Acum: 17.05
Arpeggio (R) • 2 ore cu și despre Compozitorul săptămânii, Interpretul zilei, File de calendar, Review discografic.
Urmează: 19.00
Stagiunea muzicală Radio • Concerte ale Orchestrei Naționale Radio

 

Apoi: 21.00
Scena europeană • Înregistrări sau concerte în direct.

 


Interviuri

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

AUDIO. 'Stradivarius la Operă' - recital extraordinar al duoului Răzvan Stoica-Andreea Stoica la Teatrul Elisabeta

Publicat: marți, 22 Noiembrie 2016 , ora 8.38
 
Bookmark and Share

Iată că vă prindem din nou pe drum, așa cum îi stă probabil bine unui interpret înaintea unui turneu. Dumnneavoastră sunteți în Olanda, noi la București și vorbim despre un eveniment care va avea loc miercuri, 23 noiembrie 2016, la Teatrul Elisabeta; ce anticipează turneul Stoica 2017 pe care îl veți face atât în România, dar nu numai în țară. Propuneți, de această dată, un program la confluența dintre genuri, dintre cel instrumental și cel operistic. Aș vrea să ne spuneți povestea lui.

Am vrut să alegem un program inedit. Noi spunem "operă pe patru corzi", deoarece am vrut să îmbinăm într-un fel acest cântat al operei, al corzilor vocale, pe corzile de vioară, pentru că majoritatea compozitorilor, inclusiv Niccolo Paganini se exprima despre cântatul la vioară, ca despre un cântat al corzilor vocale. Și atunci de multe ori noi încercăm, ca violoniști sau ca instrumentiști, încercăm să imităm într-un fel sau altul cel mai natural sunet - și cel mai natural sunet este cel al corzilor vocale. De asta am și ales un program de operă. Am încercat să reunim în acest program inedit, la vioară și pian, acele opere care, de obicei, necesită, să zicem, 40-50 de persoane, cum ar fi "Carmen" de Bizet sau "Evgheni Oneghin" de Ceaikovski; și tocmai de aceasta am încercat, să îmbinăm muzica instrumentală, cum ați spus și dumneavoastră, cu cea operistică. În prima parte a programului vom interpreta piese de Ceaikovski, respectiv aria lui Lenski din "Evgheni Oneghin". De asemenea, o altă operă care nu este foarte cântată în acest moment, Tancredi de Rossini, din care Paganini a ales tema variațiunilor "I Palpiti"; nu va lipsi Chausson, cu vestitul "Poem" pentru vioară și orchestră, în transcripție pentru vioară și pian. În partea a doua a recitalului, Prokofiev - Sonata op. 94 bis, care inițial a fost scrisă pentru flaut și Franz Waxman - celebra fantezie "Carmen" pe teme de Georges Bizet.


În comunicatul pe care l-am avut la dispoziție se precizează că aranjamentele sunt semnate Stoica. Asta înseamnă Răzvan Stoica sau Răzvan Stoica și Andreea Stoica?

Înseamnă și Andreea Stoica, deoarece am luat anumite piese (cum ar fi de exemplu "I Palpiti"), am mai complicat un pic, am pus anumite armonii din partitura originală pentru soprană și pentru orchestră completă, iar partea de pian a fost făcută de Andreea și partea ce ține de tehnica violonistică am scris-o eu. De asemenea, în cazul lui Evgeni Oneghin am preluat, din partitura originală, temele principale ale ariei și le-am transcris pentru vioară și pian.


Cum funcționează duoul dumneavostră? Bănuiesc că foarte bine, dar aș dori să ne dați câteva detalii practice. Cât de bine vă împăcați muzical cu sora dumneavoastră, cu Andreea?

Ne împăcăm extraordinar, cred că contează foarte mult și faptul că suntem frați, dar de asemenea lucrăm foarte bine pe scenă, ne simțim unul pe celălalt și cred că asta este foarte, foarte important. De multe ori am cântat cu foarte mulți pianiști dintre cei mai diferiți, dar nu a existat acel click, de a deveni un singur instrument, și până la urmă într-un duo cred că este foarte important ca această îmbinare a sunetului să devină practic un singur instrument. Și sper eu că și reușim, uneori.


De ce ați ales Teatrul Elisabeta, să recunoaștem, un loc mai puțin căutat de muzicieni în momentul de față, dar cu siguranță un loc special pentru o manifestare artistică de oricare fel? Și cum va continua ceea ce faceți după recitalul din 23 noiembrie?

Am ales teatrul Elisabeta deoarece are o anumită încărcătură emoțională. Fiind operă am și vrut să accesăm partea de teatru, respectiv scena unui teatru, atmosfera unui teatru și am ales un loc mai puțin frecventat de artiști-interpreți. Ulterior, în turneul nostru 2017, vom accesa săli și de operă, respectiv în Cluj Napoca, de asemenea, în București vom accesa Opera Națională și urmează alte șapte sau opt orașe, nu mai țin minte exact, în anul 2017, cu acest turneu. Momentan va fi doar o avanmpremieră pe data de 23 noiembrie.


Vă gândiți și la un disc?

Ne gândim și la un disc. Chiar am avut câteva propuneri, pentru că programul este inedit și foarte multe persoane abia așteaptă să asculte operele vestite pe două instrumente practic, pe patru corzi; da, va urma probabil și un CD anul viitor.


Ascultătorilor le spunem și că dacă nu vor putea fi prezenți miercuri, ora 20.00, la Teatrul Elisabeta, înregistrarea recitalului va putea fi urmărită la Radio România Muzical în perioada sărbătorilor de iarnă. Mulțumim mult și vă dorim foarte, foarte mult succes, săli pline.

Vă mulțumesc și eu.


Interviu realizat de Ștefan Costache