Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu flautistul François Lazarevitch

Publicat: vineri, 22 Noiembrie 2019 , ora 12.25

În cadrul Festivalului de Muzică Veche de la București, flautistul François Lazarevitch va concerta vineri, 22 noiembrie 2019, la Muzeul Național de Artă al României. Muzicianul francez propune un program integral Carl Philipp Emanuel Bach în recitalul programat pentru ora 19:00, un eveniment despre care a dialogat cu Lucian Haralambie.

Sunteți la a treia prezență în România, după participările la Festivalurile de Muzică Veche de la Timișoara și Miercurea Ciuc. În opinia dvs., cum a evoluat fenomenul muzicii vechi în țara noastră, ținând cont de aceste serii, dar și de implicarea publicului?

Da, este a treia vizită la București și până acum am găsit un public extrem de interesat de muzica pe care o propunem și de felul în care noi o interpretăm. La Timișoara am avut întâlniri cu flautiști și, după concert, am organizat un curs de măiestrie. A fost o întâlnire frumoasă, un schimb de experiență, de fapt, în care am discutat despre stilul de cânt, despre surse. La Miercurea Ciuc m-a impresionat și mai mult publicul, unul curios, deschis la nou și extrem de cald.


Cât de bine cunoșteați Festivalul de Muzică Veche de la București și cum apreciați programul din acest an?

Trebuie să mărturisesc că până în urmă cu aproximativ două luni nu știam foarte multe. Laurențiu Constantin, directorul festivalului m-a contactat, ne-am întâlnit la Paris și mi-a prezentat proiectul.


În concertul de la București veți evolua alături de clavecinistul Justin Taylor, membru al ansamblului pe care îl conduceți - Les Musiciens de Saint-Julien - și propuneți un program cu muzica lui Carl Philipp Emanuel Bach. În parte, sunt lucrări dedicate Regelui Frederic cel Mare; de ce un astfel de program?

Printre primele înregistrări ale mele s-au numărat sonatele lui Johann Sebastian Bach, am lansat un disc cu această muzică superbă. Și am vrut să merg pe aceeași linie, a repertoriului important pentru flaut. Așa l-am descoperit pe Carl Philipp Emanuel Bach; am cântat și concertele lui. În paralel am depus și o muncă de cercetare; am căutat fiecare tratat pe acest subiect și am descoperit și un manuscris, nu celebru, dar extrem de important - cel cu Solfegiile atribuite lui Johann Joachim Quantz, ce cuprinde o serie de informații despre cum trebuie să articulezi, să cânți muzica scrisă în acea perioadă la curtea Regelui Frederic al II-lea al Prusiei. Aleg de fiecare dată să prezint acest repertoriu pentru că așa am ocazia să prezint și toată acestă muncă de cercetare. În muzica lui Carl Philipp Emanuel Bach găsim într-o oarecare măsură, originea muzicii romantice. Unule lucrări, cum este Sonata în si minor pe care o vom cânta la București, se apropie de muzica tatălui său, altele sunt într-un stil clasic, dar cu anumite elemente pe care le găsim mai târziu în romantism. De asemenea, vom avea și momente solistice, iar eu voi cânta celebra Sonata în la minor, una dintre piesele importante din repertoriul pentru flaut. Este o muzică deosebită și ne bucurăm că avem șansa să o prezentăm și publicului de la București.


Vom avea, în viitorul apropiat, și un concert al ansamblului Les Musiciens de Saint-Julien la București?

Încă nu am planificat, dar vom accepta orice invitație. Pentru anul viitor lucrăm la câteva proiecte mari, operă în concert - Acis și Galatea de Georg Friedrich Händel este unul dintre titluri - dar și Concertele Brandenburgice de Johann Sebastian Bach, deci din punct de vedere al programului, putem veni cu ceva interesant.

Până atunci trebuie să spun că sunt bucuros să descopăr acest festival și publicul său. Am ocazia să evoluez alături de un muzician minunat - Justin Taylor și sper ca cei din sală să fie încântați de muzica lui Carl Philipp Emanuel Bach în versiunea noastră.

Lucian Haralambie