Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu

Publicat: luni, 3 August 2020 , ora 12.45

Concertul din 5 august 2020, înscris în festivalul ''Vară Magică'', îl va aduce în fața publicului bucureștean pe violonistul Alexandru Tomescu, care a susținut, între 20 și 30 iulie, o serie de cursuri de măiestrie la Academia de Arte Muzicale din Madrid. La invitația lui Josu de Solaun, partenerul său de scenă, violonistul va colabora în calitate de profesor cu instituția amintită, începând din această toamnă. 


În luna iulie urma să susțineți un recital în seria Concertele Roz împreună cu pianistul Josu de Solaun, însă din cauza unei carantine generate de pandemie, acesta a fost înlocuit în ultimul moment de Andrei Gologan. Cum este să reveniți pe scenă alături de colaboratorul dumneavoastră pentru concertul din Festivalul "Vară Magică"?

Este, într-adevăr, o mare bucurie, un moment pe care îl aștept cu mare nerăbdare. Andrei Gologan a făcut adevărate minuni atunci pregătind în doar câteva zile un program extrem de dificil, cu cele două sonate uriașe de Beethoven. De asemenea, și programul pentru Festivalul "Vară Magică" a trebuit să fie ajustat. Dacă inițial voiam să cântăm - în sala Ateneului evident, acolo unde au fost toate edițiile precedente - cele trei sonate de Enescu, una după cealaltă, o incursiune în lumea magică a acestui compozitor, acum, concertul desfășurându-se în aer liber, am ales o altă direcție muzicală. Am ales piese mai scurte, piese mai dansante, dar care în același timp să fie și pe gusturile noastre, ale muzicienilor. Așa că, vom cânta împreună câteva dintre piesele mele preferate, și anume Igor Stravinski, ''Suita italiană'', cea inspirată din sonatele lui Pergolesi, piesă absolut spectaculoasă. Apoi, vom cânta Prokofiev, cele cinci melodii, un moment de culoare maximă, de intensitate, de finețe... Prokofiev este, de asemenea Stravinski, Șostakovici, printre compozitorii mei preferați. Apoi, ''Suita populară spaniolă'' de Manuel de Falla, pe care am cântat-o împreună cu Josu la primul nostru concert împreună la Madrid, acum câțiva ani. Apoi, George Enescu. Evident, în tot acest line de compozitori de secol XX, George Enescu are locul său nu binemeritat, ci locul său de cinste. Am ales din piesele sale de tinerețe ''Impromptu concertant'', o lucrate pe care țin minte că am cântat-o de zeci de ori alături de colegii mei din Conservator, colegii mei pianiști; când își dădeau examenul la acompaniament aceasta era o piesă impusă. Și, mă rog, acum vrem să o revizităm, evident cu o altă energie. Iar seara muzicală care se va ține acolo, în curtea Ateneului, se va încheia cu cele ''Șase dansuri românești'' de Bela Bartok.


Începând din această toamnă, la invitația lui Josu de Solaun, veți preda la Academia de Arte Muzicale din Madrid, unde ați susținut în această perioadă o serie de cursuri de măiestrie. Spuneți-ne cum s-au desfășurat acestea și ce impresii aveți acum, la încheierea lor?

La Madrid urmează să ia naștere un proiect foarte ambițios, extrem de bine fundamentat, și anume acest Musical Arts Madrid, o universitate nou nouță care reunește interpreți extrem de bine cotați din toată Europa; un proiect foarte îndrăzneț, aș putea să spun, în contextul economic actual, dar mă bucur foarte mult să pot să contribui și eu cu experiența pe care o am, expertiza pe care o am în domeniul viorii. Pentru a înlesni contactul, cunoașterea viitorilor profesori cu studenții au fost organizate acum, în luna iulie, niște masterclass-uri. Sigur că întotdeauna a existat și această opțiune de a ne ține la distanță, așa că nu m-am mai deplasat în Spania, ci cursurile s-au desfășurat online, cu o excepție; a fost și un cursant din România care se înscrisese acolo la Madrid, și-atunci, dacă și eu și el eram în România, atunci am făcut cursurile aici, direct, la București. Cred că nivelul va fi foarte ridicat. Așteptările studenților sunt extrem de mari; mulți dintre ei se pregătesc pentru concursuri sau pentru examene de admitere în marile orchestre ale Europei. Sigur, acum, în acest context al pandemiei, preocupările acestea pentru muzică pot părea deplasate, dar eu cred că dacă ne preocupăm de muzică, dacă ne preocupăm de artă, de frumos, atunci cumva păstrăm legătura cu această lume spirituală care ne poate ajuta în vindecare. Eu așa cred cu toată tăria! Așadar, acolo urmează să înceapă un proiect foarte frumos, foarte spectaculos - doar la catedra de vioară sunt 15 profesori - și vom vedea exact cum îl vom putea concretiza. Cursurile se vor desfășura în mod ideal face to face, la Madrid, iar în cazul în care călătoriile vor fi dificile sau imposibile atunci nu ne vom opri, ci le vom face online.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu