Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu contrabasistul Vlad Rațiu

Publicat: luni, 21 Septembrie 2020 , ora 13.12

Joi, 24 septembrie, de la ora 19.00 va avea loc un nou Concert roz pe scena Sălii Radio. Protagonist va fi contrabasistul Vlad Rațiu, acompaniat de pianista Cătălina Bordeanu. Tânărul muzician este unul dintre finaliștii competiției pentru Bursa ''Moștenitorii României muzicale'' de anul acesta. Organizat de Radio România Muzical, Concertul roz se va desfășura fără public în sală, însă va fi transmis în direct de postul nostru. Premiera video este programată pentru duminică, 27 septembrie, ora 18.00, pe conturile de Facebook și de Youtube Radio România Muzical.

Sunteți finalist al competiției pentru Bursa "Moștenitorii României muzicale" și în această calitate vă vom asculta joi, pe scena Radioului. Cum ați receptat această invitație din partea postului Radio România Muzical, adresată la scurt timp după competiție?

Sunt foarte onorat să primesc această șansă, de a cânta la Sala Radio, și de a avea și sesiunea de înregistrări. E un concurs care m-a inspirat foarte mult să pun și un anumit proiect pe hârtie și, de asemenea, să mă pregătesc cât de bine pot. A fost un stimul bun în perioada asta, în special.


Veți susține un recital alături de pianista Cătălina Bordeanu. Ce ne-ați pregătit și cum ați ales programul?

Am pregătit trei lucrări - două sonate, dintre care una este de Ludwig van Beethoven și cealaltă de un compozitor maghiar, Vilmos Montag, iar a treia lucrare este a lui Robert Schumann, celebrul Adagio și Allegro op. 70, original pentru corn. Programul acesta l-am ales deoarece am considerat că este, în primul rând, divers, având și din repertoriul clasic câte ceva, din repertoriul romantic prin Schumann, și muzica secolulu XX prin compozitorul Vilmos Montag. Avem, de asemenea, cele două transcripții - Sonata lui Beethoven care este, de asemenea, tot pentru corn, ca și lucrarea lui Robert Schumann și o lucrare originală pentru contrabas a lui Vilmos Montag. Sunt foarte multe stiluri îmbinate - puțină influență din partea lui Bartok, și puțin Brahms, și puțin Faure... se regăsesc foarte multe influențe în această sonată modernă și, desigur, Beethoven și Schumann sunt niște compozitori de seamă și recunoscuți pentru stilul lor aparte.


Pentru că am amintit-o mai devreme pe partenera dumneavoastră de recital, Cătălina Bordeanu, cum este colaborarea cu ea și ce calități apreciați în mod special în ceea ce o privește?

Cu Cătălina întotdeauna am simțit că am o chimie foarte bună și atunci când repetăm, și atunci când cântăm. Ne simțim foarte bine, întotdeauna ne înțelegem, ne transmitem foarte ușor ideile muzicale și dacă avem ceva inspirație de moment, imediat putem să o scoatem la iveală. Apreciez în primul rând faptul că este foarte flexibilă și este foarte deschisă la orice idee, are o imaginație bogată și putem prin asta să creăm foarte multe culori, să abordăm un repertoriu variat ca stil, ca perioadă.


În general, violonceliștii spun că nu au parte de un repertoriu generos, precum interpreții altor instrumente muzicale. Ce spun contrabasiștii despre propria paletă repertorială?

E adevărat că, chiar și în comparație cu violonceliștii, avem un repertoriu mai restrâns, dar cu toate astea există o paletă bogată care îți ia mult timp și multă dedicare să o acoperi. Avem inclusiv concerte din clasicismul timpuriu, când a fost o eră în care contrabasiștii virtuozi au început să se afirme în vestul Europei și, prin această mișcare a contrabasiștilor, s-a dezvoltat o școală, o linie de contrabasiști faimoși care au fost de asemenea și compozitori. Deci, putem să zicem că avem un repertoriu relativ variat, care se întinde până în contemporaneitate, când apar și diferite mijloace noi prin care să scoatem la iveală capacitățile instrumentului. Nu aș zice neapărat că avem de ce să ne plângem, deși, după cum observăm și în recitalul pe care-l vom susține joi, mai recurgem și la transcripții.


