ACUM:
7.00
Allegro... de weekend
Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Urmează: 9.50 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 9.55 Info buletin muzical Știrile muzicale ale zilei

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitorul Călin Ioachimescu

Bookmark and Share
Publicat: marți, 26 Martie 2019 , ora 12.39

Sâmbătă, 30 martie 2019, ora 19.00 în Aula Palatului Cantacuzino se va desfășura un concert dedicat compozitorului Călin Ioachimescu, cu ocazia împlinirii vârstei de 70 de ani.

Domnule Călin Ioachimescu, vă spun mai întâi La mulți ani! Și aș vrea să facem o mică incursiune prin creația dumneavoastră. Știu că ați fost pasionat de muzica spectrală, dar îmi imaginez că ați abordat de-a lungul timpului mai multe modalități de a vă exprima. Ați avut, poate, mai multe perioade de creație, mai multe sfere de interes...

Da, într-adevăr. Nu m-am limitat numai la o singură orientare stilistică. Concertul pe care Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România în colaborare cu Muzeul "Enescu" îl organizează sâmbătă, 30 martie, cu ocazia împlinirii vârstei de 70 de ani cuprinde câteva lucrări care acoperă o sferă largă stilistică. Cvartetul de coarde nr.1, conceput în timpul facultății, abordează un serialism modal, combină polifonia cu eterofonia...


Va fi interpretat de cvartetul de coarde Profil?

Da. Mai am și niște lucrări pentru saxofon și mediu electronic, lucrări dedicate lui Daniel Kientzy, în care am ieșit din tehnica serială și modală - eram în perioada în care am abordat spectralismul. Prima lucrare, Les Éclats de l'Abîme - Strălucirile abisului, este compusă pentru saxofon contrabas - un instrument puțin obișnuit. Și cealaltă lucrare, Saxtraces - Urme de saxofon, e pentru saxofon sopranino și mediu electronic; în ea sunt la limita ieșirii din această orientare spectralistă.


V-ați gândit să schimbați optica de gândire a publicului abordând muzica spectrală sau este un limbaj care pur și simplu, v-a fost aproape de suflet?

Această fascinație mi-a fost indusă când am participat la cursurile de vară de la Darmstadt, în anii '82-'84, am și luat un premiu de compoziție acolo, dar, cu timpul, am încercat alte modalități estetice. De pildă, în ultima mea lucrare - Organum Decimum pentru ansamblu de flaute - mă interesează să fiu mai liber. Sunt 10 instrumente, 10 flaute care formează o orgă imaginară.


Iar celelalte lucrări prezentate în concertul din 30 martie de la Aula Palatului Cantacuzino, vor fi înregistrate?

Da. Este vorba despre lucrările cu Daniel Kientzy... am descoperit recent o înregistrare video pe care am făcut-o cu mijloacele mele, dintr-un recital al lui Daniel Kientzy la Paris, în anul 2004. Înregistrările audio pe care le-am avut, le-am combinat în așa fel încât să pot să le difuzez în acest concert... să fac o difuzare video și audio acusmatică.


Deci, Daniel Kientzy va fi prezent doar sub formă de imagine video, nu va fi și prezent în sală?

Nu, din păcate.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat