Cântăreți români peste hotare Înapoi

Cântăreți români peste hotare - bas-baritonul Zoltan Nagy

Publicat: joi, 26 Iulie 2012 , ora 15.33

«Convingător atât vocal, cât și scenic…» - apreciază presa germană evoluțiile bas-baritonului Zoltan Nagy. A terminat Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj Napoca în 2007, an în care a câștigat o bursă la Universitatea Mozarteum din Salzburg. Angajat la Opera de Stat din Viena, Zoltan Nagy și-a însușit o bună parte a repertoriului său, incluzând rolurile: Zuniga din "Carmen" de Georges Bizet, Pistola din "Falstaff", Carlo Quinto din "Don Carlo" de Giuseppe Verdi, Gregorio din "Romeo și Julieta" de Charles Gounod, Masetto din "Don Giovanni" de Wolfgang Amadeus Mozart. Sunt reperele unui artist în plină ascensiune internațională cu evoluții apreciate în importante teatre din Germania și nu numai. Despre proiectele sale, Zoltan Nagy mi-a vorbit într-un interviu acordat după concertul cu oratoriul "Mesia" de Georg Friedrich Händel suștinut în data de 13 iunie 2012 în Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii Române.


Zoltan Nagy vă mulțumesc pentru amabilitatea de a-mi acorda acest interviu. Ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical vor fi bucuroși să afle ce mai face basul Zoltan Nagy. Ce urmează după această revenire la București? Ne puteți dezvălui câteva dintre proiectele dumneavoastră?

Vă mulțumesc pentru invitație. După acest oratoriu voi pleca la Viena unde mai am de studiat o săptămână o operă de Peter Winter care se numește "Das Labyrinth" - "Labirint" - lucrare care va fi prezentată la Festivalul de la Salzburg. Este o creație pe care Peter Winter a dorit-o ca o continuare a "Flautului fermecat" de Mozart. Așadar în perioada 4 iulie - 27 august voi fi la Salzburg unde voi interpreta un rol din această operă, voi fi și dublură pentru rolul Schaunard în producția cu "Boema" de Giacomo Puccini cu Anna Netrebko în rolul Mimi și voi susține două concerte alături de Kamerata Salzburg.


Ce urmează după Festivalul de la Salzburg?

Voi fi din nou în studiu, întotdeauna între contracte îmi petrec cam două săptămâni cu profesorul meu de la Salzburg - Booris Bakow - cel care m-a descoperit la Brăila, în 2007 când am câștigat premiul al II-lea la Festivalul și Concursul "Hariclea Darclée". Fiind în public, Booris Bakow - profesor la Universitatea Mozarteum din Salzburg - mi-a oferit o bursă pentru masterat, ceea ce a însemnat plecarea mea peste hotare. Alături de Booris Bakow voi învăța Don Giovanni pentru o premieră mozartiană și Escamillo, rol în care voi debuta la toamnă, în Germania.


Aveți un repertoriu operistic bogat, de la Mozart la Wagner. Care sunt rolurile în care vă simțiți cel mai bine?

Cel mai sănătos pentru toți cântăreții este Mozart. Este o școală de canto pentru că din punct de vedere tehnic trebuie să fii foarte bine pregătit. În România, în timpul universității, am abordat foarte puțin creația mozartiană. Nu-i mai puțin adevărat că și eu eram pasionat de Verdi și Puccini, nu exista arie de bas pe care să n-o fi cântat. Am învățat foarte multe arii verdiene și pucciniene până când mi-am dat seama că mai am de așteptat cam 20 de ani până când voi putea aborda acest tip de repertoriu. Ajungând la Salzburg mi-am dat seama că eu nu cunosc Mozart și nu am abordat acest gen care de fapt mi se potrivește foarte bine din punct de vedere vocal. Am cântat mai multe producții cu "Nunta lui Figaro" la Viena, Salzburg, Saarbrücken și de fiecare dată m-am simțit foarte bine în rolul Figaro. Don Giovanni are o altă țesătură, este mai înalt din punct de vedere vocal, este o provocare. Am cântat ariile lui Don Giovanni în mai multe concerte, am cântat și rolul tot în concert, iar acum mă pregătesc pentru o nouă montare cu opera mozartiană.


Ce roluri intenționați să abordați în viitor?

Mă gândesc la Alidoro din "Cenușăreasa" de Rossini. Când am studiat acest oratoriu "Mesia" de Händel, mi-am dat seama că am niște agilități pe care ar fi păcat să nu le pun în evidență. Pentru a avea o longevitate în carieră vocea trebuie păstrată elastică, flexibilă și aceste partituri cu pasaje de virtuozitate sunt un exercițiu foarte bun. Doresc să mai abordez: Dulcamara din "Elixirul dragostei" de Donizetti - aria personajului mă încântă și rolul în sine.


Când vă aflați în fața unei noi partituri ascultați și alte variante interpretative? Ce repere vă luați?

