ACUM:
15.30
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Perpetuum mobile Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Legendarul violonist Italian Salvatore Accardo - interviu pentru Radio România Muzical, în seria 'Poveștile de succes ale muzicii'

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 14 Septembrie 2018 , ora 11.30

Numele său vine rapid în minte când te gândești la cei mai reprezentativi interpreți paganinieni dintr-un secol XX în care au mai strălucit Ruggiero Ricci, Yehudi Menuhin sau Henryk Szeryng. Însă, dintre toți, Accardo s-a identificat cel mai organic cu opera faimosului genovez: a câștigat Concursul "Paganini" de la Genova, a cântat toate compozițiile sale și a înregistrat în premieră toate cele 6 concerte pentru vioară și orchestră, la mijlocul anilor '70 - versiune cu Orchestra Filarmonică din Londra condusă de Charles Dutoit, rămasă de referință absolută; și tot Accardo a venit cu propunerea prezentării celor 24 de capricii op. 1 într-un singur recital, în flux continuu, fără pauză, fiind de părere că acestea pot fi înțelese cel mai bine doar astfel, pentru că alcătuiesc o singură lucrare.

La cei 77 de ani pe care îi împlinește în 26 septembrie, Accardo este departe de ideea de artist ce trăiește din propria reputație: într-o formă fizică excelentă, el se împarte între familie (are două fetițe gemene de 10 ani, dintre care una studiază pianul) și vioară, ca interpret și profesor. Amabil, lucid și lipsit de orice urmă de infatuare, ne-a acordat un interviu de aproape o oră marți, 11 septembrie, zi liberă pentru cei din juriul Concursului "Enescu", din care face parte, cu trei zile înaintea recitalului său extraordinar, de la Ateneul Român:


Salvatore Accardo, o personalitate emblematică a violonisticii mondiale, cu care stăm de vorbă cu prilejul prezenței sale la București, în juriul Concursului Internațional "George Enescu". Competiția se află în plină desfășurare, cu siguranță e un tur de forță și pentru dumneavoastră, cei care decideți rezultatele. Cum a fost experiența dumneavoastră până acum, legată de ediția de față?

Cred că această competiție este una dintre cele mai importante în lumea violonistică și mă simt foarte apropiat de ea pentru că o studentă a mea a câștigat Concursul "Enescu" acum câțiva ani, este vorba despre Anna Tifu; și cred că anul acesta, în mod special, nivelul este foarte ridicat, așa că am fost nevoiți să acordăm unui număr de 17 tineri șansa de a câștiga, în loc de 16. Asta demonstrează că toți aceștia au convins juriul și că nivelul general este foarte bun.


Și noi ne-am bucurat pentru Anna Tifu, și aceasta și pentru că are origini românești. Cum vă amintiți propria dumneavoastră experiență în calitate de concurent, pentru că, așa cum știm, ați câștigat, acum exact șase decenii, faimosul concurs
"Paganini" de la Genova. Cât de dură a fost experiența aceea, în ceea ce vă privește?

Când am câștigat acel concurs eram foarte tânăr și în acel moment nu am fost atât de marcat, a fost doar o conjunctură în care am cântat ceva și în care evident că m-am simțit bine. În prezent, însă, înțeleg cum este pentru tinerii de azi să participi și să cânți într-un concurs. Este foarte periculos, pentru că dacă faci cea mai mică greșeală într-un context în care există atât de mulți violoniști foarte buni, juriul trebuie să decidă într-o fracțiune de secundă cine merge sau nu mai departe și, de multe ori, pentru noi este extrem de dificil, practic de tine depinde chiar cariera unui tânăr interpret. Este foarte greu să jurizezi dar, în fine, asta este viața noastră și de aceea există atât de multe competiții pentru ca, dacă ratezi una, să poți avea și alte șanse. În acel timp însă existau doar vreo 5 concursuri și, pentru noi, concurenții, era mult mai dificil.


Uitându-ne din nou către 1958, la acel concurs de la Genova, puteți spune că evoluția dumneavoastră a fost perfectă tehnic, fără greșeală?

Îmi amintesc că atunci programul concursului era mult mai greu decât în prezent, pentru că trebuia să pregătim 12 capricii paganiniene. Juriul alegea șase dintre acestea, dar tu trebuia să fii gata să le interpretezi pe oricare dintre ele. În prezent, se interpretează doar unul sau două și putem spune că, într-un fel, e mai ușor; deși, oricum, interpretarea e întotdeauna dificilă în cadrul unei competiții, la care trebuie să te prezinți în cea mai bună formă a ta.


Interviul, în formă integrală - în curând, la
"Poveștile de succes ale muzicii" - duminica, de la ora 16.30.

Ștefan Costache