Interviuri Înapoi

AUDIO. Despre noile emisiuni Radio România Muzical, la matinalul Musica viva

Publicat: luni, 10 Septembrie 2018 , ora 13.42

În această dimineață îi avem invitați la Musica viva pe Cristina Comandașu – redactor șef Radio România Muzical, Valentina Sandu-Dediu – rectorul Colegiului Noua Europă, violonistul Alexandru Tomescu și compozitorul Dan Dediu.

Pentru început, o să o rog pe Cristina Comandașu să ne schițeze puțin noile emisiuni și rubrici de la Radio România Muzical.

Cristina Comandașu: Va fi o toamnă bogată. Astăzi debutăm cu noua grilă de programe. Este o grilă de programe gândită sub sloganul ”Muzică clasică pentru toți” și nu numai în sensul că ne dorim ca oferta noastră editorială să fie una accesibilă, dar să fie și una foarte diversă, pentru diferite categorii de public pe care le avem – și cei care pășesc prima dată în lumea muzicii clasice, dar și cei care sunt melomani avizați.

Nu întâmplător au venit în studio cei care sunt alături de noi, ci pentru că sunt implicați direct în niște proiecte noi care vor începe și o să-i lăsăm pe ei să povestească despre ce este vorba.

Eu aș vrea să spun câteva cuvinte despre alte emisiuni din grila noastră. Făcând pereche, să spun așa, cu emisiunea domnului Dan Dediu, care va debuta joi, avem o altă emisiune dedicată Centenarului României – Muzici tradiționale, realizată de etnomuzicologul Constantin Secară, care continuă incursiunea sa în muzicile tradiționale românești, acea muzică tradițională autentică pe care, din păcate, n-o mai putem auzi decât în arhive sau foarte rar culeasă de pe teren și care reprezintă cu adevărat spiritualitatea românească.

Apoi, făcând pereche cu rubrica pe care ne-o propune Alexandru Tomescu începând de astăzi, odată la două săptămâni, o altă rubrică, realizată de colega mea, Anca Ioana Andriescu, Dicționar muzical – aceasta se adresează, evident, neofiților în muzica clasică.

Tinerii sunt tot în vizorul nostru, tinerii muzicieni de data aceasta; pe lângă rubrica Irinei Vasilescu – deja consacrată, Trei răspunsuri despre tine, de data aceasta avem un spațiu muzical alocat și înregistrărilor cu tineri muzicieni, pentru că duminica de la ora 13,00, Concerte Radio România Muzical programează numai înregistrări din Stagiunea de marți seara de la Ateneul Român, pe care o înregistrăm an de an, săptămână de săptămână.

Legat de acest lucru, aș vrea să amintesc că începând de astăzi, Radio România Muzical are un alt proiect dedicat tinerilor. Începând de astăzi, în studiourile noastre încep înregistrările speciale cu cei cinci tineri muzicieni până în 16 ani pe care i-am ales pentru a reprezenta România la Concursul Concertino Praga. Este o colaborare făcută cu Fundația ”Remember Enescu” condusă de doamna Mihaela Tomescu și ne așteptăm la un rezultat foarte bun.

Din sfera actualității discografice, avem o nouă emisiune sâmbăta, de la ora 13.00 – CD Review cu Marina Nedelcu, unde, de asemenea, discuri abia apărute pe piață vor putea fi ascultate, ca și la Music box – emisiunea de luni, de la ora 19.00. Și o altă noutate, Infobuletinul muzical de weekend – emisiune realizată de Monica Isăcescu și Ștefan Costache, care aduc sâmbăta și duminica de la ora 9.45 pentru 15 minute actualitatea internă și internațională într-un format pe care nu l-am avut până acum.

Și ca să închei, tot din seria ”Muzică clasică pentru toți”, dacă sâmbătă am avut un concert la mall, în octombrie vom avea un festival de pian la Sala Radio, organizat de Radio România Muzical. Între 16 și 18 octombrie, trei tineri și foarte talentați pianiști, sub semnul ”Moștenitorii României muzicale” – Florian Mitrea, Adela Liculescu și Mara Dobrescu. 


