Interviuri Înapoi

AUDIO. Ionuț Teodorescu - câștigătorul concursului de Game Music de la Sala Radio

Publicat: joi, 17 Mai 2018 , ora 14.57

În 4 mai 2018, în cadrul concertului "Game Heroes" susținut de Orchestra Națională Radio, au fost prezentate cele trei piese intrate în finala concursului de Game Music organizat de Institutul Goethe. Câștigătorul acestui concurs - compozitorul Ionuț Teodorescu - a fost miercuri, 16 mai, invitatul lui Lucian Haralambie în Perpetuum mobile.


În acest moment în studioul Radio România Muzical se află compozitorul Ionuț Teodorescu. Bun găsit!

Bună seara!


Ești prezent astăzi în Perpetuum mobile pentru că ești câștigătorul Concursului de Muzică pentru Jocuri organizat de Institutul Goethe. Am ascultat muzica ta în concertul susținut de Orchestra Națională Radio în 4 mai. Înainte de toate, vreau să-mi spui ce a însemnat pentru tine să-ți auzi lucrarea cântată de Orchestra Națională Radio?

Pentru mine chiar a fost o onoare. Pentru un compozitor cred că este ceva inedit să-ți fie cântată o piesă, mai ales tânăr, și să-ți fie cântată o piesă de o orchestră profesionistă cum este Orchestra Națională Radio. Prin urmare, a fost o onoare și n-o să înceteze a fi așa.


Noi am ascultat în 4 mai finala, să-i spunem, în care au fost prezentate trei lucrări - a ta și ale altor doi colegi - pentru același trailer, cel pentru jocul Dreams. Dar finala asta a venit în urma unui proces de selecție care a început în luna noiembrie a anului trecut, un proiect amplu al Institutului Goethe. O să te rog pe tine să ne oferi toate detaliile.

Nici eu nu am foarte multe detalii. Ceea ce pot spune este că am fost sunat la un moment dat de un profesor, de domnul Cătălin Crețu, și m-a întrebat dacă aș vrea să particip la un workshop de compoziție de muzică de film, jocuri. Dumnealui știa că mie-mi place să scriu în genul acesta. Prin urmare, m-am dus. mai târziu am aflat că este de fapt un oarecare concurs și... noi am scris inițial, am zis că mergem la un workshop să învățăm de la un compozitor de la care am și învățat foarte multe și apoi am aflat că se va cânta de către o orchestră. Am crezut că acesta va fi în final premiul. Mai târziu am aflat că există încă un premiu... era ca un joc de domino - de fiecare dată dădeam peste încă o piesă și mai mare pe care trebuia să o dobor - și am avut șansa de a fi ales printre cei cinci colegi și... totul a fost superb de la început la final.


(...)


Ionuț, de ce ai ales să scrii muzică pentru jocuri?

Cred că m-am gândit toată ziua la întrebarea asta. Mă așteptam să fiu întrebat. Cred că este o pasiune a mea de mic copil, deși am început muzica în clasa a VIII-a, destul de tardiv. Îmi plăcea muzica și, cumva, am încercat de fiecare dată să creez ceva să-mi placă mie și să-ți atingă acea coardă sensibilă. Găsesc, bineînțeles, lucruri asemănătoare în multe muzici, dar voiam să fie ceva și creat de mine, probabil și dintr-o bucurie pe care aș vrea s-o fac și părinților, prietenilor... dar e o dragoste pe care o am de la Dumnezeu și cred că aș putea să pun punct aici.


Eu, unul, sunt tentat să asemăn muzica pentru jocuri cu muzica pentru film. În cazul unui film vorbim clar de o durată, ea trebuie să acopere o scenă. În joc nu e așa; în joc ai foarte multe variabile. Cum scrii pentru o astfel de situație?

Nu am scris niciodată pentru un joc, dar m-am interesat în acest domeniu și muzica într-un joc, din ce am înțeles, se scrie pe anumite stemuri pe care le folosești într-o anumită acțiune, care se activează automat într-o anumită acțiune. Cum creează un compozitor? Cred că se bazează mult, la fel ca și în muzica de film, pe starea pe care vrei să o exprimi atunci când se întâmplă acțiunea în joc, de orice fel ar fi aceasta. Și bazându-te pe asta, încerci să redai acea stare cât mai bine posibil.


Până la următoarea piesă pe care o vom asculta - piesă semnată de tine, Ionuț Teodorescu - vreau să revin la Concursul de Muzică pentru Jocuri organizat de Institutul Goethe. Ce oportunități noi ți-a adus acest premiu?

Este incredibil! Am primit ca premiu - pe lângă faptul că mi-a fost cântată lucrarea, care pentru mine este cel mai mare premiu - șansa de a avea un internship la Amber Studio, un studio cu care abia cum am reușit să fac cunoștință, un studio dedicat jocurilor. Mai multe detalii mi-ar plăcea să-ți dau dar momentan nu am, însă promit că voi veni cu mai multe detalii. Ideea este că acolo probabil voi scrie muzică pentru jocuri.


Așa cum vă promiteam, ascultăm o nouă lucrare semnată de Ionuț Teodorescu.


(...)


Suita a III-a scrisă de Ionuț Teodorescu, invitatul săptămânii în Perpetuum mobile. Ionuț, vorbește-ne despre această piesă!

Este o piesă scrisă... încă vreau să mai lucrez la ea... scrisă cu dragoste și, cumva, cu amintirea vremurilor trecute. De ce spun asta? Pentru că mă gândesc la toate filmele de acțiune pe care le-am văzut cu toții în anii noștri de tinerețe și în continuare îmi place genul ăsta muzical... Cred că într-o muzică de film cum e și asta sau cum va vrea să devină reușești să înglobezi toate stările posibile și imposibile, inclusiv de angoasă, de dragoste, oricare a fi acestea.


Muzica de film e o direcție în care-ți concentrezi eforturile acum sau lucrezi și la alte proiecte?

Absolut. Lucrez și la alte proiecte, dar dragostea rămâne aceeași, către muzica de film, și mi-ar plăcea să ajung într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, cum vrea cel de sus, poate reușesc să ajung să scriu muzică pentru filme. Deși am scris câteva scurt-metraje la noi în țară, mi-ar plăcea să ajung undeva poate mai sus.


Muzică simfonică... lucrezi ceva?

Momentan lucrez la piesa asta; încă îmi dă bătăi de cap. Dar, după ce o termin pe asta, cu siguranță va fi și altceva. N-aș vrea să mă opresc. Mai am multe de învățat și mult de lucru.


Ionuț Teodorescu, compozitor care a câștigat Concursul pentru Muzică de Jocuri organizat de Institutul Goethe, în studioul Radio România Muzical.