ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Începe Brașov Jazz & Blues Festival - ediția 2018

Bookmark and Share
Publicat: marți, 11 Septembrie 2018 , ora 15.02

Îl cunoașteți bine pe Berti Barbera, prezență distinctă pe scenele de jazz și blues autohtone, în egală măsură realizator de emisiuni radio și TV, ("Jazzy Hour" la Radio România Muzical), prezentator de festivaluri și un rafinat observator al fenomenului jazzistic românesc și internațional. Artistul român ne-a oferit un interviu legat de Brașov Jazz & Blues Festival, care se va desfășura între 11 și 15 septembrie.

Berti Barbera, din nou implicat în Brașov Jazz & Blues Festival, într-o dublă calitate, de prezentator și participant direct, chiar în concertul de deschidere. Cum ai prezenta pentru ascultătorii Radio România Muzical, desigur, foarte pe scurt, această a VI-a ediție ?

Este deja un număr care ne arată că acest festival începe să crească, începe să-și răsfețe publicul deja format, în sensul în care îi oferă stabilitatea calității, autenticității artiștilor. Este unul din motivele pentru care îmi doresc să mă implic în asemenea festivaluri, care din fericire se înmulțesc. Există în diverse orașe oameni pasionați care caută bani, formează echipe și organizează din ce în ce mai bine, din ce în ce mai corect încadrat în standardele internaționale, festivaluri care aduc artiști străini, selectează cei mai buni reprezentanți din România și oferă publicului normalitate, pentru că acesta este nivelul la care se desfășoară un festival internațional, indiferent unde are loc. Nu ar trebui să știm exact din ce țară este festivalul la care mergem, ci doar faptul că are artiști buni, este bine organizat și se desfășoară în condiții tehnice bune. Este un exercițiu pentru toți cei implicați, în ceea ce privește crearea unui nivel bun și păstrarea lui.


I-ai numit pe membrii Asociației Culturale Fanzin, înțeleg.

Da. Ei sunt pasionații, sufletiștii din Brașov, care au format o echipă aproape neschimbată în acești șase ani, care se ocupă de festival. Și eu, de la București, de câte ori este nevoie, mai ales în perioada festivalului, particip cu bucurie și astfel reușim să facem împreună ceva care ne mulțumește. Se încheie duminică, 15 septembrie ediția a VI-a. Luni începem să lucrăm pentru ediția a VII-a. Am deja câteva sugestii de artiști și am și o bucurie egoistă, pentru că am ocazia să-i cunosc pe artiștii pe care eu îi admir și am ocazia să-i invit în aceste festivaluri. Parte din ei se regăsesc și în emisiunea Jazzy Hour.


Poți să ne spui în câteva
cuvinte cum este structurat acest festival? Care ar fi principalele atracții în ceea ce-i privește pe muzicieni?

Anul acesta festivalul are loc la Sala Reduta, într-un cadru intim, elegant și durează patru zile. Nu trei, cum am avut anii trecuți, ca să facem pace între jazz și blues. Adică, două zile de blues, două zile de jazz. Va începe miercuri, cu o seară românească de jazz, cu JazzyBit, un trio excepțional, care de fapt este și capul de afiș al primei seri. Se adaugă basistul Decebal Bădilă, pianistul Petrică Andrei și bateristul Vlad Popescu și în aceeași seară mai cântă Blue Noise, grupul a capella. Urmează două seri de blues, în care vom avea doi chitariști excepționali, olandezul Julian Sas, joi, și germanul Henrik Freischlader, doi dintre cei mai străluciți chitariști tineri în momentul acesta în Europa, care acoperă zona de blues - rock. Iar sâmbătă, vom avea un regal de blues la cel mai bun nivel internațional, cu Poppy Ackroyd, care este solista grupului Hidden Orchestra - ea deschide seara. Festivalul se va încheia cu unul dintre cele mai titrate și rafinate Trio-uri din acest moment din Europa, cel condus de pianistul norvegian Helge Lien. Nu văd motiv mai bun pentru iubitorii de muzică, să-și petreacă un week-end plăcut, chiar o săptămână la Brașov, iar pentru publicul brașovean, sper să nu fiu prea arogant să spun că se poate simți norocos, pentru că sunt puține orașe care găzduiesc un festival atât de consistent și elegant.


Care este atmosfera locului, prin ce se individualizează acest festival ?

Prin faptul că un festival în ani își formează un public, care uneori, o dată pe an are ocazia să se reunească. Atmosfera este foarte plăcută. Publicul este format din oameni potriviți cu genul acesta de activitate culturală în care, stai, asculți, faci o pauză, discuți și pleci acasă un pic mai bogat și mai echilibrat. Sunt brașoveni în mare parte, dar, din ce în ce mai mult vin în mod special și turiști să vadă artiștii respectivi. E o atmosferă care se formează în timp. Abia aștept să o simt din nou.


Nu ai spus nimic despre workshop-uri. Am observat că și acolo apare numele tău alături de un chitarist german, Lars Kutschke.

Nu-mi fac reclamă, dar într-adevăr vom face publicului cunoscute anumite aspecte care țin de arta noastră, de pasiunea noastră. Le vom vorbi despre instrumentele noastre, despre muzică, despre cum să folosească, cum să adapteze diverse opțiuni stilistice ș.a.m.d. Și voi mai susține o întâlnire, o conferință, în care voi vorbi despre jazz-ul din România, felul în care acesta a ajuns la noi, bineînțeles fără a-l desprinde din contextul internațional, despre efectul pe care jazz-ul l-a avut asupra muzicienilor din România. Sunt zile pline nu numai pentru noi, ci pentru orice om care vrea să se adapteze, să se bucure de acest gen. Ne dorim să-i facem pe oameni să afle că unii fac ce știu, consumă ce știu și de obicei suntem ceea ce consumăm, deci noi vrem să știm că oamenii au și alte opțiuni, și descoperă, începe să le placă și încet, încet se obișnuiesc cu această normalitate. Noi vrem încet, încet să câștigăm un public care are pretenții și nu se lasă păcălit.



Interviu realizat de Marina Nedelcu