De astăzi inaugurăm seria înregistrărilor din colecția Lovinescu-Ierunca. Aici o să o las pe doamna Valentina Sandu-Dediu să ne spună mai multe despre această valoroasă colecție, care va intra la Arpeggio.

Valentina Sandu-Dediu: Vă mulțumesc pentru invitație! De data aceasta nu mai sunt aici în calitate de autor de emisiuni. Am o sarcină mult mai ușoară și poate mai plăcută din acest motiv. Colegiul Noua Europă, acel institut de studii avansate, cred deja cunoscut în România și care sărbătorește anul acesta 25 de ani de existență, a fost înființat de Andrei Pleșu. După câțiva ani de la înființare, a primit o moștenire lăsată prietenește de Virgil Ierunca, cel care în afara calităților sale de scriitor, pentru care este renumit, o avea și pe cea de mare meloman. A adunat pe parcursul vieții, la Paris, peste 18.000 de CD-uri, alese cu grijă, selectate, cumpărate de el cu mare grijă. Se pare că inclusiv Radioul parizian apela la arhiva Ierunca atunci când avea nevoie. E vorba de o colecție absolut impresionantă, care acoperă toată istoria muzicii; și numai pe cea a muzicii academice de la Evul Mediu până în secolul XX, ci și zone mai puțin bătătorite – jazz, muzici ale lumii – așa cum, de fapt, ascultătorii dumneavoastră vor putea să-și dea seama. Noi am inventariat la Colegiul Noua Europă această colecție cu ajutorul unor studenți în practică de la Universitatea de Muzică și m-am gândit că ea trebuie valorificată, ea nu trebuie să rămână în dulapurile bine confecționate pentru ele. Și aici am avut imediat reacția promptă și foarte pozitivă a Lilianei Staicu și apoi a Cristinei Comandașu cu care am și semnat un parteneriat și iată, de astăzi, începe această emisiune care difuzează muzică din fondul Ierunca.

Cristina Comandașu: Eu aș vrea să adaug că, într-adevăr, noi suntem foarte onorați de această colaborare, că, într-adevăr, această colecție cred că este de o valoare inestimabilă și că puteți asculta rubricile care conțin câteodată CD-uri integrale, altădată selecțiuni de pe aceste discuri începând de astăzi, de luni până vineri, de la ora 11.30, recenzate de colega mea Larisa Clempuș.


Alexandru Tomescu - obiectiv, emotiv, din această săptămână?

Alexandru Tomescu: Da, chiar acesta este titlul-întrebare al emisiunii. Recunosc că am primit cu foarte mare bucurie și în același timp și cu o emoție pe măsură invitația Cristinei Comandașu de a mă alătura ei în acest demers. Sigur că până acum am fost prezent în nenumărate interviuri și emisiuni de Radio, dar parcă este altceva atunci când ai tu răspunderea de a da forma finală a emisiunii. Eu cred că facem o echipă foarte bună, Cristina m-a ajutat foarte mult cu energia ei, cu optimismul ei... eu poate sunt mai...


Emotiv?

Alexandru Tomescu: Da. Chiar mi-am asumat cred eu rolul acesta mai emotiv, mai subiectiv în cele din urmă, pentru că ideea de bază este aceea că muzica devine interesantă, devine emoționantă în clipa în care este subiectivă, în clipa în care interpretul spune niște lucruri care sunt pur și simplu ale lui, personale, niște lucruri care sunt poate mai puțin obiective. Și, sigur, vom încerca să explorăm evident în primul rând prin intermediul muzicii, dar apoi și prin ceea ce mai discutăm noi acolo, aceste laturi ale sensibilității artistului, ale sensibilității muzicianului, tocmai pentru a mai ridica așa, puțin, din cortina aceasta care separă de foarte multe ori ceea ce se petrece pe scenă și ceea ce este de fapt o viață de muzician de zi cu zi.


