Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violoncelistul Marin Cazacu, membru în Juriul Secțiunii Violoncel a Concursului Internațional 'George Enescu'

Publicat: marți, 11 Septembrie 2018 , ora 11.57

Marin Cazacu, cum vi se pare nivelul candidaților comparativ cu anii trecuți? Este în evoluție sau nu?

Este în evoluție, evident. La nivel mondial, nivelul la violoncel este din ce în ce mai ridicat pentru că sunt școli excepționale, poate că este youtube, poate că există o circulație a informațiilor atât de puternică, încât se armonizează la nivel internațional. Deci, nivelul este foarte ridicat la acest concurs. Noi suntem încântați de acest lucru pentru că, pentru noi, existența secțiunii de violoncel în cadrul Concursului Internațional "George Enescu" este foarte importantă. Iată, un al treilea instrument solistic, după vioară și pian, dezvoltă această atracție fantastică pentru tinerii muzicieni către acest instrument, către muzica clasică în general și România face parte deja de pe harta internațională a acestui instrument, un instrument îndrăgit de foarte mulți tineri care-l studiază, de publicul care ascultă muzică pentru violoncel și, de ce să nu spunem, de toți cei care iubesc muzica în general.


Și Concursul Enescu ajunge să fie cotat printre cele mai de prestigiu concursuri.

Cu siguranță. Deja este cotat ca unul dintre concursurile cele mai importante, și asta nu datorită sumei consistente a premiilor I, II și III, ci, mai degrabă, prestigiului pe care-l are George Enescu la nivel mondial. Concursul în sine, prin pregătirea care a apărut și în presa românească și în cea internațională, cei care au fost prezenți la edițiile anterioare au facut sa circule informația că acest concurs este nu numai serios dar și extrem de bine organizat. După ce se finalizează toate premiile, toți candidații care au câștigat premii la acest concurs au posibilitatea să-și desfășoare și să-și dezvolte cariera profesională, pentru că vor beneficia de concerte și de multe alte lucruri.


Din ce țări sunt candidații, ce școli de violoncel se confruntă în concurs?

Sunt foarte impresionat că avem candidați de pe toate continentele de data aceasta. Și Australia, care nu a fost prezentă la ediția anterioară, este prezentă cu doi candidați; Canada, Statele Unite, America de Sud, Japonia... toată Asia, de fapt - China, Corea, țări cu tradiție în muzica clasică; din Europa, bineînțeles, toate țările au fost prezente. Iată că se conturează evident o armonizare chiar a școlilor, pentru că nu pot să spun acum că școala dintr-o parte a Globului este foarte diferită. Sunt lucruri pe care le regăsim în toate școlile - e vorba de calitatea actului interpretativ, de felul cum sunt abordate anumite stiluri muzicale. Pot să spun că ce am auzit la un interpret european, am auzit și la un interpret asiatic, am auzit, de asemenea, și la un interpret american. Sigur, diferențele sunt, în mod special, legate de temperamentul, caracterul și, să spunem, emoționalitatea și sensibilitatea fiecărui interpret.


Ce calități contează la un interpret din punct de vedere al jurizării? La ce trebuie ei să fie atenți?

În primul rând, pregătirea lor din punct de vedere tehnic trebuie să fie impecabilă. După aceea, cel mai mult contează pentru un interpret să creeze emoție. Dacă un interpret pe scenă nu creează emoție, el devine o mașină care produce sunete și nu mai este interesant nici pentru public, nici pentru noi, juriul. Deci, este foarte important ca el să creeze emoție, și emoția aceasta se creează prin știința și abordarea unor lucrări trecându-le prin propria sensibilitate și împărtășindu-le cu o ascultătorii, ca o poveste fiecare lucrare.


Cum colaborați cu ceilalți membri ai juriului? Știu că este foarte strâns concursul. Ați avut și divergențe?

Încă nu și nu cred că vom avea divergențe pentru că ne cunoaștem de foarte mult timp, suntem toți foarte echilibrați în aprecieri, nu avem nici un fel de opinii de dinainte stabilite. Deci, așteptăm de la fiecare interpret să ne ofere maximum de calitate și de perfecțiune dacă se poate și, bineînțeles, noi doar apreciem personalitatea fiecăruia cu speranța că în viitor cei care sunt laureații acestui concurs vor reprezenta violoncelul pe toate meridianele. Totdeauna așteptăm să vedem cum va fi la următoarea etapă, cum va fi abordată o anumită lucrare, din perspectiva unei personalități pe care noi deja am remarcat-o la etapele anterioare.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat