic pentru a se stabili detaliile necesare transmiterii diplomelor și premiilor; câștigătorii din București își vor ridica premiile și diplomele de la sediul Radio România din București, câștigătorii din provincie vor primi premiile și diplomele prin poștă.

3.1.8 Copii scanate ale desenelor finaliste și câștigătoare vor fi postate pe site-ul www.romania-muzical.ro/5minute, începând cu data de 5 iunie 2018.

3.1.9 Profesorii elevilor finaliști și câștigători vor primi diplome.

CAPITOLUL 4. PREMIILE ȘI PREMIEREA

4.1. Pentru ambele secțiuni ale concursului, premiile constau în pachete cu cărți și CD-uri oferite de Humanitas Junior și Universal Music România.

4.2. Pe spatele eseurilor și desenelor este obligatoriu să figureze numele și prenumele elevului, clasa, școala, localitatea și județul de unde provine, precum și un număr de telefon la care poate fi contactat (al părintelui/tutorelui, profesorului sau al școlii de proveniență a elevului).

4.3. Câștigătorii vor fi contactați de reprezentanții Radio România Muzical, începând cu data de 4 iunie 2018, la numărul de telefon înscris pe eseu/desen.

4.4. În cazul în care finaliștii/câștigătorii constată că nu au fost căutați până în data de 5 iunie 2018, din motive neimputabile organizatorului (telefon închis, număr de telefon incorect scris pe lucrările de concurs), câștigătorii/aparținătorii lor legali/profesorii lor sunt rugați să contacteze Radio România Muzical fie prin mail (cristina.comandasu@radioromania.ro), fie la telefon 0213031601 (tarif normal, între orele 9.00-16.00)

4.5 Premiile și diplomele finaliștilor/câștigătorilor din București vor fi ridicate de la sediul Radio România din str. Gen. Berthelot nr.60-64. Premiile câștigătorilor din provincie vor fi expediate prin poștă.

CAPITOLUL 5. PRECIZĂRI FINALE

5.1. Concursul este deschis tuturor participanților rezidenți în România, elevi din învățământul preuniversitar de stat și particular, conform categoriilor descrise la pct. 3.1.1 și 3.2.1 cu excepția membrilor familiilor salariaților Societății Române de Radiodifuziune și ai sponsorilor concursului, Humanitas și Universal Music România, până la gradul IV inclusiv.

5.2. Societatea Română de Radiodifuziune va păstra confidențialitatea tuturor datelor celor înscriși la concurs.

5.3. Regulamentul concursului este disponibil în mod gratuit pe site-ul www.romania-muzical.ro.