ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Alexandra Dariescu

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 19 Decembrie 2018 , ora 11.24

Doamnelor și domnilor, ne este alături prin telefon pianista Alexandra Dariescu. Bun găsit, Alexandra!

Bine v-am găsit, din Luxemburg!


Suntem în săptămâna dinaintea Crăciunului și este o tradiție, aș spune, ca pe afișul de concert sau de spectacol pe întreg mapamondul să apară titlul "Spărgătorul de nuci" - basm de sezon, pus pe muzica lui Ceaikovski. Alexandra Dariescu, ești creatoarea unui proiect inedit care pleacă de la povestea amintită - Nutcracker and I (Eu și Spărgătorul de nuci). Un proiect care s-a născut acum cât timp?

Acum trei ani și jumătate, aproape patru ani. Atunci a venit ideea. La început nici nu am știut dacă va fi posibil, pentru că este un concept care nu a fost făcut absolut nicăieri în lume niciodată. Este vorba de muzică live, balet live și animații digitale care interacționează cu ceea ce facem noi pe scenă. Este, bineînțeles, povestea Spărgătorului de nuci, dar în interpretarea mea, într-un fel de autobiografie - de la o fetiță mică ce a visat tot timpul să devină o pianistă concertistă și, la sfârșitul spectacolului, îmi îndeplinesc visul.


Un spectacol cu o animație laborioasă. Am înțeles că a lucrat o mulțime de desenatori la imaginile ce se derulează pe ecran, nu-i așa?

Da, am avut mai mult de 50 de animatori care au lucrat în întreaga lume. Fiecare desen este făcut de mână și au fost câte 12 desene pe secundă. Deci, toată producția având 50 de minute, am avut mai mult de 35.000 de desene. A fost un proiect care a durat foarte mult în ceea ce privește animația. Bineînțeles, am comisionat și coregrafia și câteva piese din muzică, pentru că folosesc aranjamentele lui Pletnev, lui Esipoff, lui Percy Grainger, care erau deja scrise, dar aveam nevoie de încă alte trei piese pe care le-am comandat de la Gavin Sutherland, care este director la English National Ballet. Așa că a fost o producție... am avut mai mult de 50 de oameni care au fost alături de noi... designeri de costume... nu pot să vă explic, să descriu ce aventură a fost, ce călătorie frumoasă. Am învățat de la toți oamenii cu care am colaborat. A fost o echipă foarte productivă care a crezut în această viziune a mea și am reușit, după trei ani, să aducem acest proiect în întreaga lume.


Tu ești cea care susține muzical întreg proiectul acesta - cum spuneai, de 50 de minute. O dificultate a fost să te sincronizezi cu animația, cu balerina?

Da, pentru că totul este live. Este un fel de muzică de cameră, aș putea spune; suntem trei - balerina cu mine și cu producătorul tehnic, care stă în spate, care face toată magia cu animațiile digitale. Avem foarte multe puncte de contact, mai mult de 120 în tot proiectul, în care ne sincronizăm. Bineînțeles că este un recital de pian în care arăt publicului și îl invit în lumea mea să vadă ce-mi imaginez eu când cânt, dar este cel mai dificil recital e pian pe care l-am susținut și, probabil, pe care-l voi susține vreodată pentru că sunt foarte multe lumini - și din față, și din spate, și de sus -, trebuie să ne sincronizăm și cu animația dar și cu balerina și în muzica live niciodată nici un concert nu este la fel. Așa că nu avem nici o milisecundă să ne gândim la altceva. Trăiești exact în prezent!


Știu că proiectul live este completat de un audio-book și de albumul pe care l-ai lansat tot anul acesta, nu-i așa?

Da, așa este. Am colaborat cu o realizatoare, care în Marea Britanie prezintă un program, Blue Peter, care este unul dintre cele mai iubite programe pentru copii și am comisionat povestea mea la Jessica Duchen, o scriitoare foarte iubită în Marea Britanie, și apoi Lindsey Russell de la Blue Peter a narat această poveste frumoasă... și, bineînțeles, se găsesc toate cele 15 aranjamente din producție.


Alexandra Dariescu - invitatul săptămânii la Perpetuum mobile în săptămâna dinaintea Crăciunului. Vorbim despre proiectul "Nutcracker and I" - un adevărat spectacol muzical, vizual și dansant. Vorbește-ne, te rog, despre turneul mondial. Pentru că acum, după idee, după punerea ei în practică, culegi roadele în fața publicului.

