ACUM:
23.00
Calendar muzical (R)
Urmează: 0.00 Calendar muzical (R)
Apoi: 0.25 Nocturn jazz

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violistul Răzvan Popovici

Bookmark and Share
Publicat: sâmbătă, 23 Februarie 2019 , ora 12.05

Ediția 2019 a proiectului SoNoRo Interferențe se va desfășura în martie și aprilie la Cetate și la Montepulciano.

Ce noutăți aduce această ediție a programului de burse SoNoRo?

Ca în fiecare an, tocmai am selectat bursierii SoNoRo Interferențe. A fost anul în care am avut cei mai mulți candidați, deci a fost destul de greu de ales pentru că nivelul a fost foarte ridicat. Ne-am apropiat de 95 - un număr record. Am acordat, în total, cred că 40 de burse. Tinerii muzicieni aleși vor avea, ca și în anii trecuți, posibilitatea de a participa la aceste workshop-uri SoNoRo în care vor petrece un timp important alături de mari muzicieni din întreaga Europă, în acest proiect de mentorat care-și dorește mai departe să ajute la crearea unei elite muzicale în România.


Care este procesul prin care sunt acordate bursele SoNoRo?

Sunt audiții naționale. În acest an am făcut la Cluj și București, iar cei care s-au înscris din străinătate - studenți români care studiază în străinătate - sau, de exemplu, din Iași sau Timișoara, unde nu am avut posibilitatea să facem audiții, au trimis înregistrări video. Este o selecție destul de strictă. De obicei, eu alături de pianista Diana Ketler de la Londra selectăm bursierii; deci, noi suntem cei care au fost în acest an responsabili. Rezultatele sunt excelente, pentru că o bună parte dintre ei deja au intrat în viața activă muzicală, mulți concertează, deci au deja cariere solistice chiar importante, alții au devenit deja lectori sau chiar profesori la diverse universități de muzică, mulți sunt profesori la licee de muzică. Este o generație care începe să-și dea seama că trebuie să-și ia un pic soarta în mână și să pună lucrurile la cale. Proiectul nostru, SoNoRo Interferențe, încearcă să-i construiască și ca muzicieni într-un context mai amplu. Cred că nu există mod mai rapid în care cineva poate progresa. Gândiți-vă că ei împart scena cu noi, colegii mai în vârstă și mai experimentați. Ei trebuie să ajungă la nivelul nostru, practic, pe scenă. Gândiți-vă că avem doar câteva zile - patru zile se repetă, iar în a cincea e primul concert - pentru că a fi muzician profesionist nu înseamnă să cânți doar note bine, ci e mult mai complex.


Vorbind despre muzicieni profesioniști, veți concerta alături de Gabriel Bebeșelea pe scena Ateneului Român. Cum ați descrie colaborarea cu dirijorul Gabriel Bebeșelea?

Este o colaborare extraordinară. Gabriel este un dirijor minunat, care iubește detaliile și care are dorința de a penetra cât mai puternic fiecare partitură. Noi doi ne înțelegem foarte bine și cred că din fluidul ăsta al nostru orchestrele se pot lăsa duse pe aceste aripi romantice despre care tocmai vorbeam. Eu cred că este unul dintre cei mai buni dirijori români - asta, în orice caz, fără dubiu - și este prima noastră colaborare cu acest proiect la Cluj și București.


Care sunt proiectele pe care vă veți concentra atenția în viitorul apropiat?

Evident, vom porni cu proiectele SoNoRo Interferențe 2019 la Cetate și la Montepulciano, în martie și aprilie. Apoi, cu Ansamblul Raro am mai multe concerte printre care la Bozar - Bruxelles, iar după aceea avem o rezidență extraordinară, îndrăznesc să zic, Santori Hall din Tokyo. Apoi vom porni un nou mic festival SoNoRo în premieră... dar ăsta este încă un mic secret - în curând veți afla mai multe. Apoi foarte multe festivaluri, concerte, turnee. Nu vreau să plictisesc publicul cu prea multe, dar, în orice caz, se anunță un an intempestiv și plin.

Interviu realizat de Petre Fugaciu