Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu baritonul Florin Estefan - manager Opera Națională Română din Cluj Napoca

Publicat: luni, 13 Mai 2019 , ora 12.04

În 7 mai, Opera Națională Română din Cluj-Napoca a prezentat premiera unei montări a spectacolului "Don Giovanni" de Wolfgang Amadeus Mozart. Pe scenă au urcat: baritonul Florin Estefan în rolul titular, baritonul Cristian Hodrea - "Leporello", soprana Lucia Bulucz - "Donna Anna" și tenorul Eusebiu Huțan în "Don Ottavio". Soliștii, Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale Române Cluj-Napoca au evoluat sub conducerea dirijorului italian David Crescenzi. Regia a fost imaginată de Beatrice Rancea. Despre această producție și despre proiectele Operei din Cluj a vorbit Florin Estefan - managerul instituției:

V-am invitat să ne vorbiți în primul rând despre recenta premieră de pe scena Operei clujene - Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, într-o regie semnată de Beatrice Rancea. Citeam că a fost o producție mult aplaudată. Ce ne puteți spune?

Mă bucur foarte mult de succesul pe care l-a avut acest spectacol la Cluj. Am avut reticențe în ceea ce privește deschiderea publicului clujean pentru repertoriul mozartian, reticență văzută din experiențele producțiilor care au mai fost în urmă cu ani de zile pe scena operei noastre, dar iată că a avut un succes teribil și ne-am bucurat enorm pentru asta.

E o premieră pentru noi, pentru Cluj, pentru că producția a fost făcută în urmă cu ani de zile pe scena Operei din Iași. Și, datorită bunei înțelegeri pe care o avem cu doamna Beatrice Rancea, am reușit să facem un schimb de producții. Don Giovanni de la Iași a venit pentru un număr de spectacole la noi, la Cluj, iar de la noi a plecat spre Iași producția de Evgheni Oneghin care se va juca pentru prima dată pe 9 iunie la Iași și va rămâne acolo până la finalul anului.

Pentru noi, pentru cântăreți, pentru cei de pe scenă, cu atât mai mult și pentru cei din fosă, pentru orchestră, ocazia de a cânta Mozart este ca și un medicament sau ca și mierea pentru glas, pentru că ajută foarte mult tehnic ansamblurile și chiar și pe noi, pe cântăreți.


Spuneați că publicul clujean are o reticență față de repertoriul mozartian... datorită producțiilor mai mult sau mai puțin clasice sau datorită muzicii? Cred că nu datorită muzicii.

Datorită muzicii. În urmă cu ani de zile am avut Nunta lui Figaro, am avut Cosi fan tutte, Don Giovanni și, pe parcursul anilor, am văzut că publicul clujean alege mai mult repertoriul verdian, belcantist, Puccini decât Mozart. Nu știu de ce, nu pot să-mi explic, dar ne-au fost înșelate așteptările și sala a fost arhiplină, cu mare succes.


Cum este această regie imaginată de Beatrice Rancea? Pare a fi o regie modernă.

Stilizată mai mult decât modernă. M-am bucurat vizavi de reacția publicului, penru că au fost foarte bine scoase în evidență momentele comice, dar și cele tragi-comice. Da, este stilizat. Nu pot să o încadrez într-o anumită epocă, dar funcționează foarte bine.


Sper să aveți succes în continuare cu această producție. Ce urmează pentru Opera din Cluj? Ce proiecte mai aveți până la sfârșitul stagiunii?

Din septembrie încpem anul centenar al instituției și ne canalizăm foarte mult spre această stagiune 100 ca să punctăm anumite momente și sper din suflet să am deschiderea ordonatorului principal de credite și să ne acorde subvențiile de care avem nevoie pentru a marca acest an centenar. Ne propunem în primul rând să deschidem stagiunea cu o premieră Macbeth de Verdi, după care o să avem o premieră Spărgătorul de nuci. După care, anul viitor, vom canaliza toate energiile ca să facem o nouă producție  Aida, cu care să punctăm data în care se aniversează 100 de ani de la prima reprezentație a instituției - 25 mai, anul viitor.

În viitorul foarte apropiat, în 18 mai, profit de această ocazie să spun că vom fi prezenți la Noaptea Muzeelor, la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, cu o seară barocă, un concert alături de actrița Elena Ivanca de la Teatrul Național, în aer liber, în curtea interioară a Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei.

Interviu realizat de Jeanine Costache