ACUM:
7.00
Allegro... de weekend
Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Urmează: 9.39 Proiectul “Ascultă 5 minute de muzică clasică”:
Apoi: 9.44 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Cronici Înapoi

AUDIO. Seară Beethoven la BBC Proms 2018

Bookmark and Share
Publicat: luni, 30 Iulie 2018 , ora 13.49

Bun găsit, vă spun, de la Londra, unde în acest sfârșit de săptămână am avut bucuria să asist la una dintre mult apreciatele seri muzicale de pe agenda Festivalului BBC Proms.

Încă de la simpla lectură a programului, evenimentul de sâmbătă seara ne ridica așteptările la un nivel foarte înalt. "Acesta este Beethoven, dar nu așa cum îl cunoașteți. Una dintre cele mai îndrăznețe și mai revigorante voci din muzica clasică, alături de ansamblul său de instrumente de epocă ignoră așa-zisele convenții clasice și obțin rezultate entuziasmante și premiate."

Este vorba despre dirijorul de origine greco-rusă Teodor Currentzis, pe care jurnalistul Sam Johnstone îl caracteriza recent ca fiind unul dintre acei "bad boys" ai muzicii clasice și despre ansamblul de instrumente de epocă MusicAeterna. Currentzis a fondat MusicAeterna în 2004, iar de atunci au revoluționat împreună scena internațională a muzicii clasice, în special prin discurile cu trei opere de Mozart, pe care le-au înregistrat pentru Sony cu 3-4 ani în urmă.

Pentru această ediție a BBC Proms au ales o provocare cel puțin la fel de dificilă precum Mozart, aducând pe scena Royal Albert Hall două simfonii de Beethoven. Pentru prima parte au ales energica și glumeața Simfonie a II-a. Iar pentru a anticipa "glumele muzicale" beethoveniene, așa-numitului PROMS Reading dinainte de concert a constat în citirea unor fragmente reprezentative din literatura comică a sceolelor XX și XXI. A comentat pe marginea selecției scriitoarea americană Meg Rosoff, iar lecturile au fost realizate de actorul Carl Prekopp. De altfel, deschid o paranteză aici pentru a-mi exprima aprecierea față de ideea sesiunilor de lecturi, discuții, ateliere cu intrare liberă care au loc înaintea concertelor de la Royal Albert Hall. De multe ori, acestea nu privesc în mod direct muzica ci, într-un cadru informal, creează punți inteligente între muzică și domenii precum literatura, teatrul sau istoria.

Și o nouă paranteză cu două mențiuni despre publicul BBC Proms: pe de o parte, este capabil să aștepte ore în șir la rând, în ziua concertului, pentru a obține unul dintre biletele la preț redus care îți oferă posibilitatea de a sta în picioare în arena din fața scenei sau la balcon, iar pe de alta, aplaudă frenetic între toate părțile simfoniilor. Dacă le punem în balanță, cred că cel mai corect ar fi să ne bucurăm de entuziasmul copleșitor pe care oamenii, londonezi sau turiști, tineri sau foarte bătrâni, îl au față de muzica clasică și față de acest festival.

Ceea ce putea părea la început a fi o interpretare cuminte a Simfoniei a II-a de Beethoven, poate în mare parte datorită formulei cvasi-restrânse a ansamblului MusicAeterna care se încumeta să încarce sonor o sală cu 5300 de locuri, s-a dovedit până la final a fi una dintre cele mai energice versiuni pe care le-am ascultat. Teodor Currentzis, un muzician meticulos, ferm și totuși calm, așa cum l-am perceput în cursul câtorva minute de repetiții, poate fi descris prin două cuvinte-cheie: energie și contrast. Și-a ales tempouri foarte rapide, în special în Simfonia a V-a, pe care a dirijat-o în partea a doua a concertului. S-au potrivit atât prezenței viguroase a dirijorului, cât și ansamblului care a cântat totul stând în picioare, ceea ce le-a dat un plus de energie și mobilitate. Iar în plan dinamic, deși a reușit să obțină o paletă foarte vastă de nuanțe, Currentzis pare că se simte cel mai confortabil într-un fel de dinamică alb-negru, cu pasaje destul de lungi într-un pianissimo possibile care nu știrbește totuși claritatea melodică, urmate de fortissimo hotărât și invers. Iar aceste contraste i-au reușit dirijorului în mod aproape natural, cu toate că dirija un ansamblu cu instrumente de epocă.

A fost una dintre nenumaratele interpretări posibile ale acestor simfonii beethoveniene atât de mult cântate; una originală, vie și perfect valabilă, între multe altele pe cât de diferite, pe atât de valabile la rândul lor. Iar diversitatea care păstrează atât de actuale simfoniile beethoveniene este un principiu de bază anul acesta la BBC Proms: în 21 iulie, a fost Simfonia a IX-a cu somptuoasa World Orchestra for Peace și cu dirijorul Donald Runnicles; în 28, Currentzis și MusicAeterna; mai urmează, în 12 august, Academy of St Martin in the Fields și Joshua Bell, care va dirija Simfonia a IV-a chiar de la pupitrul său de concertmaestru; iar ciclul se va încheia, în 2 septembrie, sub semnul tradiției, cu Simfonia a VII-a și filarmonica berlineză, sub bagheta noului său dirijor principal, Kirill Petrenko.


Ana Diaconu