ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Sânziana Mircea, soprana Amalia Lazarciuc si chitarista Raisa Mihai in dialog cu Gabriel Marica

Bookmark and Share
Publicat: joi, 14 Noiembrie 2019 , ora 12.34

Am promis în studioul Radio România Muzical, se află pianista Sânziana Mircea, soprana Amalia Lazarciuc și chitarista Raisa Mihai. Bine ați venit. Dragi ascultători, ne puteți vedea pe site-ul romania-muzical.ro, dar și pe facebook, Radio România Muzical. Până să ajungem la subiectul principal al discuției noastre, Sânziana Mircea, trebuie să observ, pentru că ne-am întâlnit la început de martie, dacă mi-aduc eu aminte bine, că anul 2019 a fost pentru tine, cel puțin până acum, un an Chopin.

Sânziana Mircea: Absolut. Am început cu recitalul dedicat Zilei Muzicii și Zilei Radio România Muzical, pe 1 martie, la Park Lake, ne-am întâlnit cu acea ocazie și am continuat cu mai multe concerte, printre care și un turneu în Japonia, de nouă concerte, cu recitaluri integrale Chopin, iar acum, din nou, un Chopin un pic diferit.


Un pic diferit, Raisa Mihai, Amalia Lazarciuc, cum v-ați apropiat voi de muzica lui Chopin?

Raisa Mihai: Eu m-am apropiat cu ajutorul Sânzianei, deoarece chitariștii nu prea cântă Chopin, dar cu această ocazie am avut plăcerea să intru și eu în această minunată lume a lui Chopin.


Iar tu, Amalia?

Amalia Lazarciuc Și pentru mine, bineînțeles, tot cu această ocazie, chiar în acest recital, noi vrem să prezentăm Chopin și pentru voce, ce puțin eu am ales o piesă și m-am bucurat foarte tare pentru alegerea făcută. N-a fost o alegere foarte ușoară, având în vedere că sunt mai multe piese, dar sunt nu foarte cunoscute pentru public și evident și pentru mine au fost la fel de necunoscute și m-am bucurat foarte tare să pot să-l descopăr pe Chopin, în contextul acesta.


O combinație destul de rară acest trio, pe care-l formați voi, voce, chitară și pian. Cum vă înțelegeți, cum ați reușit să creați echilibrul, pentru că, după părerea mea este destul de dificil, din afară, cel puțin, să vezi cum se echilibrează toate cele trei instrumente. Cum ați reușit?

Sânziana Mircea: Balansul este foarte greu. Într-adevăr, atât în sala de concert, cât și în înregistrări. Evident, pianul acoperă tot, din păcate sau din fericire, însă chitara, cu adevărat, aduce un plus foarte exotic, aș spune, iar vocea umană, aduce cu adevărat, un element foarte înălțător, așa că, după părerea noastră e o combinație câștigătoare. Nouă ne place foarte mult și sperăm să le placă și celor care ne ascultă.


Să înțeleg că acest proiect ar putea continua sau acest trio ar putea continua?

Sânziana Mircea: Continuă, absolut. Sperăm să facem cât mai multe concerte împreună și nu numai Chopin, exact, pentru că, până la urmă, repertoriul este cu adevărat infinit, atunci când ai libertatea de a face transcripții și variațiuni, atunci totul este nelimitat.


Să-mi spuneți de ce se numește acest proiect Imagine Chopin?

Sânziana Mircea: Este vorba de dorința de a-l scoate pe Chopin din forma în care -l cunoaștem cu toții. Așa cum spunea și Amalia, el nu a fost doar un compozitor pentru pian, ci a scris chiar lieduri, cântece poloneze, originale, pentru pian și soprană, dar dincolo de asta, ne-am dori foarte mult să-l aducem pe Chopin în ziua de astăzi, în 13 noiembrie 2019, într-o eră a tehnologiei, așa că, concertul de mâine va fi îmbogățit și cu elemente multimedia. În afară de noi pe scenă, se vor afla, prin proiecții video și prin video mapping, Dan Gherghiceanu și Adiso??????, artist video mapping, care vor transpune muzica lui Chopin, practic, în imagini, vor prelua impulsurile din microfon și le vor transpune în video mapping, pentru că Chopin, acum 200 de ani era foarte modern, era foarte revoluționar și ne dorim să arătăm că și acum poate fi ceva foarte, foarte modern și de asemenea, am luat muzica lui și am făcut transcripții împreună, noi trei, pe teme din alte zone, din zona Bolero-ului de Ravel, din, pur și simplu, armonii care poate se aud în muzica de film, în muzica contemporană și le-am adus mai aproape de zilele noastre și sperăm ca acest mix să convingă publicul că muzica clasică este cu adevărat ceva foarte prezent și foarte modern.


