ACUM:
10.00
Grădina de sunete
Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Urmează: 12.25 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 12.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Pianista Luiza Borac, invitatul săptămânii la Perpetuum mobile în dialog cu Gabriel Marica

Bookmark and Share
Publicat: joi, 9 Mai 2019 , ora 11.58

Pe 8 mai, când și-a aniversat ziua de nastere, pianista Luiza Borac a fost prezentă în studioul Radio România Muzical.

În studioul Radio România Muzical se află pianista Luiza Borac. Bine ai venit și La mulți ani!

Bine v-am găsit! Mulțumesc. E o mare bucurie să fiu în această zi alături de echipa cea mai iubită din lume, Radio România Muzical.


Luiza Borac chiar astăzi își aniversează ziua de naștere. Tot ce-ți dorești să ți se împlinească! Și pentru că vorbeam de dorințe... ce-ți dorești de ziua ta?

O dorință mi s-a împlinit, să fiu alături de dumneavoastră. O altă dorință... cineva spunea să fii atent la ce-ți dorești. Când am început să înregistrez Integrala lucrărilor de Enescu, m-am gândit ce păcat că nu a scris un concert pentru pian, neștiind că în arhiva Muzeului Enescu se afla acest manuscris al partiturii pe care o vom interpreta vineri seară... și iată, această dorință s-a împlinit. Concertul pentru pian și orchestră de George Enescu, alături de Orchestra Națională Radio - un vis împlinit deja. Astăzi am repetat și au fost momente extraordinare. Nu în ultimul rând, pentru mine muzica este ceva deosebit, ceva foarte frumos care-mi umple viața și le doresc tuturor ascultătorilor să simtă aceeași bucurie dăruită de muzică.


Înainte de a vorbi mai pe larg de concertul de vineri cu Orchestra Națională Radio, să discutăm puțin despre primul sfert al acestui an 2019. Ai fost foarte activă pe scena de concert atât în recital, cât și în concerte.

Așa este. Un moment important, care m-a impresionat și în timpul Festivalului Enescu - atunci când am avut onoarea și privilegiul să interpretez Concertul pentru pian și orchestră de Valentin Gheorghiu pe care, îmi permit să-l numesc Luceafărul muzicii românești (maestrul bineînțeles că m-ar certa, este modestia întruchipată), regele pianului este pentru mine, un compozitor de mare talent... Am avut onoarea să interpretez concertul său la Festivalul Enescu și am avut din nou această onoare să interpretez concertul lui Valentin Gheorghiu la Moscova, la invitația Ambasadei Române la Moscova. A fost un moment emoționant.


Și ai avut și recitaluri după acest moment emoționant, în Germania, un moment dedicat Clarei Schumann.

Așa este. O mare artistă a secolului XIX, Clara Schumann care a excelat în tot ce a făcut. Este considerată cea mai importantă pianistă a secolului XIX. A fost admirată de Franz Liszt, Frederic Chopin, Robert Schumann. A fost mamă, a dat naștere la 8 copii alături de Robert Schumann, dar, cel mai important lucru, ea a promovat creația lui Robert Schumann și datorită ei lucrările nemuritoare ale lui Schumann sunt astăzi intrate în istoria muzicii.


Și nu în ultimul rând, ai lansat un nou album, pe care ascultătorii Radio România Muzical îl pot asculta în premieră luni, 20 mai, de la ora 19.00.

Așa este. Mozart în love - un album dedicat muzicii lui Wolfgang Amadeus Mozart, pe care se află lucrări originale de Mozart, dar și refleții ale altor compozitori asupra lui Mozart. În primul rând, albumul se axează pe opera Don Giovanni, o operă de mare succes; a fost numită la vremea aceea opera tuturor operelor pentru că era opera cea mai îndrăgită și cea mai jucată. Și astăzi, după două sute treizeci și ceva de ani, încă este una dintre cele mai iubite opere de către marele public.


Să înțeleg că acest album a fost lansat deja în străinătate.

Da, în Franța a avut loc în Albi. Clubul Rotary Albi Pastel a acordat o atenție specială acestui album și cu ajutorul lui am putut să particip la un amplu proiect de caritate pentru ajutorarea copiilor deșcolarizați, copii cu handicap care nu pot să meargă la școală și pentru care s-a instituit o fundație specială pentru ca ei să beneficieze de educație, iar un număr mare de discuri a fost pus în vânzare pentru a ajuta această fundație din Franța. Mozart in love, titlul este dedicat operei Don Giovanni care analizează fenomenul dragostei. Este o analiză psihologică genială din partea lui Wolfgang Amadeus Mozart și a libretistului său de geniu, Lorenzo Da Ponte. Dar și dragostea manifestată prin acțiuni de caritate... Mulțumesc Clubului Albi Pastel care a dat o adevărată dimensiune acestui cuvânt, dragoste, în priectul nostru.


Vreau să vorbim despre concertul de vineri, 10 mai, concert pe care-l vei susține alături de Orchestra Națională Radio. Una dintre lucrările pe care le interpretezi se va cânta în primă audiție la Sala Radio, pentru că ea a fost cântată în primă audiție la Râmnicu Vâlcea luni, nu?

Da, așa este.


Despre ce este vorba? Spune-ne toate amănuntele acum!

A fost o mare surpriză să fiu abordată de un dirijor important al momentului, Peter Ruzicka, director ani de-a rândul la Salzburger Festspiele, și să primesc de la dânsul acest manuscris pe care-l primise de la Muzeul Enescu. Este vorba de o lucrare a tânărului George Enescu, o lucrare compusă de un tânăr de 16 ani, însă un tânăr geniu de 16 ani. Este un concert într-o singură mișcare. Această lucrare a fost compusă cu câteva luni după ce (Enescu) se afirmase cu Poema Română la Paris, unde a fost o ca o revelație... peste 300 de publicații au scris despre tânărul de geniu din România, George Enescu. Și în momentul acesta de extraordinară creație a început să lucreze la Concertul pentru pian, în lumina studiilor sale din Viena, influențat profund de muzica lui Richard Wagner cât și de întâlnirea personală cu Johannes Brahms care l-a marcat profund. Deci, auzim aceste influențe în muzica lui, dar în felul lui original, are deja o voce proprie care începe să includă elementele de doină, elementele sale specifice. Este o lucrare într-o singură parte; nu a terminat acest concert, dar este o lucrare extraordinară, de o mare forță și mă simt foarte privilegiată să pot cânta această lucrare care s-a cântat acum doi ani într-o formă incipientă. Cornel Țăranu a lucrat la acest manuscris și a completat și a corectat unele lucruri și acum se află în forma finală. Suntem emoționați și onorați să putem cânta Concertul pentru pian și orchestră de George Enescu!


Ai cântat această partitură luni, la Râmnicu Vâlcea. Cum a primit publicul de acolo prima audiție a acestei versiuni de care spuneai? Cum a fost?

Au fost foarte, foarte impresionați, au fost copleșiți. Bineînțele, ca orice lucrare nouă, sunt tot felul de întrebări legate de partituri, orchestra încă nu cunoaște materialul, dar este o lucrare care a cucerit pe fiecare muzician, pe fiecare ascultător în câteva secunde și a fost un moment emoționant. Mă bucur mult să putem repeta această experiență. Astăzi, la repetiție, a fost de asemenea foarte emoționant, iar dirijorul Rossen Gergov se apropie cu foarte mare dăruire de partitură și încearcă să lumineze fiecare detaliu. Cred că și pentru el este un moment deosebit.


Pentru toată lumea este un moment deosebit. O să ascultați concertul de vineri live și la Radio România Muzical. Bănuiesc că publicul de-abia așteaptă să asculte această primă audiție enesciană. A doua lucrare pe care o vei interpreta vineri va fi celebrul concert de Grieg. 24 de ani avea Grieg, nu departe ca vârstă de Enescu, care avea 16 ani.

Așa este. Ascultăm două lucrări compuse de doi tineri geniali. Între lucrările acestea sunt în jur de 28-29 de ani diferență. Se asociază adesea concertul pentru pian de Grieg cu concertul pentru pian de Schmann nu întâmplător, pentru că Grieg a fost foarte impresionat când a ascultat-o pe Clara Schumann interpretând concertul pentru pian și orchestră de Robert Schumann și sub această impresie a început să lucreze la concert. Pentru Serghei Rahmaninov acesta era concertul său preferat. Franz Liszt a fost, de asemenea, foarte cucerit de această lucrare a tânărului Grieg. Și, ce este pentru mine foarte emoționant, este felul în care ambii compozitori... Enescu, în felul său, este foarte legat de folclorul românesc, iar în același mod ascultăm melodiile din folclorul norvegian și aceste descrieri ale peisajelor întinse și sălbatice ale fiordurilor și ale nordului și elementele de dans, evident. Pentru Grieg, dansul Halling era foarte important. E un dans, sunt sigură că știți, aduc aminte celor iubitori de folclor scandinav, este acel dans unde băieții trebuie să-și arate calitățile în fața fetelor care țin o panglică; băieții trebuie să sară peste acea panglică ce se ridică din ce în ce mai mult și devine un act acrobatic... un dans foarte îndrăgit de Grieg și care l-a inspirat atât în partea I, cât și în partea a III-a.


Schumann și Enescu - luni, la Râmnicu Vâlcea. Grieg și Enescu - vineri, la Sala Radio. Nu pot să nu te întreb, ce concert se apropie cel mai mult de sufletul tău? Vorbesc acum de concertele din literatura pianistică în afară de acestea sau poate chiar unul dintre acestea, nu știu.

De obicei, concertele la care lucrez sunt în acel moment foarte aproape de mine, pentru că în acel moment mă apropii sau am dorința și speranța să mă apropii cât mai mult de inima acestor concerte. Dar în acest caz este vorba de trei lucrări minunate, de trei lucrări geniale. Fiecare sunet este pentru toți interpreții și ascultătorii un cadou.


Ce urmează pentru Luiza Borac după concertul de vineri?

După concertul de vineri urmează în această lună cursul de măiestrie la Conservatorul din Beijing, în China, și, de asemenea, o jurizare la un concurs internațional tot acolo. Și sper să revin în România unde publicul este cel mai aproape de sufletul meu.


Luiza Burac, încă o dată îți urez La mulți ani! Tot ce îți dorești să ți se împlinească!

La fel, tuturor celor care ne ascultă!


Așadar, vineri, Luiza Borac se va afla pe scena Sălii Radio într-un concert foarte interesant.