ACUM:
11.00
Glissando
Clasic, jazz & more estival.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Laurențiu Constantin, director al Asociației Culturale Antiqva

Bookmark and Share
Publicat: luni, 10 Decembrie 2018 , ora 11.02

Seria de concerte "România 100" se desfășoară între 11 și 16 decembrie și presupune 5 concerte susținute de ansamblul "Trei Parale"

Cum a apărut proiectul România, 100 de minute?

Inițial, ne-am gândit la aceea de a sărbători centenarul așa cum se cuvine. Apoi ne-am orientat către o formație care face muzică veche românească și care are repertoriu, muzici din preajma marelui război. Apoi am purtat câteva discuții cu Florin Iordan, a fost de fapt, ședință de lucru le-aș numi mai degrabă, despre muzicile acelor vremuri și a rezultat acest proiect, România, 100 de minute, care adună laolaltă, muzici din preajma marelui război și din preajma Marii Uniri.


Toate concertele sunt susținute de aceeași trupă, Trei parale. Ce ne puteți spune despre acest ansamblu?

După părerea mea, Trei parale este cel mai valoros ansamblu românesc, ce face muzică de secol XVIII și început de secol XX. Au început acum aproape 10 ani, cu un proiect dedicat muzicii mahalalelor și târgușoarelor din Moldova și din Țara Românească, numit Bazar la vremea aceea, iar acest Bazar a fost punctul de pornire pentru activitatea ulterioară a formației și în dezvoltarea altor direcții repertoriale, toate consumându-se în aceeași zonă, început de secol XIX, început de secol XX.


Ce ne puteți spune despre repertoriile alese pentru aceste concerte?

După cum spuneam, repertpriile acoperă tematic toată această perioadă propusă la începutul proiectului. Se începe cu proiectul Bazar, Cântări din veacul al XVIII-lea. Este vorba de muzicile mijlocului de secol XIX până la începutul secolului XX. Atunci, în perioada marelui război, după ce România și-a dobândit identitatea ca stat modern pe harta Europei, s-a pus problema promovării imaginii și culturii românești tradiționale în lume. Atunci a început și epoca participării românești la expozițiile universale, iar compozitorii acelei vremuri, fie că vorbim de lăutari, din mahalalele târgușoarelor valahe sau moldave, fie că vorbim de compozitori care au făcut ulterior o carieră extraordinară, precum este George Enescu, toți sunt rezultatul acestui proces de evoluție de la mijlocul secolului XIX, până în preajma marelui război. Bazarul, fotografiază sonor această zonă muzicală. Zaiafet cu trei parale este un alt concert din cadrul acestui proiect. E vorba de muzicile care se cântau în cârciumioarele și în hanurile epocii. Ciobanul care și-a pierdut oile recuperează muzicile pastorale din zona rurală românească. Concertul balade vitejești și alte cântări, recuperează un filon clasic al literaturii muzicale românești, baladele și alte cântări înrudite cu acestea. Închiderea acestei serii, se va petrece cu spectacolul România, 100 de minute. Acest spectacol este, repertorial vorbind este o încununare a experiențelor muzicale de până atunci și cuprinde muzicile pe care, clasa conducătoare a României din acea vreme și ostașii aceia care au trecut Carpații, le cântau. Este un concert care are fix 100 de minute, iar repertoriul îl considerăm a fi unul reprezentativ pentru acea epocă și credem că este o fotografie sonoră destul de fidelă a acelei epoci.


Interviu realizat de Petre Fugaciu