ACUM:
11.00
Glissando
Clasic, jazz & more estival.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Dana Ciocârlie

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 11 Ianuarie 2019 , ora 11.00

Unul dintre cele mai cunoscute nume de muzicieni români stabiliți în Franța, Dana Ciocârlie este implicată în numeroase proiecte prilejuite de Sezonul România-Franța.

În data de 13 ianuarie 2019, ca prim eveniment muzical al anului, veți interpreta Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră  de Rene Koering sub bagheta lui Lawrence Foster. Ce ne puteți spune despre acest concert?

Este un concert de factură foarte contemporană, aș putea spune chiar post-bouleziană și este un concert care are o poveste. Adică titlul este Efraim Straglitter, Efraim fiind unul din fiii lui Rene Koering, iar Straglitter, de fapt înseamnă paloarul, locul în care maicile sau călugării vorbesc cu lumea exterioară, acea mică deschizătură, așa, foarte șlefuită, din care nu se pot vedea, dar se poate vorbi. Deci este un fel de loc misterios și secret și foarte spiritual. De aceea în acest concert există doi pianiști. De fapt este pianul concertist solist care este pe scenă, în fața orchestrei și există un pian în culise, care ar fi un fel de voce interioară, ca să zic, care răspunde sau dialoghează numai cu pianul concertist și cu anumite citate, în special din Sonate de Schubert. 


Care a fost ideea de pornire pentru recitalul Voyage en Orient Expres și cum a evoluat acesta de-a lungul timpului?

De fapt, călătoria în Orient Expres are mai multe forme. Întâi de toate, un recital de pian solo, care mi-a venit ca idee, pur și simplu din experiența mea personală, deoarece prima dată când am venit de la București la Paris am luat acest Orient Expres. Evident, nu mai semăna cu trenul despre care scria Agatha Christie  în celebrul ei roman, dar totuși era Orient Expresul cu exact același itinerar și sub această formă de pian solo, declinând muzici reprezentative din fiecare țară parcursă de tren, adică România, Ungaria, Austria, Germania și Franța, deci sub această formă o să cânt de două ori la La Folle Journee dinNantes, acest celebru festival, care are ca temă tocmai carnete de călătorie, anul acesta. Va fi pe 30 ianuarie și pe 3 februarie, iar sub formă de spectacol pus în scenă, în care avem muzici savante și în același timp populare din aceste țări a venit prin faptul că am cunoscut un violonist absolut genial, un urmaș spiritual al lui Yehudi Menuhin,  violonistul francez locuind în California, Gilles Apap. Când spun genial mă refer la faptul că el este discipolul lui Ivry Gitlis, adică un violonist clasic care este capabil să improvizeze așa ca un autohton în toate stilurile de muzici populare, muzică turcă, muzică românească, bulgară, irlandeză, muzică country, muzică indiană și deci având acest pivot să spun, multifuncțional, ideea a fost că putem trasa împreună cu un grup de muzică tradițională, adică cu acordeon, țambal și contrabas, putem lărgi spectrul acestei călătorii, introducând nu numai să zicem, muzici de Ravel, Franck, Enescu, Paul Constantinescu, Mozart, Brahms, dar și muzici, pur și simplu populare ale acestor țări parcurse de tren.


Cum pregătiți recitalul de la Sala Radio din 12 martie 2019?

Pregătesc cu multă muncă, dar cu mare drag, pentru că n-am mai cântat un recital la radio, cred că să zic așa, de cel puțin 15 ani și m-am gândit să pun în program piese reprezentative ale repertoriului meu actual. Evident, mult Schumann, datorită integralei care am făcut-o acum un an pe un disc, dar și muzică de Paul Constantinescu de exemplu, care nu știu dacă este chiar atât de mult cântată, cele faimoase trei piese de pian. Muzică de Gyorgy Ligetti, care a fost născut la Cluj, muzica lui Jakata și de asemenea și Dansuri germane de Schubert pe care le voi cânta la Nantes, la La Folle Journee.


Înțeleg că veți fi și în juriul concursului Mihail Jora în 8 și 9 martie? Ce ne puteți spune despre acest fapt?

Tot așa, sunt extrem de emoționată deoarece este prima oară când voi participa la un juriu în țara mea, un juriu de concurs serios, mare și sunt deosebit de onorată de a fi parte din juriu. Mă bucur dinainte și sper să avem cu toții membrii juriului numai surprize plăcute din partea candidaților.


Ce evenimente plănuiți pentru viitorul apropiat și cum arată calendarul dumneavoastră în acest an?

Voi veni foarte des în România, deoarece cu ocazia anului Franța în România, anului cultural, datorat președinției României Consiliului European voi avea mai multe intervenții, la multe filarmonici din țară împreună cu un dirijor francez, Michael Cousteau. Vom cânta un program bineînțeles franco-român, la Timișoara în mai, la Iași la sfârșitul lui aprilie, tocmai după Paști, la Bacău și s-ar putea să mai fie și în alte locuri. Deci particularitatea este că voi cânta două concerte de fapt de fiecare dată, concertul de Paul Constantinescu și un concert de un tânăr compozitor francez. Când spun tânăr, e foarte tânăr, 34 de ani, Jean Frederic Neuburger. Deci în același concert, în două opere concertante, plus evident opere simfonice, Enescu, Ravel, dar și Diana Rotaru. Pregătesc un program Mozart pentru a înregistra în curând. Încă nu am data, dar e în pregătire și sunt enorm, enorm de multe concerte prevăzute pentru vara viitoare.


Interviu realizat de Petre Fugaciu