ACUM:
15.00
Festivalul Internațional “George Enescu” – ediția 2019
Urmează: 17.00 Concertele Radio România Muzical
Apoi: 18.30 Jazzy hour cu Berti Barbera

Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019 - Interviu cu violonista Viviane Hagner

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2019 , ora 13.43

În 13 septembrie 2019, violonista Viviane Hagner va fi solista Orchestrei Filarmonicii "George Enescu". Concertul de la Sala Radio, programat pentru ora 15.00, face parte din seria "Muzica Secolului 21" din cadrul ediției de anul acesta a Festivalului Internațional "George Enescu". Viviane Hagner a vorbit despre evoluția la București.


Bine ați venit în România și pe scena Festivalului Internațional "George Enescu". Cum este să faceți parte din această serie?

Este o mare onoare să mă număr printre muzicienii Festivalului "George Enescu". Este una dintre seriile cele mai importante din Europa, cu o tradiție bogată și de-abia aștept concertul din cadrul Festivalului.


Veți evolua într-unul dintre concertele din cadrul seriei "Muzica Secolului 21" ce va avea loc la Sala Radio - vineri, 13 septembrie, de la ora 15.00. Cât de important este să promovați această muzică și cum priviți faptul că organizatorii Festivalului Internațional "George Enescu" propun astfel de evenimente?

De fiecare dată încerc să includ în concertele sau recitalurile mele muzică scrisă în zilele noastre. Mă bucur că pot cânta la București Concertul pentru vioară și orchestră scris de Unsuk Chin pentru că îl consider una dintre cele mai importante partituri de acest tip apărută în ultimele decenii. Sunt recunoscătoare organizatorilor Festivalului și dumneavoastră - Radio România - pentru că veți transmite live acest concert astfel încât el poate fi ascultat de un public numeros.


Ați semnat prima interpretare a Concertului scris de Unsuk Chin; se întâmpla în 2002. Care este principala caracteristică a acestei lucrări?

Consider că este nemaipomenit că această piesă încă se bucură de popularitate. Coardele libere ale instrumentului - sol, re, la și mi - reprezintă baza acestei lucrări. Este scrisă... n-aș spune în Re major, dar o tonalitate cu re tonică. Are și elemente tonale, dar și un limbaj specific compozitoarei Unsuk Chin, înclinat, în opinia mea, spre meditație.


Pentru prima interpretare a lucrării ați colaborat cu Orchestra Simfonică Germană din Berlin și dirijorul Kent Nagano. Care sunt amintirile de la premiera din 2002?

Cred că orice primă interpretare este emoționantă pentru că ne revine nouă, interpreților, sarcina de a transforma partitura în muzică, în sunet. Impactul acestui concert asupra publicului este remarcabil pentru că viora, în prima parte, este de neoprit, pare neobosită. La fel pe durata celorlalte trei părți, până în punctul culminant, urmat de un final identic cu începutul. Această călătorie muzicală reprezintă o experiență aparte și mă bucur că am avut ocazia să fiu prima violonistă care să prezinte acest concert, alături de Orchestra Simfonică Germană din Berlin și dirijorul Kent Nagano.


Veți fi solista Orchestrei Filarmonicii "George Enescu" în concertul din cadrul festivalului. Cât de bine cunoașteți acest ansamblu?

Suntem la prima colaborare și mă bucur că am ocazia să lucrez cu muzicienii care alcătuiesc această orchestră ce poartă numele lui George Enescu, unul dintre cei mai importanți muzicieni români, dar și un violonist remarcabil, cu un rol extrem de important în istoria muzicii. La fel, este prima întâlnire și cu dirijorul Peter Rundel așa că va fi o nouă versiune a Concertului scris de Unsuk Chin alături de acești muzicieni. Este o lucrare ce provoacă interpreții, o partitură destul de dificilă, dar cu o muzică superbă și abia aștept să o prezentăm publicului.

Interviu realizat de Lucian Haralambie