Depinde, în cazul oratoriului "Mesia" de Händel, am văzut întâi partitura, am auzit diverse înregistrări și tind să cred că a fost o greșeală pentru că m-am panicat puțin. Dar, când am început să studiez împreună cu profesorul meu mi-am dat seama că pot să cânt această partitură chiar dacă abordam pentru prima dată repertoriul baroc. În alte cazuri, când abordez alte roluri ascult și alte variante, în special acele imprimări cu idolii mei: Cesare Siepi și Samuel Ramey - cel cu care am ajuns să cânt pe scena Operei de Stat din Viena, el cântând rolul Scarpia în "Tosca" iar eu pe cel al lui Angelotti. A fost un vis care a devenit realitate.


Ați urcat pe câteva dintre cele mai importante scene lirice. În ce teatru v-ați simțit cel mai bine, până acum?

M-am simțit bine peste tot. Amintesc mai întâi Opera de Stat din Viena - primul teatru de peste hotare în care am cântat - unde am învățat peste 57 de roluri, unele mai mici, altele mai mari. M-am simțit foarte bine și la Leipzig, unde mă întorc pentru a treia stagiune pentru o serie de spectacole cu "Boema" de Puccini și "Maeștrii cântăreți din Nürnberg" de Wagner. Am avut experiențe frumoase la Opera din Nisa unde am cântat Scaunard într-o nouă producție cu "Boema" în regia semnată Noris Escaparo, la Opera din Atena unde am interpretat rolul Arcas din "Iphigenia în Aulida" de Gluck. Am avut noroc, de fiecare dată, să am colegi extraordinari, distribuții foarte bune și dirijori importanți.


Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă și vă rog să numiți câțiva dintre partenerii cu care ați colaborat?

Profesionalismul este cel mai important. Când l-am întâlnit pe Samuel Ramey la Viena într-un spectacol cu "Tosca", mulți colegi îmi spuneau: Ramey nu este sociabil, vorbește foarte puțin, nu știm cum să-l abordăm. Cred că aceste lucruri sunt mai puțin importante. Am fost impresionat de profesionalismul cu care a abordat toate repetițiile, chiar dacă interpretase de sute de ori rolul Scarpia. A fost foarte atent la regie, la colegii de scenă, repetițiile desfășurându-se într-o atmosferă relaxată.


Dintre montările la care ați participat, în care v-ați simțit cel mai bine?

Mă gândesc la o producție cu "Nunta lui Figaro" de Mozart la care am participat în 2008 la Teatrul de Operă din Saarbrücken unde am fost avertizat că trebuie să mă obișnuiesc cu regiile moderne, lucru care m-a făcut să mă duc în acest teatru cu o ușoară reticență. M-am întâlnit cu regizoarea - Inga Levant - care mi-a explicat că în această producție acțiunea este adusă în anii 1970, Figaro fiind un "hippie". Nu m-am obișnuit cu ideea, în primele săptămâni neînțelegând exact ceea ce dorea, însă înainte de premieră mi-am dat seama că va fi un spectacol formidabil, cu o regie foarte interesantă care nu avea nimic în comun cu una tradițională. Atunci am învățat să fiu mai flexibil pe scenă și deschis la orice fel de provocări. Dacă aceste regii moderne sunt făcute bine, cu un scop și dacă sunt înțelese de public eu sunt de acord cu ele. De altfel, în teatrele importante din Germania, aproape că nu mai există noțiunea de regie tradițională.


Ați colaborat cu dirijori importanți. De la ce dirijor ați învățat cel mai mult?

Am învățat de la toți câte ceva. Cu Marco Armiliato am colaborat foarte bine, cu el am cântat în foarte multe producții la Opera de Stat din Viena. După cum știți, la Viena sunt spectacole în fiecare seară, nefiind timp pentru repetiții. De multe ori intri în spectacol fără nicio repetiție cu orchestra și contactul dintre dirijor și interpret este foarte important. Am învățat foarte mult de la Marco Armiliato, dar și de la Renato Palumbo cu care am debutat în Carlo Quinto din opera "Don Carlo" de Giuseppe Verdi tot la Staatsoper. Am lucrat foarte bine cu Derrick Inouye, dirijor la Opera Metropolitan din New York, cu care am făcut producția de "Boema" la Opera din Nisa.


Ați cântat mult la Viena unde sunt mulți artiști români. Cu care dintre ei ați cântat?

Da, sunt mulți artiști români, chiar și după plecarea directorului Ioan Hollender. Am cântat cu: Simina Ivan, Alexandru Moisiuc, Dan Paul Dumitrescu, Ildiko Raimondi, Ileana Tonca, Gergely Nemeti, Anita Hartig.


Ce hobbyuri are Zoltan Nagy. Cum vă petreceți timpul liber?

Îmi place să merg la concert, la spectacole de operă, la expoziții, să călătoresc, să-i vizitez pe prietenii mei care se află pe tot mapamondul și să gătesc pentru ei. Îmi place să merg în Italia, în insula Capri - locul meu preferat, unde petrec 3-4 săptămâni pe an sau chiar mai mult. Nu am foarte mult timp liber pentru că sunt la început de carieră, prefer să stau la Salzburg și să studiez cu profesorul meu.

Jeanine Costache