ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 13 Martie 2019 , ora 16.06

Concertul susținut de Orchestra Națională Radio vineri, 15 martie, de la ora 19:00, propune un program cu lucrări de George Enescu, Serghei Rahmaninov și Maurice Ravel. Solistul Concertului nr. 1 op. 1 în fa diez minor de Rahmaninov va fi pianistul Horia Mihail, iar la pupitrul dirijoral se va afla Gabriel Bebeșelea, pe care îl ascultați în interviul ce urmează.


Cum vă simțiți să reveniți pe scenă alături de Orchestra Națională Radio?

Întotdeauna e o foarte mare bucurie să revin la Sala Radio, dar mai ales cu Orchestra Națională Radio, cu atât mai mult cu cât programul pentru acest concert e extrem de frumos conectat și mă bucur că am găsit o variantă în care să reușim să trasăm un fir roșu între toate cele patru lucrări prezentate.


Care ar fi acest fir roșu?

Firul roșu e, de fapt, generat de George Enescu. Lucrarea de deschidere este Suita a II-a a sa, iar Enescu - un foarte bun și foarte apropiat prieten al lui Ravel - de foarte multe ori când finaliza o compoziție mergea la Ravel ca să o interpreteze la patru mâini. Același lucru îl făcea și Ravel. Foarte multe lucrări au fost interpretate de cei doi și au fost corectate reciproc. Suita a II-a se conectează foarte bine cu ceea ce se întâmplă în partea a doua a concertului, și anume Valsurile nobile și sentimentale de Ravel și Boleroul. Iar aici, publicul va avea o surpriză, pe care nu o divulg deocamdată. Indiciul o să fie tocmai acest fir roșu și această conexiune de care ziceam, pe care publicul o să o sesizeze, dar pentru a păstra starea momentului e foarte important pentru mine personal ca publicul să nu știe exact ce o să se întâmple. Pot să spun doar atât: să se aștepte ca acea conexiune să fie foarte, foarte explicit realizată.


Iar programul e întregit de Concertul nr.1 de Rahmaninov, cu Horia Mihail solist. Ce așteptări aveți de la această colaborare?

E prima dată când colaborez cu Horia Mihail, cu toate că ne cunoaștem de ceva timp și mă bucur foarte mult că a ales concertul acesta de Rahmaninov. În primul rând, e o capodoperă prea puțin interpretată. E lucrarea în care Rahmaninov a arătat că este în primul rând un compozitor, nu doar un pianist și sunt sigur că Horia Mihail o să realizeze o interpretare de referință.


Ați fost invitat la începutul acestei luni la Filarmonica din Zagreb. Cu ce impresii reveniți de acolo?

E o orchestră de care sunt foarte strâns legat pentru că acolo am câștigat Premiul Matacic la concursul cu același nume și revin de fiecare dată cu mare plăcere. Acum am realizat un program care li se potrivește foarte bine: Mozart - Simfonia nr.36 și Haydn - „Nelsonmesse”, cu un cor absolut fantastic, Corul Kovacic.


Cum arată programul pentru următoarele luni? Știu că veți avea apariții atât în România, cât și în străinătate.

Urmează un concert la Skopje, cu Filarmonica Națională a Macedoniei, un concert cu Musica ricercata - proiectul baroc pe care l-am inițiat acum un an; Royal Philharmonic la Londra; Orchestra de Stat a Rusiei la Moscova... și cam aceasta este întreaga stagiune. După aceea, o să revin în forță. Primul concert din următoarea stagiune e în Festivalul „George Enescu”.

Interviu realizat de Ana Diaconu