Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviuri cu premianții Concursului Național Ascultă 5 minute de muzică clasică și cu profesorii lor

Publicat: luni, 18 Iunie 2018 , ora 10.46

Vă invităm să-i cunoașteți pe copiii care au obținut premiul I la Concursul național Ascultă 5 minute de muzică clasică și pe profesorii lor.

La categoria desene inspirate de muzică, adresată elevilor claselor primare au fost 231 de participanți; câștigător a fost declarat un desen care s-a individualizat clar printre celelalte, realizat de Ivana Babușcov, elevă în clasa I la Liceul Jean Louis Calderon din Timișoara. Desenul ei este cel care însoțește acest articol.


*
Bine te-am găsit, Ivana Babușcov!

Bine v-am găsit!


Este primul tău interviu?

Da.


Ne povestești ce lucrare ai realizat?

E un desen cu o pasăre din imaginația mea. E făcută doar din creion grafic și creion pastel. Creionul pastel e ca un fel de cretă, o mâzgălești pe foaie și apoi dai cu hârtie și de aia ies efectele.


Ai spus că este vorba despre o pasăre. De ce te-ai gândit la o pasăre? Și ce te-a făcut să te gândești la ea?

Pentru că mi-am imaginat cum ciripesc păsările. Așa, pur și simplu.


Cred că te-a inspirat ceva sonor?

Da.


Ce anume?

Când ascultam muzică geamul era deschis și a ciripit o pasăre. Și era fix pe muzică. Și-atunci...

Ce muzică ascultai?

Rapsodia nr.1 a lui George Enescu.


Și ți-a plăcut?

Da.


Ivana Babușcov, de unde ai știut de această aventură artistică despre un concurs cu desene, de ascultarea unei anumite lucrări muzicale? Cine ți-a zis?

Doamna învățătoare, Ciobanu Ela.


Și ce-ați aflat de la doamna învățătoare Eleonora Ciobanu?

Ea ne-a zis de concursul ăsta și m-am gândit că o să-mi placă, pentru că niciodată n-am mai fost la un concurs de desen.


Ce sentimente ai avut când ai auzit că ai câștigat Premiul I?

M-am bucurat foarte tare și i-am spus mamei.


**********

Colega noastră Simona Stoița de la Radio Timișoara a stat de vorbă și cu doamna Elena Ciobanu, învățătoarea Ivanei Babușcov, care a obținut premiul I la Concursul național Ascultă 5 minute de muzică clasică.


Cum ați primit acest proiect în clasa dumneavoastră?

Proiectul mi s-a părut foarte interesant. Copiilor mei le place muzica clasică. Eu le pun, de regulă, tuturor generațiilor piese care-mi plac mie și să știți că mi s-a întâmplat de multe ori să mi se solicite să asculte din nou o piesă, ca de exemplu, Furtuna cântată de pianistul Havasi. Primăvara lui Vivaldi le-a plăcut; le-a pus-o domnul profesor Milencovici într-o zi și au vrut să o reaudă. Le-am pus chiar și Vara. Ieri, de exemplu, am ascultat Boleroul lui Ravel, care este deosebit, și copiilor le-a plăcut. Și de cele mai multe ori, ei solicită să vadă. Când le-am pus copiilor Rapsodia română, Rapsodia nr.1 a lui George Enescu, pe lângă că am ascultat melodia, le-am pus și baletul, pentru că m-am gândit că-i va inspira să lucreze. Și cred că le-a fost de folos. Au făcut lucrări foarte frumoase. Din păcate, am putut selecta doar cinci să trimitem la concurs. Copiii mei sunt foarte talentați, drept dovadă lucrările expuse pe pereți. Le place foarte mult să picteze și  mânuiesc culoarea cu foarte multă pricepere.


Cum au înțeles ei la început această poveste - Ascultă 5 minute de muzică clasică, o campanie care aduce după sine un concurs?

Eu cred că este o treabă nativă la copii. Ei simt frumosul din instinct. Având în vedere că le place să asculte muzică clasică fără prea multe explicații, având în vedere că lucrează cu culoarea și o modelează după anumite gânduri, teme, sentimente și emoții, consider că este ceva cunoscut și este foarte, foarte bine să dezvoltăm acest lucru la copii.


Veți rămâne parte din această poveste Ascultă 5 minute de muzică clasică?

Evident că voi rămâne pentru că înainte de a auzi de acest proiect am făcut acest lucru și mi s-a părut că dă roade și că este foarte, foarte important pentru dezvoltarea copiilor la o vârstă atât de fragedă.


*********************

Anul acesta, premiul I la concursul de eseuri inspirate de muzică - secțiune pentru elevii claselor gimnaziale din cadrul Concursului național Ascultă 5 minute de muzică clasică organizat de Radio România Muzical a fost Cristian Murzac de la Școala "Ioan Bob" din Cluj-Napoca, cel care anul trecut obținea premiul al III-lea la același concurs. Anul acesta au participat la concurs 191 de eseuri.

