Acum: 1.00
Notturno • Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00
Allegro... de weekend • Un matinal clasic, într-un tempo vivace.

 

Apoi: 9.45
Ascultă 5 minute de muzică clasică

Evenimentele săptămânii

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |

Anna Netrebko, într-unul dintre cele mai frumoase roluri ale sale, Tatiana

Publicat: sâmbătă, 22 Aprilie 2017 , ora 8.54
 
Bookmark and Share

Cel din urmă spectacol preluat de Seara de operă din Stagiunea 2016/2017 a Teatrului "Metropolitan" din New York este Evgheni Oneghin. O producție semnată de cuplul artistic Deborah Warner - Fiona Shaw cu care celebrul teatru liric new yorkez și-a deschis de fapt Stagiunea 2013/2014 și care, o readuce - pe de o parte, pe marea soprană rusă Anna Netrebko - într-unul dintre cele mai frumoase roluri ale sale, Tatiana, propunându-i - pe de altă parte, pe baritonul suedez Peter Mattei - ca minunat înlocuitor al lui Dmitri Hvorostovski, în rolul Oneghin și tenorul rus Alexey Dolgov - în rolul Lenski, iar la pupitrul dirijoral, pe britanicul Robin Ticciati: ultimii doi, quasi debutanți la MET.

Este un spectacol pe care, dacă ar fi să-l definesc printr-un singur cuvânt, aș spune... opulent - atât ca imagine, cât și ca sonoritate. Cu voci somptuoase și artiști experimentați în rolurile principale. Un spectacol care folosește opulența ca substitut al efectelor scenice și ca scuză a lipsei mișcării, în general - pentru că, scrie Ceaikovski în 1877, anul în care a început să compună Evgheni Oneghin: "poezia acestei opere constă în caracterul ei profund uman și simplitatea subiectului, aliate cu textul genial al lui Pușkin". Adăugând: "dacă vreodată o muzică a fost compusă cu avânt nestăvilit, cu dragoste față de subiect și de personaje, aceasta este muzica din Evgheni Oneghin. Mă topeam și fremătam de o nespusă desfătare, inexprimabilă, scriind-o. Iar dacă se va răsfrânge asupra spectacolului o părticică infimă din ceea ce eu am simțit când am compus-o, voi fi mulțumit și nu-mi va mai trebui nimic."

"Tatiana, nu este o partitură dificilă de cântat, ci de învățat și de transpus scenic"

Pe 23 septembrie 2013, când a interpretat pentru întâia oară rolul Tatiana pe scena Teatrului "Metropolitan", Anna Netrebko nu a fost de acord cu transmisiunea video a spectacolului ei în cinematografe. Și, nici măcar cu radiodifuzarea lui în direct, deși, ulterior, toată presa avea să susțină că este unul dintre cele mai frumoase roluri ale sale. Mai înainte, Diva rusă mărturisise - cu ocazia unui interviu publicat de revista OPERA NEWS - că rolul nu era pe atât de greu de cântat pe cât fusese de învățat - " pentru că nu este foarte melodios!" - și, mai ales, de interpretat scenic.

"Știam povestea din copilărie - spune Anna Netrebko în interviul ei din OPERA NEWS. Am auzit aria scrisorii în școală, iar apoi, am citit romanul. Cunoșteam deci foarte bine opera, așa că, nu etapa de apropiere a rolului a durat la MET, ci etapa de interpretare. Am muncit enorm la jocul meu, astfel încât să-l pot prezenta scenic cu emoție și culoare. Pentru căTatiana e un rol greu din acest punct de vedere, chiar și pentru o vorbitoare de limbă rusă. Durează ani de zile până când poți să spui că ești într-adevăr Tatiana..."

Prin urmare, acordul Annei Netrebko de acum cu transmisiunea directă AUDIO / VIDEO a spectacolului din 22 aprilie de la MET, reprezintă totodată și cea mai asumată declarație a acestei fenomenale soprane ruse, "da, sunt azi în sfârșit, Tatiana lui Ceaikovski și Pușkin!" Și este un moment important din istoria operei lui Ceaikovski, Evgheni Oneghin, de la care, personal, sper să nu lipsiți...

Luminița Arvunescu