ACUM:
7.00
Allegro
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Elena Moșuc

Bookmark and Share
Publicat: marți, 26 Martie 2019 , ora 15.46

Declarată "artista săptămânii" de jurnalistul Francisco Salazar, soprana de renume internațional, Elena Moșuc, va debuta joi, 28 martie, în dificilul rol "Lakme" și,  totodată, în megaproducția operei "Lakme" de Delibes, prezentată de Opera Regală din Muscat, în premieră mondială și în colaborare cu încă alte șase teatre lirice de pe 5 continente. Regizorul acestei megaproducții este celebrul Davide Livermore. Iar dintre cele trei spectacole cu "Lakme" prezentate în capitala Omanului, Elena Moșuc este cap de afiș pentru două: premiera de joi și spectacolul de sâmbătă, 30 martie.

Elena Moșuc, ești în fața unui nou debut de rol, unul dintre cele mai importante și ofertante din repertoriul operei franceze, Lakme din opera cu același titlu de Leo Delibes. Un rol în care debutezi peste mări și țări: la Opera Regală din Muscat, capitala Omanului. De ce acum Lakme și de ce la Oman?

Această producție este o colaborare între foarte multe teatre din toată lumea; începând cu Genova și continuând cu Operele din Roma, Verona, San Francisco, Los Angeles, Sydney și Beijing. Este o coproducție galactică - spun eu. Oferta a venit în noiembrie. Când mă aflam la Trieste pentru spectacolele cu "Puritanii". Și, sinceră să fiu, mi-a trebuit o zi să mă gândesc dacă să fac sau, să nu fac acest rol - care este un rol superb, tentant, pentru orice soprană de coloratură sau lirico-lejeră.


Este mult sau puțin o zi de gândire pentru tine?

Eu, de obicei, dau răspunsul imediat.


Deci, te-ai gândit mult. De ce?

Pentru că este un rol pe care aș fi dorit foarte mult să-l fac, exact acum 20 de ani - de aceea am și înregistrat "aria clopoțeilor" pentru primul meu disc. Dar, între timp, vocea mea s-a mai schimbat. Eu nu am fost niciodată o coloratură pură. Am avut doar evidente înclinații spre coloratură și, de aceea, am și debutat cu Regina Nopții. În paralel, am cântat însă și roluri mai pline, de la început, ca: Donna Anna, Violetta, Lucia; iar în ultimii 20 de ani, repertoriul meu s-a îmbogățit cu roluri, precum: Norma, Anna Bolena, Maria Stuarda, Leonora din opera "Il Trovatore"... Iată motivul pentru care m-am gândit mai mult.


Să înțeleg că, la distanță de 20 de ani, "aria Clopoțeilor" ți se pare acum mai dificilă?

Da, este mai dificilă acum, cu tot repertoriul pe care l-am făcut între timp. Dar supraacutele sunt la locul lor. Nu am probleme.


Este adevărat că Lakme este o operă rar cântată și a rămas cumva în actualitate numai prin "aria clopoțeilor"...

... și "duetul florilor". Dar muzica e superbă.


...cum este însă, întregul rol pentru tine?

Rolul este lung și, studiindu-l - în luna februarie l-am studiat și l-am învățat în trei săptămâni! - am descoperit că are și foarte multe pasaje de soprană lirică. Am descoperit, de fapt, două lumi diferite: virtuozitatea vocală din "aria clopoțeilor" și expresia lirică a rolului, din restul lui. Așa că, partea cea mai dificilă pentru mine, în acest moment, a devenit "aria clopoțeilor" - la care, de data asta, a trebuit să lucrez mai mult ca de obicei.


Producția de la Muscat, spuneai că este o coproducție "galactică", în sensul că a antrenat o serie de teatre lirice și că va fi găzduită, în viitor, de toate aceste teatre. Este însă, această montare de la Muscat, de asemeni, una de "grand opera"?

Da, este, folosind mijloacele tehnice moderne, bineînțeles! Ca de exemplu, niște panouri "screen led" imense, pe care sunt proiectate fel și fel de imagini, care completează simbolic acțiunea operei. Îți dau un exemplu: la sfârșitul operei, când Lakme, înțelegând că Gerald nu-i mai aparține, mănâncă o floare otrăvitoare - conform libretului, eu nu am o floare, fizic, în mână, dar este o floare imensă în spatele meu pe un panou, din care se scurge un venin negru... E totul simbolic, deci...


...da, acesta este discursul regizorului Davide Livermore: foarte emoționant, întotdeauna prin simbol și sugestie. Cum ai lucrat cu el? Este o un regizor-vedetă. A montat, de curând, și producția operei "Attila" cu care și-a deschis stagiunea celebrul Teatru "Scala" din Milano...

Am lucrat extraordinar de bine. Cere foarte mult, folosește fiecare minut din repetiții, dar producția pusă în scenă aici, este superbă...


... ca și costumele tale. Le-am văzut în fotografii.

Când eram elevă la Iași, eram impresionată de cântecele și costumele Naarghitei ( cântăreața română care a cucerit lumea prin interpretările oferite muzicii indiene ). Ei, nu mi-a trecut atunci prin cap că, într-o zi, voi întruchipa și eu un personaj indian pe scenă. dar, iată că a venit acum momentul.


Crezi că într-un viitor, rolul Lakme va deveni un rol pe care să-l reiei cu succes de nenumărate ori?

Eu doresc foarte mult, ținând cont că se va face în atâtea teatre. Sper și doresc mult să-l cânt, de cât mai multe ori. 


Atunci, să fie de bun augur premiera de joi -aceasta este urarea noastră și îți ținem pumnii pentru acest nou debut din cariera ta.

Mulțumesc.

Interviu realizat de Luminița Arvunescu