Înțeleg că aceste transcripții le-ați făcut voi. Raisa Mihai, te rog să ne spui câteva lucruri despre tine. Ești încă studentă la Universitatea Națională de Muzică din București.

Sunt studentă în anul III.


Ai câștigat mai multe concursuri pentru chitară, după câte scrie în CV-ul tău.

Raisa Mihai Da. Particip de foarte mult timp. Cred că n-am ratat nici un festival din țară, de chitară clasică.


Mai activezi și într-un duo cu Ana Maria Bibescu.

Raisa Mihai Da.


Spune-mi, ce calități trebuie să ai ca să predai la MuseArt Academy, unde toate trei sunteți colege?

Raisa Mihai Cred că cea mai importantă calitate pe care trebuie s-o ai este să fii foarte deschis, pentru că, lucrul cu copiii nu este așa de ușor, iar atunci când reușești să-i înțelegi și să te atingi și tu, așa puțin, cumva, de vârsta lor, iese ceva deosebit și mă bucur că pot de fiecare dată să plec de-acolo cu puțin din spiritul lor, așa, de copil.


Și cred, adaug eu, trebuie să ai multă răbdare, nu?

Raisa Mihai Cu siguranță.


Amalia Lazarciuc, ești masterand la Universitatea Națională de Muzică din București. Ai cântat ca solistă la Ateneul Român, la Filarmonica din Sibiu. Ai debutat pe scena de operă în Bulgaria?

Amalia Lazarciuc Da, așa este. Într-o partitura de muzică contemporană. A fost ceva, pentru mine, am avut foarte mari emoții și nu mi-a venit să spun da, din prima. A fost o experiență foarte, foarte frumoasă, dar foarte grea în același timp, pentru că a fost debutul meu pe o scenă reală, de operă și cu orchestră și pentru a cânta muzică contemporană nu este chiar comod și ușor, mai ales dacă nu ai experiență. Am debutat acolo în urma unui concurs, am câștigat un concurs, unde am fost aleasă printre ceilalți soliști și a fost o experiență foarte frumoasă pentru mine, într-adevăr, mai ales că am avut ocazia să lucrez cu oameni din diferite țări și culturi.


Tu mai activezi și într-un cor. Se numește Canticum București, dirijat de Răzvan Rădos. El este dirijorul Corului de Copii Radio și ești și profesor la MuseArt Academy. Ce predai?

Amalia Lazarciuc Predau educație muzicală, în primul rând. Lucrez cu copii foarte mici. Spun foarte mici, pentru că am avut ocazia să lucrez și cu copii de trei ani, trei ani și jumătate și canto și pian, educație muzicală cu ajutorul instrumentului pian.


Am mai văzut pe site-ul vostru că predai și prezență scenică și regie?

Amalia Lazarciuc La orele de canto avem nevoie și de asta, având în vedere că este educație muzicală, da, aș putea să spun și asta, da.


Sânziana Mircea, înainte de a ne lua o respirație muzicală, te rog să ne spui cum a fost la New York, pentru că ai fost la New York, la Carnegie Hall și în două rânduri, nu-i așa, în două recitaluri, iar apoi la un club select?

Sânziana Mircea Exact. A fost pentru mine revenirea la Carnegie Hall, după trei ani. Acum trei ani am avut recitalul de debut. Acum a fost o gală, gala concursului Golden Classical Music Awards, unde am câștigat Premiul I și cu această ocazie am revenit la Carnegie Hall și dincolo de acesta au fost încă două concerte, organizate de ICR, primul dedicat Ninei Cassian, o personalitate atât de complexă, care, dincolo de poezie a și compus. Colegă de generație, spun eu, cu Paul Constantinescu. Am descoperit aspecte similare între Toccata scrisă de el și Toccata scrisă de Nina Cassian, iar cel de-al doilea concert a fost la Harvard Club. Este cel mai important club din New York, rezervat exclusiv absolvenților Harvard, așadar, personalități incredibile, care pășesc pragul, un concert cu ușile închise, dar cu un public foarte, foarte entuziast, așa că a fost o onoare.


Ce program ai prezentat acolo? Sunt foarte curios dacă ai cântat și muzică românească?

