Reportaje Înapoi

AUDIO. Concertele din 20 septembrie de la Ateneul Român și Sala Palatului

Publicat: joi, 21 Septembrie 2017 , ora 1.35

A fost rândul violonistului David Grimal și ansamblului pe care l-a înființat în 2004 - "Les Dissonances" - să evolueze în cadrul estivalului Internațional "George Enescu". Despre acest concertul de la Ateneul Român dar și despre cel de la Sala Palatului de miercuri, 20 septembrie 2017, ne oferă detalii Lucian Haralambie.


"Atât de deosebit de ceea ce se întâmplă în viața de zi cu zi încât, pur și simplu, te încarcă energetic pentru multă vreme și, probabil, asigură și un gen de detoxifiere. Deosebit de frumos! Este, pur și simplu, o bucurie. O uitasem, aproape, dar am regăsit-o acum, cu ocazia festialului. Mi se pare minunat!"

Una dintre opiniile de ieri de la primul concert al zilei din cadrul Festivalului Internațional "George Enescu". Ansamblul "Les Dissonances" a concertat la Ateneul Român în seria "Recitaluri și concerte camerale", prezentând cu succes un program alcătuit din lucrări de secol XX. Concertul în re minor pentru vioară și orchestră de Jean Sibelius cu liderul ansamblului - violonistul David Grimal solist - a fost încadrat de Suita I în Do major de George Enescu și Concertul pentru orchestră de Béla Bartók.

"Am urmărit intens acest ansamblu. Mi se pare extraordinar că reușesc să cânte la acest nivel fără a avea în față un dirijor. Partitura lui Enescu a fost bine interpretată, însă mi-aș fi dorit o viziune ceva mai flexibilă. Iar prestația lui David Grimal ca solist a fost nemaipomenită. Repet, este un lucru mare că pot prezenta astfel de programe fără un șef de orchestră. Festivalul este o mare realizare și când spun asta mă găndesc și la faptul că foarte multă muzică de Enescu a fost cântată la ediția de anul acesta. E bine că se întâmplă asta."

Pentru partea a doua a zilei, la Sala Palatului, era pregătit unul dintre evenimentele ediției de anul acesta a Festivalului Enescu - "Damnațiunea lui Faust", creația lui Hector Berlioz a fost redată de Corul și Orchestra Filarmonicii "George Enescu", ansambluri dirijate de John Nelson.

"M-a bucurat când, cu mai mult timp în urmă, orchestra a cerut ca înainte de întâlnirea cu dirijorul din această seară ei deja să parcurgă și să se pregătească pentru întâlnirea cu această lucrare. Este un semn bun al unei orchestre serioase care s-a pregătit cu Gabriel Bebeșelea înainte de această întâlnire din seara aceasta. Și, iată că rezultatul a fost o muzică expresiv cântată și de către cor și de către orchestră, cu bune proporții între partide, cu expresivitatea potrivită acestui genial compozitor." - dirijorul Horia Andreescu, directorul general adjunct al Filarmonicii bucureștene.

Reușita celor două ansambluri ale Filarmonicii a fost dublată de o prestație foarte bună a celor patru soliști - mezzo-soprana Clementine Margaine, bariton Șerban Vasile, basul Nicolas Testè și tenorul Peter Hoare. Ascultăm, la final, declarația compozitoarei Carmen Cârneci:

"Este o lucrare care se aude extrem de rar! Monumentală, care cere capacități excepționale din partea soliștilor - în special vocile masculine, a orchestrei - categoric și a corului. Deci, este o partitură dificilă care atinge însă momente extraordinare de grandoare și eu cred că în seara asta Filarmonica - orchestră, cor, soliști și dirijor - a atins aceste momente. Drept care și reacția publicului a fost după cum s-a auzit, foarte bună; aplauze îndelungi. A fost un concert deosebit! Mă bucur că am venit. În plus, trebuie neapărat spus că partitura muzicală a fost completată de o partitură vizuală, un film, o creație video de ultimă oră, foarte interesantă. Și, cred că tot concertul va trebui revăzut cu tot cu această dimensiune. Înregistrarea cred că merită revăzută, reascultată și plasată pe cele mai bune site-uri ulterior, după festival."