ACUM:
15.30
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Perpetuum mobile Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Cronici Înapoi

AUDIO. Carmen de Georges Bizet, o producție a Operei Regale Covent Garden la Happy Cinema - București, 11 martie 2018

Bookmark and Share
Publicat: luni, 12 Martie 2018 , ora 13.30

Cea mai cunoscută dintre operele lui Bizet - "Carmen" - este noua producție a operei londoneze Covent Garden. Înregistrarea spectacolului din 9 martie a avut proiecția și în România la Happy Cinema din București - duminică, 11 martie.

După atâtea versiuni scenice misiunea regizorului este una dificilă, și această misiune i-a fost încredințată australianului Berry Kosky - unul dintre cei mai căutați regizori de operă din lume. Berry Kosky și-a făcut debutul la Opera Regală Covent Garden în 2016 cu "Nasul" de Șostakovici, un spectacol primit cu mare entuziasm.

Pentru opera "Carmen", Berry Kosky s-a gândit la o versiune îndepărtată de ceea ce înseamnă tradiționalul. Poate pentru că inițial a fost gândită pentru spațiul germanic, respectiv Opera din Frankfurt, acolo unde producțiile atipice, moderne, sunt la ele acasă. Pentru producția de la Covent Garden, Berry Kosky încredințează dialogul vorbit unui narator nevăzut, regizorul australian caută în manuscrisele lui Bizet și găsește unele versiuni - precum habanera sau seguidilla - neprezentate publicului, până acum, pe care le introduce în producția imaginată de el; o producție "glamour" spun unele voci, care aduce mai degrabă a cabaret. Un "cabaret", am putea spune, privit nu din perspectiva strălucirii costumelor sau a decorurilor - totul este în nuanțe de alb, gri și negru - ci mai degrabă din cea a numerelor de balet spectaculoase cu elemente de cancan, charleston sau flamenco.

Berry Kosky a centrat acțiunea în jurul personajului principal Carmen, femeia liberă, sofisticată, dorită de toți bărbații, iar mezzosoprana de origine rusă - Anna Goryachova - reușește, fără a fi vulgară, să creeze femeia senzuală, pasională, posesivă, geloasă.

Legătura cu Spania este păstrată de regizor prin două simboluri: Toreadorul, însăși Carmen îmbrăcând un costum de toreador și un șir lung de scări ce înconjoară arena în care au loc spectaculoasele coride. Un decor static am putea spune, însuflețit de personaje; Berry Kosky a făcut un personaj din fiecare dansator, din fiecare membru al corului, reușind astfel o regie vie, plină de acțiune, cu dansuri energice, un spectacol total în care soliștii sunt deopotrivă cântăreți, actori și dansatori.

Cum era și firesc, pe o scenă cu reputația neștirbită, cum este opera Covent Garden, distribuția spectacolului a fost egală, cu unii dintre cei mai bine cotați soliști de operă. Sub bagheta dirijorului ceh Jakub Hrùča, au evoluat: mezzosoprana Anna Goryachova - interpreta eroinei titulare, tenorul Francesco Meli - Don Jose, soprana Anett Fritsch - Micaela și baritonul Kostas Smoriginas - Escamillo. Ca spectator, m-am bucurat că prin intermediul proiecției de la Happy Cinema am fost în contact direct cu ceea ce se întâmpă pe una dintre cele mai importante scene lirice - Opera Regală Covent Garden din Londra.

Jeanine Costache