Sânziana Mircea Absolut. Am cântat Toccata de Paul Constantinescu și chiar mi-au spus că au fost pentru ei o descoperire incredibilă, pentru că știau evident de Enescu, însă nu-l cunoșteau pe Paul Constantinescu. Le-am și prezentat un pic, înainte de fiecare piesă, așa că le-am povestit contextul în care a fost scrisă, apoi Ceaikovski, Pletnev, momente din Spărgătorul de nuci și apoi mult Chopin.


Din nou Chopin.

Sânziana Mircea Din nou.


Vorbim despre un proiect Imagine Chopin, un Chopin altfel, dar acum la Radio România Muzical, Perpetuum mobile, ascultăm un altfel de Chopin, infuzat de jazz. A fost Preludiul op. 28 nr. 4 în mi minor de Frederic Chopin, în interpretarea celebrului grup vocal The swingel singers. V-a plăcut?

Raisa Mihai: Foarte mult. Foarte bun ca inspirație.

Amalia Lazarciuc Mai ales că și noi cântăm mâine același Preludiu, dar pian, soprană și chitară.


Foarte interesant. Mai spuneți-mi ce lucrări de Chopin ați mai ales să interpretați sau e secret?

Sânziana Mircea: Nu e secret deloc. Avem acest Preludiu, care este refăcut, apoi avem un vals, op. 69 nr. 2 pentru piană și chitară în stil Boccherini și în încheiere avem o Nocturnă, care e departe de a fi lentă și calmă, Nocturna op 48 nr. 1, care începe cu inconfundabilul Bolero, să spunem, ritmul de Bolero de Ravel.


După 14 noiembrie, veți mai cânta în această formulă?

Sânziana Mircea: Mai avem un concert un pic diferit, la Stockholm, la invitația ICR, cu ocazia Zilei României, apoi eu voi avea un concert la Veneția, tot cu ocazia Zilei României, organizat de ICR Veneția și apoi în încheierea anului un alt concert separat de proiectul Imagine Chopin, dar cu altă ocazie minunată, împreună cu Alexandru Tomescu, 20 de ani ai Fundației Remember Enescu. Eu am crescut în aceste concerte organizate de doamna profesor Mihaela Tomescu și e o mare, mare bucurie să revin.


Așadar, doamnelor și domnilor, seara de 14 noiembrie, la Sala Radio, aduce și noutăți discografice, nu numai acest Imagine Chopin. Va fi prezentat publicului și un nou album apărut la Editura Casa Radio, sub titlul proiectului Moștenitorii României Muzicale. Este vorba despre un dublu CD, pe care se regăsesc selecțiuni din recitalurile pianiștilor Florian Mitrea, Adela Liculescu și Axia Marinescu, susținute în octombrie 2018, dar și în iunie 2019. Albumul face parte din colecția Radio România Muzical, de la Casa Radio. Din aceeași colecție mai apar două discuri, Iarna Magică și Vara Magică. Urmează în perioada următoare să fie disponibil și discul Ascultă cinci minute de muzică clasică. Ce credeți voi despre acest proiect, Ascultă cinci minute de muzică clasică să zicem, în spații neconvenționale, în luna octombrie, tocmai s-a încheiat un nou sezon al acestui proiect?

Raisa Miha: Mi se pare o provocare.

Pentru? Pentru cei care nu ascultă muzică clasică.

Amialia Lazarciuc: Exact. Să asculte oricine. Și pentru organizatori la fe este o provocare.

Sânziana Mircea: Iar partea educațională în școli mi se pare incredibilă. Știu că sunt mii de copii care săptămânal ascultă muzică clasică, au concursuri pe teme de muzică clasică, așa că ceea ce face Radio România Muzical, pentru toată țara, pentru viitoarele generații de melomani este ceva uluitor, iar pentru noi este o mare onoare să fim incluși în acest program minunat, Moștenitorii României muzicale. Din nou, Radio România Muzical și Rotary Pipera îi suntem foarte, foarte recunoscători.


Sânziana, Amalia, Raisa, o invitație pentru ascultătorii noștri la concertul de joi.

Sânziana Mircea: Vă invităm să ascultați muzica lui Chopin, așa cum n-ați mai auzit-o până acum, să vedeți cum sună la propriu, să vedeți prin video mapping cum sună muzica lui Chopin, atât piesele originale, Scherzo, Balade, Nocturne, Valsuri, dar și propriile noastre transcripții.

Raisa Mihai: Vă invităm să descoperiți o nouă lume a lui Chopin.

Amalia Lazarciuc: Și să-l vedeți pe Chopin. Până la urmă să-l ascultați și să-l ți vedeți, să vi-l imaginați pe Chopin.


Vă urez succes.


Interviu realizat de Gabriel Marica