Acum: 21.00
Felix Mendelssohn
Urmează: 21.30
Scena europeană • Înregistrări sau concerte în direct.

 

Apoi: 23.30
Sunete contemporane • Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

 


Interviuri

Arhivă : 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

AUDIO. 'Non solo Bach' - recital susținut de clavecinista Cipriana Smărăndescu la Universitatea Națională de Muzică din București

Publicat: vineri, 22 Decembrie 2017 , ora 12.11
 
Bookmark and Share

Clavecinista Cipriana Smărăndescu va susține vineri, 22 decembrie 2017, un recital pe scena Universității Naționale de Muzică din București. Evenimentul intitulat 'Non solo Bach' va fi dedicat memoriei doamnei Ogneanca Lefterescu și va cuprinde în principal opusuri bachiene. "Era o istorie pe care o scriam fără să vrem, o istorie care însă nu trebuie uitată, o istorie tăcută și liniștită, născută nu în piață sau pe facebook, ci în fața clapelor negre și albe, a plânselor cu ornamente sau a puținelor partituri pe care pe atunci le aveam.", afirmă Cipriana Smărăndescu, amintindu-și de anii de început ai clasei de clavecin de la Universitatea Națională de Muzică din București. Mai multe în următorul interviu:


Spun bun găsit radioascultătorilor și îi invit în această seară (n.r. vineri, 22 decembrie 2017) la un eveniment extrem de important pentru mine. Este vorba despre un recital pe care îl voi dedica profesoarei mele, doamna Lefterescu, care din păcate a dispărut în această vară. Mă leagă enorm de multe lucruri de doamna Lefterescu pentru că acum 24 de ani, practic, eram două muziciene nebune care puneau pe picioare clasa de clavecin de la, pe atunci, Academia de Muzică din București; dânsa fiind prima profesoară de clavecin a academiei, iar eu, din curiozitatea de a înțelege universul sonatelor lui Domenico Scarlatti, am fost prima studentă a domniei sale. A fost o colaborare și o prietenie extrem de frumoase pentru că, pe lângă un pedagog minunat, doamna Lefterescu a fost și un prieten al tuturor elevelor care au urmat clasa de clavecin. Era ca un părinte. Ne-a insuflat această dragoste, această pasiune enormă pentru acest instrument. Mai mult decât atât, atmosfera era cea a conservatoarelor din Olanda, acolo unde profesor, discipol, mare maestru sau începător sunt niște prieteni care se întâlnesc pentru a face muzică împreună. Pot să spun că emoția cea mai puternică pentru recitalul din această seară o voi avea pentru că, într-adevăr, doamna Lefterescu m-a făcut să iubesc acest instrument și m-a făcut să duc mai departe această pasiune chiar și elevilor mei. Sala 129 a Academiei de Muzică era întotdeauna deschisă tuturor celor care doreau să cânte la clavecin, să cunoască acest instrument și cred că era o viață muzicală legată de clavecin foarte importantă în acea vreme, lucru pe care doresc să-l regăsesc și în această seară la Sala de concerte a Academiei.


"Non solo Bach" este titlul acestui recital. Ce vor asculta cei care vor fi prezenți la Universitatea Națională de Muzică din București?

Voi începe cu Fantezia cromatică și Fuga în re minor de Bach - o lucrare care alternează momentele de fantezie foarte libere din punct de vedere interpretativ cu o fugă extrem de riguroasă. După aceea, vor fi alte două momente pe care deja le-am înregistrat în CD-urile pe care le-am realizat până acum - este vorba despre Suita pentru clavecin în Sol major de Christian Petzold, din care face parte și celebrul menuet care se spune c-ar fi al lui Bach, însă nu a fost scris de Bach, ci de unul dintre colaboratorii săi. După aceea, o serie de fragmente atât din albumul pentru Anna Magdalena Bach, cât și din cel pentru Wilhelm Friedemann Bach, tocmai pentru a ilustra această muzică în familie în lumea barocului, care se practica încă din vremea lui Bach, și atmosfera clasei de clavecin pe care am regăsit-o acum mulți ani… pentru a încheia cu o lucrare care-mi este foarte dragă, Toccata în mi minor de Johann Sebastian Bach, o lucrare pe care cred că am studiat-o chiar în primul an de conservator cu doamna Lefterescu. Cred că cea mai mare parte a programului a fost învățat în perioada studiilor de la București.
Interviu realizat de Lucian Haralambie