Cristian Murzac: Am vrut să particip din nou pentru că este interesant să-mi spun părerea despre o operă muzicală, mai ales că atunci când o scriu eu îmi exprim sentimentele pe care mi le-a inspirat ea.


Ai mai ascultat muzică clasică și în alte ocazii?

Da. În timp ce-mi fac temele de obicei ascult muzică clasică sau când citesc o carte.


Și de ce alegi să asculți tocmai muzică clasică?

Pentru că este relaxantă, liniștită și îmi place mult.


Te simți deosebit față de colegii tăi că faci lucrul acesta?

Nu neapărat, pentru că mai am colegi care fac așa ceva. Dar, într-un fel, da.


Ce a însemnat pentru tine audiția Rapsodiei române nr.1 de George Enescu? Despre ce era vorba în lucrarea ta?

Era vorba despre cum mi-am imaginat eu că melodia aceea exprimă un peisaj, țara noastră.


Ce înseamnă pentru tine să fii patriot? Rapsodia română vorbește de fapt despre patriotism, despre cum a simțit George Enescu patriotismul și, mă gândeam, pentru generația ta... Tu câți ani ai?

12.


A celor care, iată, au 12 ani... Ce înseamnă patriotismul? Ce simți tu față de țara ta?

Iubire față de țară și frumusețea ei.


Ce ai tu de gând să te faci când vei fi mare?

Profesor.


Îți place să mai scrii?

Da.


Ce mai scrii?

Am încercat să scriu o carte.


*****************

Cristian Murzac, câștigător al premiului I la Concursul național Ascultă 5 minute de muzică clasică, studiază la Școala "Ioan Bob" din Cluj cu d-na profesoară Mihaela Vlad.


În primul rând, vreau să vă întreb cum vi s-a părut ideea organizării unui asemenea concurs în care copiii să asculte muzică clasică și să spună propriile lor gânduri, sentimente trezite de acea muzică?

Mi se pare o idee foarte interesantă. Dumneavoastră ați venit cu acest proiect și nu neapărat în aceeași formulă, dar și în urmă cu doi ani, când au avut un exercițiu foarte util de recunoaștere a unor audiții muzicale, elevii formându-și totodată memoria auditivă. Și anul trecut, de asemenea, acest proiect prin care elevii trebuiau să-și exprime practic sentimentele în ceea ce privește audiția muzicală a prins foarte bine în rândul copiilor, ei având la această vârstă, în gimnaziu, o creativitate foarte dezvoltată și imaginație pe care pot să și-o exprime cu ajutorul cuvintelor datorită muzicii pe care o ascultă.


În general, participarea la proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică însemnând audiții la ore, pe care le pun la dispoziție Radio România Muzical, cum ați perceput-o la dumneavoastră în județ?

Eu, cel puțin, vorbesc în numele propriu, chiar am utilizat acest proiect în decursul orelor, pentru că în școala modernă audiția muzicală devine o componentă obligatorie a procesului de educație muzicală. Observăm acest lucru și din toate manualele de educație muzicală în care sunt recomandate aproape la fiecare temă sau la fiecare lecție piese muzicale pentru a fi audiate. Chiar și pedagogia muzicală franceză consideră că există două componente de receptare a sonorului: este partea de ascultare care se referă la mediul înconjurător sau la zgomote și partea de audiere, care reprezintă o sursă muzicală, vocală sau instrumentală, ceea ce reprezintă practic elementele cele mai moderne și eficiente de educație muzicală. Totodată, proiectul ne oferă o informație foarte vastă și din punct de vedere al compozitorilor și din punct de vedere al audițiilor fie și contemporane, care ne ajută foarte mult în procesul instructiv-educativ.


Ce ne puteți spune despre cel care a câștigat, care este prezent pentru a doua oară în concursul de eseuri? Anul trecut a câștigat Premiul al III-lea, anul acesta, iată, câștigă Premiul I.

Așa este. A fost o bucurie foarte mare pentru mine și, în special, pentru el la aflarea veștii că a câștigat acest concurs. Este elev în clasa a VI-a la Școala gimnazială "Ioan Bob" și, după cum ați observat și din lucrarea sa, dispune de o imaginație chiar fabuloasă, amplificată cu ajutorul muzicii clasice și, practic, îi oferă cel mai prielnic mod de a-și destăinui tainele imaginației lui și de a-și pune pe hârtie creativitatea extraordinară de care dă dovadă.


Premiile concursului național din cadrul acestui proiect, constând în cărți oferite de Humanitas Junior și discuri Universal Music România, au plecat deja către câștigători. Iar Cristina Comandașu, organizatoarea proiectului, pregătește deja următoarea ediție a campaniei Ascultă 5 minute de muzică clasică.