Acum: 1.00
Notturno • Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00
Allegro... de weekend • Un matinal clasic, într-un tempo vivace.

 

Apoi: 9.50
Promo • Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

 


Cronici

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |

AUDIO. Don Giovanni - 31 august 2017

Publicat: vineri, 1 Septembrie 2017 , ora 12.50
 
Bookmark and Share
Un "Don Giovanni" modern a imaginat regizorul Andrei Șerban pentru stagiunea 2017 - 2018 a Operei Naționale București. Spectacolul din 31 august, la care am asistat, dar și cel din această seară cu premiera operei mozartiene sunt un preambul al stagiunii care va începe în luna octombrie. Andrei Șerban este un regizor al impactului asupra publicului, indiferent dacă acest impact este pozitiv sau negativ. Cred că spectatorul, fie el meloman, iubitor al regiilor tradiționale, sau modern, ancorat în contemporaneitate, este deschis la tot ce e nou, inovator, atâta timp cât se respectă o logică a acțiunii a personajelor, a muzicii scrise de un geniu al tuturor timpurilor - Mozart. Pe scena Operei Naționale București, Andrei Șerban a adus o regie minimalistă, încărcată de simboluri, o regie ancorată în contemporaneitate cu mafioți și găști de cartier, cu nelipsita presă mondenă avidă de scandal, bârfe și cancanuri, cu multe, mult prea multe conotații sexuale, cu petreceri în bar îmbibate de alcool și droguri, cu arme de foc dar și cu gadget-uri de ultimă generație - precum smartphonul de pe care Leporello - interpretat de Iustinian Zetea - citește lunga listă, din celebra arie a catalogului, a femeilor seduse de Don Giovanni - întruchipat de Adrian Mărcan. Cum a fost primită această premieră de public? Cu multe aplauze, așa că am fost curioasă să aflu mai multe păreri. Din punctul de vedere al solistului - mezzosoprana Maria Jinga, interpretă a Zerlinei în spectacolul din această seară:

Este o regie ce ne-a provocat pe fiecare dintre noi, atât din partea aceea a scenei ca artist, dar și ca public. Este o regie care va fi cred că mai degrabă gustată de către cei tineri.

Din perspectiva spectatorului, meloman sau specialist:

Pianista Andreeana Roșca: Mie mi-a plăcut pentru că subiectul este etern uman, se transferă în toate epocile. Este justificat tot ceea ce face, adică nu este de dragul de a face altceva sau de a face un circ. Iar soliștii sunt minunați.


Muzicologul Grigore Constantinescu: Ce-am luat noi de la Mozart? Aici este întrebarea, dacă scena sau spectacolul îți oferă sau nu ceva din ce-a rămas de la Mozart. Am senzația că din punct de vedere ideatic, moral, artistic, estetic suntem într-o altă lume, care nu înlocuiește sub nici o formă ceea ce ne-a oferit Mozart. Nu cred că Mozart și-ar fi dorit să vadă acest spectacol.


Iată și distribuția primului spectacol:

Don Giovanni - Adrian Mărcan

Leporello - Iustinian Zetea

Donna Anna - Cristina Maria Oltean

Donna Elvira - Simona Neagu

Don Ottavio - Tiberius Simu

Zerlina - Antoaneta Bucur

Masetto - Iulian Sandu

Corul și Orchestra Operei Naționale București, dirijor Ciprian Teodorașcu.


Reportaj realizat de Jeanine Costache