Va fi un recital fără public în sală, dar transmis în direct de Radio România Muzical și, ulterior, difuzat în format video. Cum vă simțiți știind că nu vor fi spectatori în sală?

E puțin ciudat. Va fi pentru prima dată când o să cântăm într-un cadru de acest gen, dar, bineînțeles, până la urmă scopul este să transmitem ideile noastre și emoțiile noastre atât cât se poate, prin intermediul online și nu putem decât să sperăm că o să putem să ne prezentăm în formula asta mai departe și cu public.


În plină pandemie, ați încheiat studiile universitare de licență, la Universitatea Națională de Muzică din București și veți continua cursurile, din această toamnă, în Olanda. Cum ați parcurs aceste etape în condițiile actuale și care este argumentul pentru alegerea noii destinații, Olanda?

În primul rând, examenul de licență... m-am simțit foarte inspirat de decizia Universității de a-l susține live, am cântat în sală, cu o parte din comisie prezentă, ceea ce mi s-a părut un mod foarte inspirat de a continua cumva tradiția cântatului în public. Desigur, era ideal să fi fost un concert în condiții normale, cu public, dar asta a fost situația! Iar apoi, schimbarea asta de spațiu artistic prin care am ajuns în Olanda, cumva am simțit-o ca o necesitate în acest momentul. Am simțit nevoia de un mediu diferit. Simt că am acumulat foarte multe în cei patru ani pe care i-am petrecut la București; am avut și ocazia să colaborez cu orchestre și chiar simt că este momentul pentru mine să merg la etapa următoare a vieții mele artistice și să văd de acolo ce-mi va rezerva viitorul.


Pentru competiția "Moștenitorii României muzicale", ați depus un proiect cu scop educațional și pentru dezvoltare personală ca antreprenor muzical. Era vorba de recitaluri și prezentări ale instrumentului, susținute la mai multe licee de muzică din țară. Veți continua să lucrați la acest proiect, mai ales că veți fi plecat?

Cu siguranță! Am noroc că programul de master pe care îl urmez acum în Olanda îmi permite să-mi aleg un domeniu în care să fac cercetare și practică artistică și chiar tema tezei mele de masterat va fi prezentarea contrabasului; voi plănui să continui acest proiect, în special pentru educația următoarelor generații de muzicieni, pentru că am o dorință de a transmite mai departe ceea ce mie mi s-a oferit aici (și, mai departe, în Olanda), tinerilor care vor fi din fire curioși să afle despre muzică, despre instrumente și pe care îi observ de multe ori curioși să vadă ce poate de fapt contrabasul.


Ce concerte și recitaluri se întrevăd pentru următoarea perioadă?

În urma concursului de la Institutul Cultural Balassi din București, unde am obținut Premiul I, am primit și un recital la Bruxelles, pe care-l voi susține tot împreună cu Cătălina, unde vom prezenta cam același program. Va urma, din câte am înțeles, tot ca finalist al Bursei "Moștenitorii României muzicale", un concert alături de Orchestra de Cameră Radio. Apoi, vor veni, bineînțeles, clasicele turnee și proiecte alături de Orchestra Română de Tineret cărora sper că mă voi putea alătura chiar dacă voi fi în Olanda și având în vedere situația de față. Deocamdată, plănuiesc să mă opresc aici, pentru că vreau să mă axez pe acest plan de cercetare și practică artistică de care am vorbit, în cadrul masteratului. După care, urmează să plănuiesc acest proiect care se va desfășura în România.

Interviu realizat de Florica Jalbă