Am ascultat prima rubrică deja în avans. Sunt puțin invidios că intră pentru prima oară la Perpetuum mobile și nu la matinal, la Musica viva, dar...

Cristina Comandașu: ...dar să spunem când intră, adică lunea la ora 18.15 și...


...și joia, de la 8.40, la matinal. M-am regăsit, ai vorbit despre concursuri... asta doar așa, ca să le spun ascultătorilor ceva.

Cristina Comandașu: Ei, și o să mai vorbim și despre alte lucruri. Acum, Alexandru este, de fapt, prea modest. Încercăm să vorbim și despre artistul Alexandru Tomescu – asta o spun eu – pentru că mie mi se pare interesant ca oamenii să vadă un om pe care-l admiră, și Alexandru Tomescu este, cu siguranță, unul dintre cei mai iubiți muzicieni ai momentului și să aibă o... într-adevăr, o ridicare puțin a cortinei în spate, cum se face muzica, ce este în sufletul unui muzician astfel încât ceea ce vine de la el să fie atât de frumos și atât de bine realizat pe scenă. Eu sunt foarte mândră de această rubrică pe care i-am inspirat-o lui Alexandru și sper să vă placă și dumneavoastră. Oricum, absolut tot despre ce vorbim aici are și un site pe site-ul nostru. Deci, dacă ați pierdut vreodată ceva, cu siguranță veți găsi acolo!


Printre propunerile de emisiuni cu care postul nostru sărbătorește Centenarul Marii Uniri se numără și emisiunea compozitorului Dan Dediu, O istorie subiectivă a muzicii românești, joia de la ora 20.00.

Cum a venit ideea? Ce vom asculta?

Dan Dediu: Tot așa, într-o discuție cu Cristina Comandașu și... trebuie să spun că mă bucur că e aici Alexandru Tomescu, care are o emisiune care începe cu obiectiv, dar care are semnul întrebării în același timp... Eu m-am gândit că aș putea să fac câteva propuneri de deschideri într-o muzică românească așa cum am apropriat-o eu și cum cred că m-a influențat și în cariera mea de compozitor și de profesor pentru că și la Conservator, trebuie să spun, stau și povestesc tot felul de istorii informale – unele se găsesc scrise, alteori nu sunt scrise și le știu de la colegi compozitori, foști profesori – și cred că atunci când le voi scrie, și am început deja să fac acest ciclu, ele îmi vor reveni în memorie și voi putea spune mai mult. Pe de altă parte, eu consider că muzica este un tot unitar. Nu putem face abstracție de diferitele direcții pe care o ia. Și-atunci, muzica românească... nu vreau să mă opresc numai la muzica simfonică sau la muzica vocal-simfonică, ci aș dori să reușesc să aduc în fața ascultătorilor și ceea ce s-a numit muzică ușoară, și jazz-ul românesc care i-a influențat și pe Bentoiu, și pe Capoianu, și pe Bughici. Ce a făcut Ion Vasilescu, ce a făcut Fernic, ce a făcut Mălineanu... toate lucrurile astea am reușit să le pianotez și să le învăț cumva mai încoace, pentru că având o discuție cu Horia Moculescu, la un moment dat, m-a întrebat ”Dar de Radu Șerban știi ceva?”. Nu știam absolut nimic și mi-a dat tot felul de partituri; nici nu știam că există acela partituri. Am început să cânt la ele și am văzut că există ițe nevăzute și-atunci, cumva... generația profesorilor noștri – Olah, Niculecu, Vieru, Stroe, Marbe ș.a.m.d. – a devenit într-un fel, știu eu, s-a multiplicat și cu generația compozitorilor de muzică ușoară, de jazz ș.a.m.d. Compozitorii de muzică corală, de lieduri... Or, sigur că nu-i pot aduce pe toți în fața dumneavoastră, dar, așa, o istorie informală – de aceea i-am spus subiectivă – a muzicii românești cred că aș putea să încerc să fac.


Mulțumim! Vă așteptăm joia de la ora 20.00 la Radio România Muzical. Vă mulțumesc pentru că ați acceptat să veniți la matinal tuturor!