Interviuri Înapoi

AUDIO. Concert extraordinar de Anul Nou organizat de Fundația Calea Victoriei. Interviu cu dirijorul Tiberiu Soare

Publicat: joi, 14 Decembrie 2017 , ora 15.46

Pe 8 ianuarie 2018 de la ora 19,00, la Teatrul Național "Ion Luca Caragiale" are loc, pentru al 5-lea an la rând, Concertul de Anul Nou susținut de Symphactory Orchestra dirijată de Tiberiu Soare, invitatul săptămanii la Perpetuum Mobile.


În Perpetuum mobile l-am invitat să ne fie alături prin telefon pe dirijorul Tiberiu Soare. Motivul principal este Concertul de Anul Nou pe care-l va dirija la începutul lui 2018.


Bun găsit! Ce ne puteți spune despre acest eveniment?

Bine v-am găsit! E un concert care se străduiește să aducă o picătură de frumusețe în lumea asta din păcate din ce în ce mai dezbinată în care trăim. Muzica, după cum bine știți și știu și ascultătorii dumneavoastră, unește și noi ne străduim să oferim publicului bucureștean și nu numai - în seara de 8 ianuarie în Sala mare a Teatrului Național din București - ne strădui să le oferim o picătură de frumusețe și de pace. E un concert cu Orchestra Symphactory - e o prescurtare de la Symphonic Factory. Titlul acesta a pornit de la o glumă; e o orchestră care se susține din fonduri private, o inițiativă a muzicienilor români tineri din București. Orchestra Simphactory, așadar, avându-l ca invitat pe solistul Manrico Padovani, un violonist elvețian de origine italiană, născut într-o familie italiană dar în Elveția, un violonist remarcabil și sper că lumea își va da seama de asta cu prisosință în seara de 8. Manrico Padovani va interpreta în deschidere Concertul nr.1 în Re major pentru vioară și orchestră de Niccolo Paganini și după pauză oferim publicului cele două suite cu cele mai importante și cele mai frumoase momente din opera Carmen de Georges Bizet.


Un concert de Anul Nou care nu are un program standard, după modelul vienez.

Ne-am ferit să facem un program standard. Evident că valsul este rege, mai ales la începutul anului; toată lumea știe această tradiție extraordinară a Concertului de Anul Nou de la Viena, unde valsul este stăpânul repertoriului alături, bineînțeles, și de alte piese gen polci sau mazurci. Noi ne străduim să oferim, repet, acea clipă de frumusețe foarte necesară, cred eu, fiecăruia dintre noi pentru începutul acestui 2018. Modelul, evident, este cel din cultura occidentală, modelul de a organiza un concert în preajma sau imediat după sărbătorirea anului nou, dar ne-am străduit să nu fie o copie a concertului de la Viena, ci un concert sui generis, în felul nostru. De altminteri, tânăra orchestră Symphactory a făcut întotdeauna lucrurile așa cum trebuie, la un nivel artistic extrem de înalt, dar puțin altfel și cred eu că la urma urmei asta e chiar definiția stilului.


Remarc că în februarie 2018 Symphactory Orchestra împlinește șase ani de activitate. Cum caracterizați ansamblul acum?

E un ansamblu foarte dinamic. Trebuie să vă spun că în afara unui nucleu care s-a păstrat încă de la începuturile noastre, componența se tot schimbă și este un lucru absolut firesc pentru că suntem foarte mult centrați pe activitatea tinerilor. Ne interesează foarte mult cei care sunt în anii finali de studii la Conservator, instrumentiști bineînțeles, cei care au terminat Conservatorul dar încă nu sunt prinși într-o piață a muncii, de altminteri destul de închisă din păcate trebuie să spun în perioada asta. Încercăm să oferim oportunități tuturor tinerilor care vor să cânte în orchestră și care vor să învețe ce e aia cântatul în orchestră.


Pentru că se încheie 2017 în curând, cum considerați că a fost acest an pentru dumneavoastră ca artist?

A fost un an destul de bun. Sunt foarte fericit că am semnat în calitate de dirijor premiera baletului Romeo și Julieta de Serghei Prokofiev în coregrafia lui Renato Zanella pe scena Operei Naționale bucureștene. Sunt foarte fericit că am putut să-mi desfășor activitatea mea atât de dragă de a dirija atât în țară cât și în afară, acolo unde am fost invitat. A fost un an bun. E un an frumos și, de aici, sper ca lucrurile să meargă tot în sus.


Nu pot să nu vă întreb pentru ascultătorii Radio România Muzical care sunt planurile dumneavoastră artistice în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat?

Evident că toate planurile mele sunt legate strâns de acivitatea mea concertistică sau în fața Orchestrei Operei bucureștene, dar numeroase invitații, concerte, contracte… De asemenea, vreau să-mi onorez pe măsură postul de dirijor la Opera Națională București și am și o activitate didactică. De anul acesta predau și dirijatul în calitate de cadru didactic asociat la Universitatea Națională de Muzică București; am doi boboci pe care vreau să-i cresc cu cea mai mare grijă. Sunt numai lucruri frumoase. Pe plan profesional chiar nu pot să spun că o să mă plictisesc cumva. La public ne gândim cel mai mult noi, muzicienii, și sperăm să le oferim cât mai multe momente frumoase. Dacă i-am pomenit pe cei din Orchestra Symphactory, trebuie neapărat să aduc mulțumirile mele Fundației Calea Victoriei; este vorba de o fundație care are ca președinte pe Sandra Ecobescu, tocmai au împlinit zece ani. Mă număr printre lectorii acestei fundații și sunt foarte mândru de acest lucru. Și, de asemenea, trebuie să le mulțumim celor de la Teatrul Național București, care au fost foarte, foarte receptivi la dorința noastră de a găsi un spațiu în care să oferim publicului acest concert din seara de 8 ianuarie 2018.


Așadar, pe 8 ianuarie, Concert de Anul Nou la Teatrul Național, cu Symphactory Orchestra sub bagheta lui Tiberiu Soare. Cum sună invitația dumneavoastră adresată publicului meloman?

Dragi iubitori ai muzicii, veniți să vă bucurați de frumos, veniți să apreciați lucrurile cu adevărat importante care pot avea loc în viața noastră și anume bucuria de a fi împreună, bucuria de a trece împreună într-un nou an! Și ce modalitate mai frumoasă am putea găsi decât muzica, muzica aceea care ne unește și pacifică!
Interviu realizat de Gabriel Marica