Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Florin Estefan, managerul general al Operei din Cluj

Publicat: vineri, 8 Martie 2019 , ora 10.54

Sâmbătă, 9 martie, începând cu ora 19 are loc ediția din acest an a Balului Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. 

Care au fost pregătirile necesare pentru această ediție a balului Operei din Cluj?

Este la fel ca anul trecut, același format pe care l-am schimbat începând cu anul trecut, o grămadă de complicații. Necesită o săptămână de muncă pentru acest eveniment, pentru reușești să-l faci atât de fastuso cum ne dorim și să fie și în siguranță totul, necesită multă muncă și o grămadă de resurse implicate, atât umane, cât și financiare.


Cum ați gândit programul serii?

Pgrogramul serii va fi variat. În primul rând, vor fi cei doi soliști invitați speciali invitați și anume, soprana Anita Hartig și tenorul Teodor Ilincăi, sub bagheta maestrului Vladimir Lungu. Am ținut neapărat să avem și două debutante. Sunt două fete tinere, încă studente, din Academia de Muzică. Le numim debutante, pentru că sunt la începutul carierei, dar ele, de ceva vreme, colaborează cu instituția Operei Naționale Române din Cluj. Este vorba de soprana Lorena Puican și de mezzosoprana Alexandra Leșiu. Pgrogramul va fi în jurul acestor invitați, acestor soliști, cu multe momente de dans, de balet. Avem și două momente mai inedite, prin prezența instrumentistului bandeneonist, Giancarlo Palena de la Royal Academy of Music din Londra, care va avea două momente pentru bandeneon și orchestră. Am vrut să facem o mixtură în program între șlagăre și momente sau muzici mai puțin cunoscute, tocmai din dorința de a face cunoscut publicului și un repertoriu care nu este atât de uzat în gale și în astfel de evenimente.


Înțeleg că va avea loc și o decernare de premii?

Da. Vor fi patru premii. Marele premiu al Fundației Transilvania Lider, care va fi oferit de dânșii, de partenerii noștri, pentru că acest bal al Operei este balul Operei Naționale din Cluj în parteneriat cu Fundația Transilvania Lider, fără ajutorul cărora nu puteam să-l realizăm. Acest premiu este decernat de dânși. Decizia a fost luată de Clubul Foștilor Rectori din Cluj, apoi noi, din partea operei, avem trei premii. Și anume, pentru voce feminină, Premiul Lya Hubic, pentru voce masculină, Premiul Popovici Bayreuth și pentru un debutant, Premiul Alexandru Fărcaș.


Având în vedere numeroasele ediții de până acum, cum a evoluat, de-a lungul timpului Balul Operei din Cluj?

Balul Operei de la Cluj este de prin ani '80. Amploare a luat din anii '90, când a fost preluat de doctorul Matei Miko și până acum în prezent, anul trecut, când l-am preluat noi și ajuns la această marcă, în posesia instituției Operei Naționale, prin ajutorul unui generos domn, care se numește Daniel Metz. A avut un drum ascendent. Pot să zic că a avut un drum ascendent. A fost cu notorietate la nivel național, prin eforturile, așa cum spuneam, ale domnului doctor Matei Miko, iar de anul trecut am încercat să schimbăm formatul și n-am vrut să-l inventăm noi, ci ne-am uitat la bunele practici ale altora și atunci, dacă vrei să faci un bal al operei trebuie să te uiți la Opera din Viena, unde este tradiția acestui bal și atunci am încercat să facem un bal așa cum trebuie făăut, cum se face și la Viena, cum se face și la Budapesta și în alte locuri, după formatul vienez. A avut un succes foarte mare anul trecut. Eu zic că are un format interesant pentru cei care vin. În modul acesta, uitându-ne la bunele practici ale altora, putem să ținem un standard destul de ridicat și de succes pentru viitor.


Interviu realizat de Petre Fugaciu