Interviuri Înapoi

AUDIO. Compozitoarea Doina Rotaru, despre 'ESCAPE Art Lab'

Publicat: vineri, 23 Martie 2018 , ora 10.50
Prima ediție ESCAPE Art Lab va avea loc între 5 și 12 august la Conacul "Rosetti-Tescanu" din Tescani. Timp de 7 zile, artiștii selecționați vor participa la ateliere de muzică și mișcare. Înscrierile se pot face până pe 31 martie 2018, la adresa escapeartlab@gmail.com.

Detalii despre aceste manifestări ne-a oferit organizatoarea lor, compozitoarea Doina Rotaru:

« Este un proiect de suflet, la prima ediție, organizat la conacul de la Tescani al lui Enescu, cu sprijinul Muzeului George Enescu, deci cu colaborarea doamnei directoare Cristina Andrei. Escape, așa se numește, este de fapt abrevierea a șase termene - experiment, sunet, coregrafie, analiză, performance și exercițiu - și ca să fiu sinceră, aș vrea să insist pe ce este altfel în acest proiect: este un laborator interactiv, interdisciplinar, între compozitori, interpreți și dansatori. Încercăm să selecționăm 16 tineri artiști, numărul este fix, datorită numărului de camere pe care le are conacul. Termenul de înscriere este 31 martie. Este vorba de artiștii români și străini. Deocamdată am primit câteva rugăminți de înscriere din partea tinerilor artiști străini. O să vedem, așteptăm până în 31 martie.

Ne-am gândit așa. Oră individuală de flaut, vioară și compoziție. Astea se fac în general la workshop-uri. Dar pe lângă acestea, organizăm ateliere de improvizație pentru orice instrument și voce, la care participă atât compozitori, cât și interpreții selecționați. Avem de-a face și cu un atelier de muzică de cameră, care va cuprinde repetiții cu lucrările tinerilor compozitori, scrise special pentru a participa la acest workshop și de asemenea, ateliere de dans și improvizație prin mișcare. Rezultatele concrete ale acestei săptămâni de lucru împreună le vom împărtăși publicului în câteva concerte ulterioare, respectiv, în primul rând la Tescani, iar după aceea la Bacău și nu în ultimul rând, la muzeul Enescu, la București.

În legătură cu profesorii, după cum ați remarcat, accentul se pune în special pe improvizație. Practic, legătura dintre compoziție și improvizație există dintotdeauna de când există muzică. Este foarte strânsă și binecunoscută. Există un interes special astăzi pentru improvizație în lume, tocmai pentru a stimula creativitatea, nu numai la compozitori, dar și la interpreți. Am invitat-o pe Alessandra Rombola, flautistă excepțională italiancă, care conduce asemenea workshop-uri de improvizație în multe locuri din lume și care dorește să stimuleze interpreții să improvizeze alături de compozitori, pentru a găsi împreună noi modalități de expresie, de exprimare, ca să stimuleze practic creativitatea și interesul pentru artele contemporane, în rândul interpreților mai ales. Alessandra Rombola este profesoară de flaut la Madrid și colaborează cu cele mai importante ansambluri de muzică nouă din lume în momentul acesta.

Pe lângă cursurile de improvizație am invitat-o pe Raluca Stratulat, care este unul din interpreții noștri de mare valoare, atât în repertoriul clasic, cât și în cel contemporan și profesoară de muzică de cameră la liceul George Enescu. Ea va coordona acest atelier de muzică de cameră, care înseamnă de fapt repetiție cu lucrările scrise special de tinerii compozitori pentru tinerii interpreți de acolo.

Nu în ultimul rând, avem și dansul; dansul contemporan, reprezentat de coregrafa Cristina Lilienfeld, o personalitate în domeniu, care încearcă să realizeze comunicarea prin mișcare pentru toți cei 16 tineri artiști participanți la acest workshop. E vorba de o legătură strânsă între arte, pe care reușim să o realizăm acolo. »


Declarație preluată de Larisa Clempuș