Da, bineînțeles. Pentru fiecare producție, cel mai important moment este premiera mondială, care a avut loc anul trecut în decembrie la Barbican, în Londra. Iar, bineînțeles, după aceea cel mai important moment este unde îl putem duce în turneu. Și mă bucur din suflet că în primul an de la conceperea acestui proiect avem un turneu mondial care ne duce în mai mult de 40 de concerte în două luni. Am fost în Londra, la Royal Liverpool Philharmonic din Liverpool. Acum două zile am fost la Opera din Dubai. Acum suntem la Filarmonica din Luxemburg. De aici, mergem în Hamburg, urmat de trei săptămâni în China - Shanghai, Beijing, Zuhai; avem nouă locații în China. După aceea, ne întoarcem în Europa, la Gothenburg în Suedia. Mergem, apoi, în Australia la Melbourne și Sydney. Ne reîntoarcem în Europa, la Manchester, la Bozar, în Bruxelles și terminăm pe 31 ianuarie în Riga. Așa că trăim toți trei dintr-o valiză, cum se spune, și este cel mai frumos rezultat al acestui proiect, la care puteam spera vreodată. Peste tot unde margem avem săli arhipline, lumea este încurajată să vină la anul. Avem deja invitații pentru la anul și pentru peste doi ani. Cel mai mult mă bucur că scopul acestui proiect este atins. Scopul, care a fost de la început? Să atragem generația tânără în sala de spectacol. Pentru că media de vârstă care vine la recitaluri de pian și la muzică clasică nu este atât de tânără cât am dori noi să fie. Iar sălile noastre sunt pline de adolescenți, de copii. Bineînțeles, povestea Spărgătorului de nuci e foarte bună pentru toate generațiile, dar în momentul în care vedem atât de mult public tânăr, și faptul că schimbăm fața muzicii clasice este cel mai frumos rezultat.


Știu că este o perioadă obositoate pentru tine acest turneu, dar iată că este compensată de răsplata publicului, de aplauzele publicului. Totuși, vreau să te întreb, Alexandra Dariescu, dincolo de acest proiect, unde și când va mai concerta?

Acest proiect deja are viață pe următorii trei ani. Mergem în turneu anul viitor în Corea de Sud, mergem într-un turneu în întreaga Americă, în Europa - o mulțime de spectacole... Bineînțeles că nu este singurul proiect pe care-l fac. Anul viitor, începând din luna februarie, este foarte, foarte aglomerat pentru că mă concentrez pe lucrări e compozitoare femei. Este un scop pe care-l am mai ales în următoarele sezoane, pentru că compozitoarele femei efectiv sunt în jur de 1,6% programate în concerte, așa că mă bucur din suflet. Voi avea debutul cu BBC Symphony Orchestra la Barbican cu Concertul de Nadia Boulanger pe care mă bucur din suflet că-l aducem și în România. Va fi în primă audiție cu Orchestra Națională Radio, la Sala Radio, în martie. Apoi merg la Royal Liverpool Philharmonic cu un concert de Germaine Tailleferre, din nou o compozitoare care a fost membră a grupului Les Six, dar nu foarte multă lume-i cântă lucrările deși sunt extraordinare. Chiar astăzi dimineață am dat acordul la editul final la ultimul cd din tetralogia mea de preludii, la casa de discuri Champs Hill Records, cu Integrala preludilor de Messiaen, Faure și Boulanger. Așa că sunt o grămadă de proiecte frumoase care... vă spun sincer, acum sunt în turneu mondial dar nu simt oboseala. Sunt foarte multe călătorii, bineînțeles, și avem câte două sau chiar trei spectacole pe zi, dar toate-mi dau o energie frumoasă și... este călătoria vieții mele asta în care sunt acum.


Alexandra Dariescu cum își va petrece Crăciunul?

În China. Avem spectacol și pe 24, în Ajun de Crăciun, și pe 25. Avem spectacol și exact de Anul Nou. Așa că va fi prima dată când nu sunt în Europa de Crăciun. Va fi o experiență unică presupun, așa că vom vedea.


Te așteptăm curând acasă. Îți urez în numele ascultătorilor Radio România Muzical un Crăciun fericit și un an plin de multe împliniri artistice, dar și personale.

În primul rând, mulțumesc Radio România Muzical pentru tot sprijinul pe care mi-l oferă. În ultimii câțiva ani am colaborat atât de frumos și mă bucur din suflet. Și urez tuturor ascultătorilor multă sănătate, putere de muncă și puterea de a trăi în prezent, de a ne bucura și de a fi recunoscători pentru ceea ce avem. Deabia aștept să vin în România și să ne bucurăm împreună de muzică, de bucuria pe care o aduce fiecăruia ditnre noi. Vă mulțumesc din suflet, Crăciun fericit și La mulți ani!