Se întâmplă la Radio România Înapoi

ABU Media 2020: Cum și în ce fel se vor schimba mijloacele de comunicare în anii următori?

Publicat: miercuri, 1 Iulie 2015 , ora 14.15
Conferința "ABU Media 2020 - Bringing media to the future", organizată de Radio România și Uniunea Audiovizualului Asia- Pacific, continuă astăzi la București.

Reprezentanți ai industriei media de pe patru continente discută pe marginea provocărilor la care trebuie să facă față radiodifuzorii, în contextul dominației din ce în ce mai accentuate a altor mijloace moderne de comunicare, cum ar fi internetul sau telefonia mobilă.

Am rezumat câteva impresii de la dezbaterile de ieri.

Ovidiu Miculescu, Radio România: "Tehnologia a luat-o înaintea conținutului și trebuie să ne adaptăm toți la această explozie de tehnologie, pentru că, dacă nu, vor apărea probleme. Doi, în multe părți din lume industria de media a înțeles că trebuie să facă corp comun ca să se apere împotriva giganților globali, gen Facebook, Netflix, Youtube sau Google, și pentru asta trebuie performat și trebuie găsite soluții. Și cred că, în pofida tuturor acestor performanțe tehnice, spiritul televiziunii și al radioului este pe mâini bune. Adică majoritatea vorbitorilor - și sunt oameni cu experiență extraordinară, oameni care conduc organizații, oameni care au o viață lungă în media - toți, direct sau printre rânduri, au exprimat acest lucru: indiferent de cât de puternic este asaltul tehnologiei, spiritul radioului și al televiziunii este pe mâini bune."

Javad Mottaghi, ABU: "Suntem aici pentru a promova dialogul, pentru a ne asculta unul pe altul, pentru a învăța unul de la altul, pentru a face schimb de experiență, experiențe pe care le avem în țările noastre și regiunile noastre. Ne aflăm aici pentru a asculta provocările pe care le avem în țările și regiunile noastre și să încercăm să vedem cum putem schimba în mai bine provocările și oportunitățile. Suntem aici pentru a gândi global, și nu local, pentru că noi, din audiovizual, suntem dedicați publicului și suntem obligați să ascultăm de publicul nostru din fiecare țară și să învățăm de la ei să îndeplinim dorințele publicului nostru. Suntem aici, de asemenea, pentru a ne uita la alții, pentru a vedea ce fac alții și de a vedea cum reacționează la provocări și asta facem în Asia: gândim global și acționăm local. Ne concentrăm pe punctele comune și, în același timp, analizăm diferențele, în scopul de a reduce diferențele și de a vedea cum am putea, în final, să ne servim publicul și membrii mai bine, care atinge 4 miliarde de oameni în toate rețelele din zona Asia-Pacific."

Toshiyuki Sato, NHK- Japonia: "Se pare că industria tradițională de broadcasting se erodează, dar ne păstrăm leadershipul, pentru că introducem noile tehnologii. Noi am introdus HD-ul în televiziune, astfel că într-un fel sau altul am supraviețuit. Când transmiți știri, când faci emisiuni, este nevoie de profesionalism, astfel că într-o mare de oferte de pe piață oamenii își aleg un conținut cu cât mai multă substanță. Radioul vă oferă un fel de imagine audio, dar există un fel de structură care permite ca unul să poată urmări doar televizorul și altul să poată asculta doar radioul. Datorită apariției internetului, însă, această structură de bază începe să se erodeze. Cele două sunt amestecate și nu cred că mai exist o mare diferență. Cu toate acestea, în timpul unor crize - cum a fost cutremurul din 2011, de exemplu - oamenii au tendința să asculte radioul, deci radioul este simplu dar are putere, mai ales în astfel de perioade dificile. Astfel, dacă oamenii nu ascultă în mod normal radioul, vor apela la radio atunci când se întâmplă ceva. Deci noi, radiodifuzorii, trebuie să ne menținem audiența obișnuită să asculte radioul. Pentru a îndeplini acest scop, trebuie să creăm știri și programe bune."

Graham Ellis, BBC: "Cred că pentru mass-media publică este important să-și amintească de fapt ce o diferențiază de mass-media pur comercială. Și, dacă ne uităm cu atenție, vedem că este vorba despre modul în care media publică este direct răspunzătoare în fața publicului. Este vorba despre telespectatori și radioascultători ca și cetățeni, nu doar de clienți, și trebuie să ne reamintim că avem datoria să reflectăm întreaga societate din țările noastre, nu doar să oferim știri bune și independente, informații politice, ci totodată să arătăm societatea înapoi ei însăși, prin artă, prin cultură, prin muzică."

Steve Robinson, WFMT- SUA: "Avem o șansă imensă, avem streeming, avem podcast. Un podcast, un documentar a avut 40 de milioane de downloadări în 3 luni. Este foarte mult, e de calibrul Superbowl. Noi suntem parte a media. Programul meu explorează muzică, arhiva noastră are 200 de săptămâni de programe, mii de ore de înregistrări. Avem 2 mii de abonați. Cred că noi ieșim întăriți."

Astăzi, 1 iulie 2015, se vor discuta alte trei subiecte de interes atât pentru comunitatea media cât și pentru publicul său: jurnalism cetățenesc și social-media, rolul furnizorilor de servicii radio-tv în caz de dezastre și modul în care ar putea fi gestionate și distribuite informațiile pe piețele media din Asia și Europa în anul 2020.